کد خبر : 413 / /
/

خبر فوری

مسکن ملی/نتایج مرحله سوم مسکن ملی اعلام شد

سومین مرحله از ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن بین روزهای ۱۸ تا ۲۵ دی ماه انجام شد و وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که تا پایان بهمن ماه نتایج پالایش متقاضیان اعلام خواهد شد.

مسکن ملی/نتایج مرحله سوم مسکن ملی اعلام شد

مسکن ملی در سال های اخیر با افزایش قیمت رو به رو بوده است. مسکن ملی  از زمان احمدی نژاد ساخته شد. مسکن ملی به منظور کاهش قیمت خانه ساخته شد . مسکن ملی ساخته شد تا افراد کم درآمد جامعه امکان خانه دار شدن برایشان محیا شود.مسکن ملی این روزها تغییرات زیادی داشته است.​

نتایج مرحله سوم مسکن ملی

در مرحله سوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن ۲۲۳ هزار و ۹۰۵ نفر ثبت نام کردند که تا کنون ۵۵ هزار و ۸۷۸ نفر حائز شرایط شناخته شدند و روند پالایش و بررسی متقاضیان ادامه دارد.

 سومین مرحله از ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن بین روزهای ۱۸ تا ۲۵ دی ماه انجام شد و وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که تا پایان بهمن ماه نتایج پالایش متقاضیان اعلام خواهد شد.

طبق آخرین آماری که معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره ارائه کرده از ۲۲۳ هزار و ۹۰۵ نفری که در مرحله سوم طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند تاکنون ۵۵ هزار و ۸۷۸ نفر حائز شرایط شناخته شدند. ۹۱ هزار و ۴۹۲ متقاضی نیز فرم «ج» ناقص داشتند که باید نسبت به اصلاح آن اقدام کنند. از این تعداد تاکنون ۵۵ هزار و ۷۰۴ نفر به اداره کل راه و شهرسازی استان محل سکونت خود برای بررسی فرم «ج» و اصلاح وضعیت مراجعه کردند.

مسکن ملی

محمود محمودزاده افزود: طبق تازه‌ترین نتایج ثبت‌نام متقاضیان مرحله سوم طرح اقدام ملی مسکن، تاکنون ۲۰ هزار و ۸۳۱ متقاضی درخواست شان رد شده یا انصراف داده و از مشارکت در این طرح حذف شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پالایش همچنان ادامه دارد و نهایی نشده است.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رئیس‌جمهوری کلنگ زنی شد. برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول و دوم نام نویسی ۱.۶میلیون نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

نخستین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس‌جمهوری افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود.

آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین نرخ این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه‌های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می‌رسد که البته با توجه به کیفیت سازه‌ها در مناطق مختلف، قیمت‌ها متفاوت خواهد بود.

ثبت نام مراحل اول، دوم، سوم و چهارم به پایان رسیده است. فرصت ثبت نام در مرحله چهارم از ۱۸ دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شد و پنجشنبه (۲۵ دی ماه) به اتمام رسید. در صورت خالی شدن ظرفیت یا تامین زمین، امکان ثبت نام مجدد وجود دارد.

مسکن ملی

متقاضیان مسکن ملی بخوانند!

معاون وزیر راه و شهرسازی از تعیین تکلیف ۷۶ درصد متقاضیان طرح ملی مسکن خبر داد، گفت: مابقی متقاضیان درخصوص واریز آورده اولیه اقدامی نکرده‌اند.

محمود محمودزاده اظهار کرد: ۷۶ درصد متقاضیان طرح ملی مسکن، تعیین‌تکلیف شده‌اند و مابقی در خصوص واریز اولیه وجوه خود اقدام نکرده‌اند.

 

وی ادامه داد: این موضوع نشان‌دهنده آن است که باقیمانده جزو متقاضیان واقعی نیستند و بنابراین باید برای آنها جایگزین تعیین شود.

معاون مسکن و ساختمان افزود: در مرحله سوم ثبت‌نام طرح ملی مسکن ۲۲۳ هزار نفر ثبت‌نام کردند که پالایش آنها در حال انجام است.

