کد خبر : 21921 / /
/

معرفی پرکاربردترین انواع ورق رنگی

معرفی پرکاربردترین انواع ورق رنگی

 

برخی از ورق‌های گالوانیزه با رنگ کوره‌ای تهیه می‌شوند که به آن‌ها ورق رنگی گفته می‌شود. از جمله مزیت‌های این محصولات می توان به زیبایی خیره‌کننده، براق بودن و دوام بالای رنگ آن ها اشاره کرد. اگر خودتان بخواهید ورق گالوانیزه را رنگ کنید، به این زیبایی نخواهد بود و پوشش رنگ هم مقاومت زیادی ندارد. این محصول انواع مختلفی دارد که برحسب اشکال و نوع آن برای جاهای متفاوتی استفاده می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع ورق رنگی گالوانیزه آشنا کنیم.

ورق رنگی گالوانیزه چیست؟

این محصول به صورت ورق‌هایی با ابعاد مشخص است که با شیوه الکترواستاتیک رنگ می‌شود. این محصول با 5 ضخامت مختلف است که هر کدام اشکال متفاوتی دارند. برای مثال می‌توان به ورق‌های گالوانیزه شادولاین، ذوزنقه‌ای، کرکره‌ای و سفال پالرمو اشاره کرد. بیشترین کاربرد این مصنوعات فلزی برای سقف است که زیبایی خاصی را به ساختمان‌ها می‌بخشد و در عین حال مقاومت آن نیز در برابر رطوبت بالاست.

اگر به نمای شهرهای شمال کشور دقت کرده باشید، همه دارای سقف‌های رنگی طرح سفال هستند. این محصول از ورق‌های گالوانیزه رنگی تهیه می‌شود. در شهرهای مرطوب که بارش برف و باران زیاد است، رطوبت زیادی به سقف می‌رسد. رنگ کردن این ورق‌ها به صورت دستی چندان دوامی ندارد و خیلی زود رطوبت به داخل فولاد نفوذ می‌کند. در نتیجه باعث اکسید شدن و از بین رفتن سقف فولادی می‌شود.

در سوله‌ها نیز از این ورق‌های رنگی استفاده می‌کنند. از یک سو ساخت سقف با چنین ورق‌هایی سرعت ساخت و ساز را بالا می‌برد، از سوی دیگر نصب آن‌ها نیز آسان است. به دلیل مقاومت بالای انواع ورق رنگی در برابر رطوبت، این محصولات را بیشتر در محیط‌های بیرون مثل سقف پارکینگ، سقف خانه و ... استفاده می‌کنند.

ورق گالوانیزه رنگی چطور تولید می‌شود؟

برای ساخت این ورق‌ها ابتدا از ورق غیررنگی و خام استفاده می‌کنند. این ماده اولیه به صورت کلاف است که آن را ابتدا می‌شویند تا تمام گرد و غبار و چربی روی ورق از بین برود. در مرحله بعد آن را پولیش می‌کنند تا سطح صاف داشته باشد. برس‌کاری با غلتک هم در مرحله بعد انجام می‌شود و بعد از این مرحله دوباره ورق‌های گالوانیزه رنگی را می‌شویند.

برای تولید این ورق فولادی آن را گرم می‌کنند تا خشک شود. برای ایجاد چسبندگی روی سطح آن، یک ماده چسبنده را به صورت یکدست اسپری می‌کنند که این ماده همان پایه رنگ است. بعد از خشک شدن پرایمر، روی آن رنگ مخصوص و اصلی را می‌ریزند و سپس با استفاده از غلتک روی سطح ورق می‌کشند.

15

کاربردهای ورق گالوانیزه رنگی

انواع ورق رنگی کاربردهای متفاوتی با هم دارند. مهم‌ترین کاربردهای این محصول عبارت است از:

  • استفاده برای تولید لوازم خانگی مثل یخچال، آبگرمکن، اجاق گاز و ...
  • استفاده برای ساخت و ساز و محصولاتی مثل سقف کاذب، کابینت و نمای داخلی ساختمان
  • استفاده برای ساخت تجهیزات اداری و بدنه رایانه‌ها
  • استفاده برای صنعت حمل و نقل و ساخت ماشین سنگین و کانتینر و ...
  • استفاده برای صنعت خودروسازی

