کد خبر : 21929 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان جدید | حقوق بازنشستگان ۱۴۰۱

خبر خوشحال کننده اول هفته ای درباره حقوق بازنشستگان| جزییات پرداخت وام 12 میلیونی به این افراد

شرایط دریافت وام ۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان ابلاغ شد؛ دریافت این وام 5 شرط دارد از جمله اینکه بازنشسته عضو کانون باید حقوق خود را از شعب بانک رفاه شهر تهران دریافت نماید.​

خبر خوشحال کننده اول هفته ای درباره حقوق بازنشستگان| جزییات پرداخت وام 12 میلیونی به این افراد

آخرین وضعیت نامه‌نگاری پیرامون مصوبه حقوق بازنشستگان را بخوانید.مجلس انقلابی یازدهم درباره حقوق بازنشستگان صحبت های جدیدی را مطرح کرد.حقوق بازنشستگان به نسبت تورم همخوانی زیادی ندارد.هشتم تیرماه بعد از خاتمه نشست هیات دولت، علی بهادری جهرمی مدعی شد که دولت در ارتباط با حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با هیات تطبیق در مراوده و ارتباط است و به ابهامات و سوالات این هیات پاسخ داده است. در متن زیر آخرین اخبار درباره زمان واریز حقوق بازنشستگان را می خوانید.

دریافت وام ۱۲ میلیون تومانی چندین شرط دارد؛ بازنشسته عضو کانون باید حقوق خود را  از شعب  بانک رفاه شهر تهران دریافت نماید. سایر بانک‌ها به دلیل عدم امکان کسر اقساط توسط بانک عامل نمی‌توانند وام پرداخت کنند؛ این اولین شرط است.

دریافت وام شروط دیگری نیز دارد:

باتوجه به قوانین بانک مرکزی سن بازنشسته  متقاضی وام باید کمتر از ۷۷ سال تمام باشد.

 بازنشسته/مستمری بگیر که درخواست وام دارد باید سیم کارت بنام خود داشته باشد؛ شماره تلفن همراه وارد شده صرفا می بایست متعلق به شخص بازنشسته/مستمری بگیر باشد.

حقوق بازنشستگان

چرا درباره افزایش حقوق بازنشستگان باید دولت تصمیم بگیرد؟

چرا درباره حقوق بازنشسته‌ای که سی سال، سی درصد حقوقش را در صندوق تامین اجتماعی ذخیره کرده باید دولت و مدیران تصمیم بگیرند؟

علی اکبر عیوضی گفت: دولت باید رای هیات تطبیق را بپذیرد نه اینکه مدعی شود به سوالات و ابهامات پاسخ داده‌ایم.

به گزارش خبرآنلاین؛ هشتم تیرماه بعد از خاتمه نشست هیات دولت، علی بهادری جهرمی مدعی شد که دولت در ارتباط با حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با هیات تطبیق در مراوده و ارتباط است و به ابهامات و سوالات این هیات پاسخ داده است. سخنگوی دولت در عین حال گفت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ابتدا در لایحه بودجه ده درصد بوده و بعد سازمان رقم را افزایش داده اما پرداختی‌ها باید در محدوده‌ی توان باشد.

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگری تهران) در این رابطه گفت: برخی مدیران دولتی خودشان از بیت‌المال حقوق می‌گیرند گاهاً حقوق‌های نجومی هم می‌گیرند؛ هر مدیر به اندازه پنج یا ده بازنشسته حقوق ماهانه دارد؛ آن وقت فکر می‌کنند حقوق بازنشسته‌ای که سی سال، سی درصد حقوقش را در صندوق تامین اجتماعی ذخیره کرده، مثل خودشان بیت‌المال است و باید دولت و مدیران دولت در مورد آن تصمیم بگیرند.

او اضافه کرد: صندوق تامین اجتماعی «حق‌الناس» و متعلق به یک جمعیت بیش از ۴۰ میلیون نفری است؛ تعلق به دولت ندارد که دولت بخواهد در مورد میزان مستمری‌ها و افزایش آن تصمیم بگیرد؛ ضمناً هیچ زمان افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در لوایح بودجه تعیین نمی‌شود؛ همیشه سازمان تامین اجتماعی براساس میزان افزایش هزینه‌های زندگی (تاکید ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی) که در شورایعالی کار محاسبه و مصوب می‌شود، ارقام را به دولت پیشنهاد می‌دهد و دولت صرفاً آن را تصویب و تایید می‌کند؛ سازمان تامین اجتماعی براساس منابع دریافتی خود مصارف را تامین می‌کند و حتی یک ریال از بودجه‌ی دولت بهره نمی‌برد.

به گفته عیوضی، دولت درحالی‌که اهتمامی برای پرداخت بدهی‌های خود به سازمان ندارد؛ افزایش حقوق بازنشستگان سازمان را فریز کرده است؛ این نوع برخورد هم غیرقانونی و هم ناعادلانه است.