مرحله سوم طرح مسکن ملی 

وزارت راه و شهرسازی از ثبت نام ۲۲۳ هزار و ۹۰۵ نفر در مرحله سوم طرح ملی مسکن خبر داد و اعلام کرد: از این تعداد، ۵۶ هزار تهرانی برای ۸۰۰ واحد نصیرشهر ثبت‌نام کرده‌اند. به گزارش روز یکشنبه از وزارت راه و شهرسازی، مرحله سوم ثبت‌نام طرح ملی مسکن از ۱۸ تا ۲۵ دی‌ماه انجام شد که به زودی پس از پالایش، به متقاضیان واجد شرایط برای تکمیل مدارک از طریق پیامک اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مسکن ملی

مرحله جدید ثبت نام طرح مسکن ملی

 

 مرحله جدید ثبت‌نام، در استان آذربایجان‌غربی ۱۵ هزار و ۵۶۴ نفر، اردبیل ۳ هزارو ۵۰۶ نفر، اصفهان ۱۵ هزار و ۶۱۲ نفر، ایلام ۲ هزارو ۷۷۴ نفر، بوشهر یکهزارو ۸۷۸ نفر، تهران ۵۶ هزار و ۴۳۹ نفر، خراسان‌جنوبی ۶۴۴ نفر، خراسان‌رضوی ۱۹ هزار و ۶۶۶ نفر، خراسان‌شمالی ۸ هزار و ۳۷ نفر، ثبت‌نام کردند.

در استان های خوزستان ۱۰ هزار ۶۹۹ نفر، سمنان یکهزار و ۳۱۰ نفر، سیستان‌وبلوچستان یک‌هزار و ۸۲۶ نفر، فارس ۱۴ هزار و ۴۶۰ نفر، قزوین ۱۷ هزار و ۱۸۴ نفر، کرمان ۲۲ هزار و ۸۶۹ نفر، کهگیلویه‌وبویراحمد ۳۹۱۶ نفر، گیلان ۶۷۱۵ نفر، لرستان ۶۸۰۹ نفر، مازندران ۳۰۴۵ نفر، مرکزی ۲۸۳۶ نفر، هرمزگان۲۱۲۰ نفر، و همدان ۵۹۶۶ نفر ثبت نام کرده‌اند.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ۲۲ دی‌ماه یادآور شده بود که  در حالی ۲۲ هزار نفر در مرحله جدید طرح ملی مسکن استان تهران برای تک ظرفیت ایجاد شده در نصیرشهر ثبت نام کرده اند که ظرفیت ثبت‌نام در این شهر ۸۰۰ نفر اعلام شده است.

ثبت‌نام مرحله جدید (چهارم) طرح ملی مسکن از ساعت ۱۰ امروز در ۲۲ استان آغاز می‌شود. متقاضیان تهرانی می‌توانند برای واحدهای این طرح در رباط‌کریم ثبت‌نام کنند.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی (دفتر اقتصاد مسکن) مرحله چهارم ثبت‌نام طرح ملی مسکن از ساعت ۱۰ امروز در ۱۹ استان و ۱۸۳ شهر برای حدود ۴۱ هزار واحد به شرح زیر آغاز می‌شود؛

 

استان ایلام ۱۱۰۰ نفر در شهرهای، دهلران، مهران، ایوان و هلیلان.

 متقاضیان جدید طرح ملی مسکن بخوانند

 سهم آپارتمان‌های میانسال از بازار معاملات پایتخت

استان بوشهر ۱۰۵۱ نفر در شهرهای بندر ریگ، بندر دیلم، بندر کنگان و بندر دیر.

استانتهران ۸۰۰ نفر در نصیرشهر رباط‌کریم.

جنوب کرمان ۲۰۰ نفر در جیرف.

خراسان جنوبی ۲۷۵ نفر در شهرهای درج، دیهوک و سربیشه.

خراسان شمالی ۹۹۰۰نفر در شهرهای بجنورد، شیروان، اسفراین، جاجرم، گرمه، درق، ایور، تیتکانلو و فاروج.

استان سیستان و بلوچستان ۸۰۰ نفر در مهرستان.