ورق‌های گالوانیزه رنگی چه مزیت‌هایی دارند؟

مزیت‌های ورق گالوانیزه رنگی عبارت است از:

  • نصب آسان و سریع
  • مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت
  • زیبایی و درخشندگی این ورق‌ها
  • داشتن رنگ ثابت و مقاوم در برابر شرایط جوی محیط
  • دارای وزن سبک و مقاومت بالا در برابر حوادثی مثل آتش‌سوزی و زلزله
  • داشتن قیمت مناسب

انواع ورق رنگی گالوانیزه در بازار

همانطور که گفتیم ورق رنگی انواع مختلفی دارد که از نظر ظاهر و شکل به انواع زیر دسته بندی می‌شوند:

ورق‌های شادولاین رنگی

یکی از بهترین و پرمصرف‌ترین ورق‌های رنگی از نوع شادولاین هستند. این محصول کیفیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر قیمت مناسب و زیبایی باعث فروش بالای آن در بازار شده است. ورق شادولاین با ضخامت و ابعاد متفاوتی در بازار موجود است. همچنین مشتریان می‌توانند ضخامت و طول این محصول را برحسب نیاز خود سفارش دهند.

از جمله کاربردهای این ورق رنگی می‌توان برای ساخت پوشش سقف ساختمان‌های مسکونی، کارگاه، سوله، انبار و ... اشاره کنیم. این محصول ذوزنقه‌ای هم محسوب می‌شود و می‌توان از آن‌ها برای ساخت سقف سوله‌ها نیز استفاده کرد.

16

ورق رنگی به طرح سفال

17

یکی دیگر از انواع ورق‌های رنگی طرح سفال نام دارد. ضخامت و طول این محصول بنابر نیاز مشتری مشخص می‌شود. رنگ آن از جنس کوره‌ای است. ورق‌های سفال رنگی مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و دمای بالا دارند. این محصول بیشتر برای سقف ویلاها استفاده می‌شود.

قیمت مناسب، ایمنی و سبک بودن مهم‌ترین مزیت‌های این نوع ورق گالوانیزه است.

یکی از پرکاربردترین انواع ورق رنگی طرح سفال، طرح ژنوا است که بیشتر برای ساخت سقف آلاچیق، ساخت سایه‌بان در فروشگاه‌ها یا برای پارکینگ‌ها استفاده می‌شود. از مزیت‌های این محصول می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی و زنگ اشاره کنیم. همچنین وزن این ورق رنگی بسیار سبک بوده و نصب آن آسان است.

ورق رنگی گالوانیزه طرح کرکره‌ای

نوع دیگری از ورق‌های رنگی به سینوسی یا کرکره‌ای شهرت دارند. روی آن‌ها موجی شکل است و به عنوان قدیمی‌ترین ورق‌های رنگی در بازار محسوب می‌شوند. برای تولید این نوع ورق فولادی از دستگاه پرس استفاده می‌کنند. این محصول در برابر عوامل شیمیایی و فیزیکی محیط مقاومت بالایی دارد. همچنین می‌تواند در برابر حوادثی مثل زلزله نیز مقاومت داشته باشد.

اغلب ورق‌های کرکره‌ای با عرض 100 و 125 سانتی‌متری تولید می‌شوند. طول آن‌ها نیز برحسب نیاز مشتریان متفاوت است. از این نوع ورق گالوانیزه رنگی بیشتری برای سوله‌ها، کارگاه‌ها و ساختمان‌های صنعتی استفاده می‌شود.

بررسی انواع ورق رنگی

در اینجا در مورد کاربردی ترین انواع ورق رنگی صحبت کردیم. هر کدام از این محصولات در صنایع مختلف استفاده می‌شود. مهم‌ترین مزیت استفاده از این ورق‌های فولادی، مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت و آب است. همچنین این محصولات استحکام بسیار بالایی دارند و از سوی دیگر به دلیل وزن سبک، اگر با زلزله مواجه شوند، هیچ آسیبی به آن‌ها نمی‌رسد. لازم به ذکر است شرط اینکه نصب آن‌ها به درستی و اصولی انجام شده باشد.

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم به سوالات شما پاسخ کاملی داده باشیم. منتظر دریافت نظرات شما هستیم.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.