عیوضی افزود: ما انتظار داریم قبل از پایان تیر، دولت اشتباه قبلی را اصلاح کند و افزایش مستمری بازنشستگان براساس مصوبات شورایعالی کار ابلاغ شود؛ دولت باید رای هیات تطبیق را بپذیرد نه اینکه مدعی شود به سوالات و ابهامات پاسخ داده‌ایم.

حقوق بازنشستگان

تصمیم نهایی دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد

​رئیس فراکسیون کارگری مجلس آخرین وضعیت نامه‌نگاری پیرامون مصوبه حقوق بازنشستگان را تشریح کرد.

به گزارش زنهار، ​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس در خصوص آخرین وضعیت نامه‌نگاری هیات تطبیق و دولت در خصوص مصوبه حقوق بازنشستگان توضیح داد.

علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون کارگری مجلس درخصوص تعیین تکلیف مصوبه دولت درخصوص حقوق بازنشستگان و نظر هیات تطبیق مصوبات مبنی بر مغایرت آن با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، گفت: هیات تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی بعد از دریافت گزارش و مستندات کمیسیون اجتماعی پس از یک مهلت قانونی یک هفته‌ای نظر خود را مبنی بر مغایرت مصوبه دولت با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی طی نامه‌ای به دولت اعلام کرد.

وی ادامه داد: دولت هم بعد از دریافت نامه یک مهلت ۱۰ روزه داشت که به این ایراد وارد شده و پاسخ بدهد که روز سه‌شنبه دولت نظر خود را طی نامه‌ای به هیات تطبیق مصوبات اعلام کرد.

بابایی کارنامی افزود: این نامه اکنون به هیات تطبیق مصوبات رسیده و این هیات باید طی یک مهلت قانونی جواب دولت را با آنچه که خودش تفسیر کرده تطبیق دهد و نظر نهایی را به رئیس مجلس اعلام کند.

وی عنوان کرد: بعد از اعلام نظر هیات تطبیق مصوبات به آقای قالیباف، رئیس مجلس طی یک نامه نظرنهایی را به دولت اعلام خواهد کرد که این نامه می‌تواند محتوی ابطال یا تایید مصوبه دولت درخصوص حقوق بازنشستگان باشد.

دولت هفته‌های گذشته مصوب کرد که حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سه دسته افزایش پیدا کند. دسته اول مستمری بازنشستگان حداقل‌بگیری بود که با افزایش ۵۷.۴ درصدی، حداقل حقوق شان به پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید.

پس از این ابطال جنجالی مصوبه افرایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان، میرکاظمی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه موضع گیری کرد و گفت که  قوانین می‌گوید هیات دولت باید تصویب کند که اینکار را هم کرده و هیات تطبیق باید نظر کارشناسی به مجلس بدهد.

، دسته دوم بازنشستگانی بودند که حقوق شان بالاتر از حداقل حقوق مصوب بود و دولت یک افزایش ده درصدی به علاوه مبلغ ثابت ۶۵۰ هزار تومان به‌عنوان کمک معیشتی برای آن‌ها در نظر گرفت.  

دسته سوم نیز بازنشستگان با حقوق بالاتر از ده میلیون تومان بودند که با مصوبه دولت حقوق شان به میزان ده درصد افزایش پیدا کرد.  

اما پس از ابلاغ این مصوبه به سازمان تامین اجتماعی، بخشی از بازنشستگان تامین اجتماعی به این اعداد و درصد‌ها معترض شدند.

در نهایت هم کمیسیون اجتماعی مجلس به موضوع ورود کرد و مصوبه ۱۰ درصد افزایش حقوق بازنشستگان را در جلسه در جلسه هیئت تطبیق مقررات مغایر با ماده ۹۶ قانون کار تشخیص داد.

در این رابطه، ولی اسماعیلی رییس این کمیسیون اعلام کرد که بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی این مصوبه را باطل کرده اند و دستورالعمل را به هیئت دولت ارجاع می‌دهند.

پس از این ابطال جنجالی مصوبه افرایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت موضع گیری تندی کرد و گفت که هیات تطبیق مجلس از جایگاهی برای ابطال مصوبات هیات وزیران برخوردار نیست.

پس از آن میرکاظمی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کرد که طبق قوانین هیات دولت باید حقوق بازنشستگان را تصویب کند که اینکار را هم کرده و هیات تطبیق باید نظر کارشناسی به مجلس بدهد.

البته او گفته که بین دولت و مجلس جلسات هماهنگی برگزار می‌شود و براساس مستندات تصمیم‌گیری خواهد شد.

اما با وجود تاکید مدام سازمان تامین اجتماعی بر احتمال ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، بعید به نظر می‌رسد که هیات دولت در مصوبه اخیرش تجدید نظر کند و حقوق تمامی بازنشستگان تامین اجتماعی را به یک میزان افزایش دهد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.