کد خبر : 21877 / /
/

آخرین قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران+جدول

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در خرداد سال جاری از افزایش ۸،۴ درصدی تورم ماهانه و افزایش ۳۲،۸ درصدی تورم نقطه‌ای مسکن در پایتخت حکایت می‌کند.

آخرین قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران+جدول

بانک مرکزی گزارش تحولات مسکن تهران در خرداد را منتشر و اعلام کرد که تورم ماهانه و تورم نقطه‌ای این بخش در سومین ماه سال ۱۴۰۱، افزایش داشته. تورم ماهانه مسکن در اردیبهشت افزایشی و در فروردین کاهشی بود.

گزارش بانک مرکزی همچنین از افزایش معاملات انجام شده در تهران نسبت به ماه پیش حکایت می‌کند. تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در خرداد­ سال ۱۴۰۱، به ۱۳،۹ هزار واحد مسکونی رسید. این رقم، نسبت به ماه قبل ۳۲،۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۷۱،۹ درصد افزایش داشته است.

در سومین ماه سال جاری، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی، ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شده. این رقم، نسبت به ماه قبل ۸،۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌ای)، ۳۲،۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بانک مرکزی رشد نقطه به نقطه خرداد سال ۱۴۰۰ را ۵۶،۶ درصد اعلام کرده بود. حال تحلیل‌گران این نهاد، معتقدند کاهش این رقم در سال جاری، حاکی از «کند شدن آهنگ رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن» است.

تورم ماهانه و نقطه‌ای مسکن در اردیبهشت به ترتیب ۶،۱ و ۲۶،۲ درصد بودند.

همچنین شاخص اجاره مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در خرداد سال ۱۴۰۱، به ترتیب معادل معادل ۴۶،۵ و ۵۱،۲ درصد درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد کرده‌اند. این ارقام در فروردین امسال، به ترتیب معادل ۴۵،۶ و ۵۰،۱ و در اردیبهشت ۴۶ و ۵۰،۶ درصد بودند.
 
تحولات-بازار-مسکن-بانکی-مرکزی1_page-0001

گزارش تحولات بازار معاملات مسکن در تهران- خرداد ۱۴۰۱

قیمت‌ها در مناطق مختلف

در خرداد متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در منطقه یک شهر تهران حدود ۸۱ میلیون تومان بوده است. این متوسط قیمتی در منطقه ۲۲، به حدود ۳۷،۲ میلیون تومان می‌رسد.

منطقه ۱۸ تهران، نیز با ۱۹،۵ میلیون تومان، کمترین متوسط قیمتی هر متر واحد مسکونی را داشته است.

این درحالی است که برخی مناطق قیمت‌های بیشتری دارند. به‌طور مثال متوسط قیمتی در منطقه ۱۲ حدود ۲۴ میلیون تومان و در منطقه ۲۰ حدود ۲۱ میلیون تومان است.

متوسط قیمتی برای متر مربع در منطقه ۱۴ نیز حدود ۳۰ میلیون تومان بوده است.

2

متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲گانه تهران- خرداد ۱۴۰۱

گزارش مرکز آمار از تحولات بازار مسکن در کشور

چندی پیش نیز مرکز آمار، گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در خرداد ١۴٠١ را منتشر کرده و بر اساس آن، روند تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه مسکن در سطح کشور و مناطق شهری و روستایی تفاوت‌‌هایی داشته است.

بر اساس این گزارش، در ماهی که گذشت، روند نرخ تورم ماهانه بخش مسکن ، برای خانوارها در سطح کشور و مناطق شهری کاهشی و تورم نقطه‌ای و سالانه این بخش افزایشی بوده. برای برای خانوارهای روستایی هر سه مورد افزایشی است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه بخش مسکن (درصد تغییر عدد شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به عدد شاخص ماه قبل آن)، در ماه خرداد ۱۴۰۱، کاهشی بوده است. این رقم در آخرین گزارش مرکز آمار، ۲،۳ درصد ثبت شده، در حالی که در اردیبهشت ۲،۵ درصد بوده است. مقایسه دو عدد، کاهش هشت درصدی را در تورم ماهانه، نشان می‌دهد.

اما نرخ تورم نقطه‌ای (درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل)، در سومین ماه سال جاری، افزایشی و ۳۱،۹ درصد بوده است. این رقم در اردیبهشت ۳۰،۵ درصد اعلام شد. مقایسه دو عدد، افزایش ۴،۵۹ درصدی را در نرخ تورم نقطه‌ای بخش مسکن نشان می‌دهد.

همچنین، نرخ تورم سالانه نیز شاخص مهمی در بررسی تحولات بازار مسکن محسوب می‌شود. این رقم، گویای درصد تغییر در میانگین اعداد شاخص قیمت، در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه این بخش، در خرداد سال ۱۴۰۱ به ۲۷،۵ رسید.

مرکز آمار، این رقم را در اردیبهشت سال جاری، ۲۷٫۲ درصد اعلام کرده بود. این به معنای افزایش ۱،۱۰ درصدی، در نرخ تورم سالانه بخش مسکن است./تجارت‌نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.