 

استان کرمان ۶۶۴۹ نفر در شهرهای ارزوئیه، بم، جوپار، راین، کشکوییه، ماهان، بهرمان، باغین، نجف‌شهر، بزنجان، محی‌آباد، جوزم، زرند، چترود، کوهبنان، راور، گلباف، بردسیر، شهداد، بافت، رفسنجان، خانوک، ریحان شهر، بروان، انار، فهرج، نرماشیر، هجدک، دهج، کرمان، اندوهجرد و سیرجان.

استان کهگیلویه و بویراحمد شهر یاسوج ۴۰ نفر.

لارستان ۵۶۰ نفر در شهرهای اشکنان، علامرودشت، جویم، وراوی، مهر، عمادشهر و بیرم.

استان لرستان ۱۵۵۰ نفر در شهرهای بروجرد، الیگودرز، ازنا و کوهدشت.

استان گیلان ۴۷۹۴ نفر در شهرهای رشت، بندر انزلی، صومعه سرا، ماسال و سیاهکل.

استان اصفهان ۲۸۷۰ نفر در شهرهای آران و بیدگل، نجف آباد، نطنز، طرق رود، چرمهین (اراضی بنیاد)، باغشاد (اراضی بنیاد)، زاینده رود (اراضی بنیاد)، بویین و مینادشت، جوشقان قالی، کامو و چوگان، مشکات، ونک، بیده ( ادنای علیا)، جوزدان.

استان قزوین ۱۵۰۰ نفر در شهرهای محمدیه، شریفیه، بیدستان، الوند، قزوین.

استان آذربایجان غربی ۱۲۷۵ نفر در شهرهای بوکان، چایپاره، مهاباد.

استان مازندران ۵۲۸ نفر در شهرهای سورک و سلمانشهر.

استان مرکزی ۳۲۶ نفر در شهرهای رازقان، غرق آباد، پرندک، توره، زاویه، تفرش، آشتیان

استان سمنان ۸۴ نفر در شهرهای شهمیرزاد، سرخه، شهر قدیم ایوانکی.

استان اردبیل ۳۳۰ نفر در شهرهای نیر، سرعین، رضی، مشکین شهر

استان فارس ۱۲۴۹ نفر در شهرهای استهبان، صغاد، خاوران، زرقان، سعادت شهر، خرامه، خشت، قادرآباد، بهمن، ایزدخواست، مصیری، شهرپیر، امام شهر، خان زنیان، دژکرد، کره‌ای، کوهنجان، مزایجان، مشکان.

 

استان همدان ۱۲۲۵ نفر در شهرهای قهاوند، فیروزان، فامنین، دمق، گل تپه، رزن، برزول، مریانج.

استان خراسان رضوی ۳۶۶۲ نفر در شهرهای نیشابور، تربت جام، نیل شهر، خلیل‌آباد، کدکن، شادمهر، سرخس، نشتیفان، سلامی، باجگیران، فریمان، گناباد.

استان هرمزگان ۵۲۸ نفر در شهرهای بندرلنگه، کنگ، بندرجاسک، جناح و خمیر.

همچنین وزارت راه و شهرسازی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛

در راستای کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد با توجه به تکمیل مراحل ثبت نام و پالایش متقاضیان فازهای ۱، ۲ و ۳ ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن و به منظور پاسخ به تقاضای مسکن موجود در شهرهایی که به دلیل عدم تامین زمین، امکان ثبت نام در مراحل قبل فراهم نگردیده است؛ از ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸ نسبت به ثبت نام متقاضیان و همچنین ایجاد امکان تغییر شهر محل تقاضا، در دو مرحله به شرح ذیل اقدام کنند.

مسکن ملی

مرحله نخست- ثبت نام متقاضیان جدید در شهرهایی که در آنها اراضی جدید احصاء شده است:

این مرحله برای ثبت‌نام متقاضیان جدید در شهرهای فاقد ثبت‌نام در مراحل قبل و بر اساس ظرفیت‌های احصاءشده در تعدادی از شهرهای واقع در ۲۲ استان کشور (ایلام، بوشهر، تهران، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، گیلان، قزوین، آذربایجان غربی، مازندران، مرکزی، سمنان، خوزستان، فارس، همدان، خراسان رضوی، اردبیل، اصفهان، خراسان جنوبی و هرمزگان) برنامه‌ریزی شده است.

