کد خبر : 708 / /
/

گزینه‌ قطعی انتخابات ۱۴۰۰ کیست؟

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: همچنین شواهد و قرائن نشان می‌دهد که بین نیروهای اعتدالی، اجماعی بر روی معرفی آقای علی لاریجانی به عنوان نامزد انتخابات سال آینده در حال شکل‌گیری است.

 گزینه‌ قطعی انتخابات ۱۴۰۰ کیست؟

فصل انتخابات که می‌شود، بازار گمانه زنی‌ها نیز گرم‌تر می‌شود. از یک سو گروه های سیاسی خود را برای فتح پاستور آماده می کنند و از سوی دیگر هر روز در رسانه‌ها یک نام و یک چهره که چهره‌هایی چندان گمنامی هم نیستند را به عنوان گزینه‌ای برای کرسی ریاست جمهوری مطرح می‌کنند.

در همین رابطه جواد آرین‌منش، ضمن اشاره به بحث‌ها و تحرکاتی که پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به بحث‌ها و فعالیت‌ها به نظر می‌رسد که آقای قالیباف قطعا جزو گزینه‌های اصلی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد بود. حرکات‌هایی که آقای قالیباف در این ماه‌های اخیر داشته و انتقاداتی که به دولت وارد کرده و مکررا ضعف کشور را ناشی از مدیریت اجرایی دانسته و همچنین اینکه راهکار حل مشکلات را تحول در مدیریت عنوان می‌کند، همگی نشان‌دهنده این است که وی یکی از گزینه‌های انتخابات پیش رو است. 

بنابر گزارش ایسنا، نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس ادامه داد: اما بحثی که در حال حاضر در این خصوص وجود دارد این است که آیا جریان‌های اصولگرا بر روی نامزدی آقای قالیباف به یک اتفاق نظر خواهند  رسید یا خیر. آقای رئیسی نیز جزو گزینه‌های انتخابات ۱۴۰۰ بود که با اظهاراتی که تاکنون داشته است، احتمال نامزد شدنش هر روز کمرنگ‌تر می‌شود. بعد از آقای رئیسی قاعدتا یکی از گزینه‌های اصلی آقای قالیباف است که دارای سوابق اجرایی متعددی است و جزو افرادی هم هست که قاعدتا شورای نگهبان او را تایید صلاحیت خواهد کرد. بنابراین دور از ذهن نیست که از بین نمایندگان مجلس، گزینه اول برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آقای قالیباف باشد.

مراسم+تکریم+و+معارفه+رئیس+و+دادستان+دیوان+محاسبات+کشور+-+قالیباف

ظریف و لاریجانی می‌توانند نماینده جریان اعتدالی باشند

وی با بیان اینکه در انتخابات ۱۴۰۰ ما با تعدد کاندیداهای اصولگرا مواجه خواهیم بود، عنوان کرد: همچنین شواهد و قرائن نشان می‌دهد که بین نیروهای اعتدالی، اجماعی بر روی معرفی آقای علی لاریجانی به عنوان نامزد انتخابات سال آینده در حال شکل‌گیری است که البته در این خصوص بعید نیست از پشتیبانی جریانات اصلاح‌طلب هم استفاده شود. من پیش‌بینی می‌کنم که آقای لاریجانی با بخشی از تیم فعلی دولت مانند آقای ظریف، می‌توانند نماینده جریانات اعتدالی باشند و اگر چنین اتفاقی بیفتد، ما یک رقابت مناسبی را در عرصه انتخابات شاهد خواهیم بود. 

اصلاح‌طلبان از ظرفیت خود در کنار جریان اعتدال استفاده می‌کنند 

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: اینکه اصلاح‌طلبان کاندیدای ویژه اصلاح‌طلب داشته باشند و مورد اقبال هم قرار بگیرد، خیلی دور از ذهن به نظر می‌رسد. من پیش‌بینی می‌کنم مانند انتخابات اسفند ماه سال گذشته، با توجه به شرایط موجود کشور، عملکرد دولت و آثار تحریم‌ها، طبیعی است که اصلاح‌طلبان به تنهایی نمی‌توانند رقیبی جدی محسوب شوند. لذا من فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان ظرفیت خود را در کنار جریان اعتدال با گزینه‌ای مثل آقای لاریجانی مطرح خواهند کرد. 

آرین‌منش با بیان اینکه طبیعتا تعداد کاندیداهای نظامی در این دوره از انتخابات بیشتر از گذشته خواهد بود، افزود: اولین فردی که برای حضور در انتخابات اعلام موجودیت کرد سردار دهقان بود و تحرکات انتخاباتی بسیاری از افراد دیگر، نشان می‌دهد که در ۱۴۰۰ تعداد کاندیداهای سپاهی و نظامی در مقایسه با ادوار پیشین انتخابات بیشتر خواهد بود. 

وی در خصوص تاثیرات احتمالی کرونا بر شیوه برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، با بیان اینکه ایجاد هر گونه تغییر در شیوه برگزاری انتخابات مستلزم اصلاح قانون انتخابات است، خاطرنشان کرد: یکی راه‌هایی که مطرح می‌شود، طولانی‌تر شدن انتخابات از یک روز به دو روز است که چون در قانون گفته شده که انتخابات باید در یک روز برگزار شود، برای افزایش تعداد روزهای برگزاری انتخابات باید قانون اصلاح شود. 

نماینده سابق مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: روش دیگر، برگزاری انتخابات به شیوه پستی است که آن هم نیازمند بازنگری در قانون انتخابات است. همچنین مجازی برگزار کردن انتخابات نیز از دیگر راه‌های ممکن است که همه این‌ها هم نیازمند ایجاد تغییر در قانون است و هم نیازمند وجود آوردن زیرساخت‌های لازم که البته فراهم کردن این زیرساخت‌ها کار بسیار سختی است . من فکر می‌کنم که انتخابات در یک روز برگزار اما زمان آن طولانی‌تر شود. یعنی انتخابات از صبح اول وقت شروع شود تا ساعت ۲۴ همان روز که یک روز محسوب شود. 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.