متقاضیان این شهرها می‌توانند از تاریخ بازگشایی سامانه (ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸) تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵ با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس https: //tem.mrud.ir نسبت به ثبت‌نام (بر اساس شرایط اعلامی در اطلاعیه‌های بعدی که در سامانه مذکور درج می‌شود) اقدام نمایند.

لازم به ذکر است، با توجه به محدودیت تامین اراضی، پس از پالایش و احراز شرایط، متقاضیان نهایی به میزان ظرفیت احصاء شده از بین متقاضیان تاییدشده انتخاب خواهند شد.

مرحله دوم- اصلاح شهر محل تقاضا برای متقاضیان ثبت‌نام‌شده در مراحل قبلی:

در این مرحله که از طریق ارسال پیامک زمان آن به متقاضیان مشمول اعلام می‌شود، متقاضیانی که به دلیل انتخاب اشتباه شهر محل تقاضا، انصراف داده یا رد درخواست شده‌اند؛ می‌توانند در زمان اعلامی طی پیامک، با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس https: //tem.mrud.ir نسبت به تغییر شهر محل تقاضای خود (بر اساس شرایط اعلامی از سوی این وزارت در اطلاعیه‌های بعدی) اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز جهت احراز شرایط

بارگذاری تصویر کارت ملی متقاضی

بارگذاری تصویر شناسنامه متقاضی و افراد تحت تکفل

بارگذاری تصویر گواهی سرپرستی در صورت ضرورت

بارگذاری تصویر سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین

بارگذاری تصویر گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیربه شرح موارد زیر:

گواهی اشتغال به کار متقاضی

گواهی تحصیل فرزندان

 مدارک مربوط به محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان با سن بیشتر از ۵ سال

جواز کسب شاغلین صنوف برای متقاضی یا همسر

سابقه پرداخت بیمه برای متقاضی یا همسر

 گواهی اشتغال به کار از دوایر دولتی برای متقاضی یا همسر

 گواهی مبنی بر پرداخت مستمری بگیران و بازنشستگان

وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام مرحله سوم طرح اقدام ملی مسکن از ۱۸ دی‌ماه به مدت یک هفته خبر داد.

 ثبت‌نام مرحله سوم طرح اقدام ملی مسکن از پنج‌شنبه ۱۸ دی‌ماه از ساعت ۱۰ صبح به مدت یک هفته در ۱۸۳ شهر در ۱۹ استان کشور آغاز خواهد شد. وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این خبر، تاکید کرد: متقاضیان فاقد مسکن از ساعت ۱۰ صبح روز پنج‌شنبه ۱۸ دی می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. همچنین ایجاد امکان تغییر شهر محل تقاضا برای متقاضیان ثبت‌نام شده در مراحل قبلی، مهیا شده است.

 

مسکن ملی و مرحله سوم

در مرحله نخست، ثبت‌نام متقاضیان جدید در شهرهایی که در آنها اراضی جدید احصا شد، فراهم شده است. این مرحله برای ثبت‌نام متقاضیان جدید در شهرهای فاقد ثبت‌نام در مراحل قبل و بر اساس ظرفیت‌های احصاشده در ۱۸۳ شهر واقع در ۱۹ استان کشور شامل ایلام، بوشهر، تهران، خراسان شمالی، سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، گیلان، قزوین، آذربایجان‌غربی، مازندران، مرکزی، سمنان، خوزستان، فارس، همدان، خراسان‌رضوی و هرمزگان برنامه‌ریزی شده است.متقاضیان این شهرها می‌توانند از تاریخ بازگشایی سامانه که ۱۰ صبح روز پنج‌شنبه ۱۸ دی است تا ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه ۲۵ دی با مراجعه به سامانه tem.mrud.ir نسبت به ثبت نام بر اساس شرایط اعلامی اقدام کنند. گفتنی است با توجه به محدودیت تامین اراضی، پس از پالایش و احراز شرایط، متقاضیان نهایی به میزان ظرفیت احصا شده از بین متقاضیان تاییدشده انتخاب خواهند شد.در ادامه این اطلاعیه درخصوص اصلاح شهر محل تقاضا برای متقاضیان ثبت نام شده در مراحل قبلی تصریح شده است: در این مرحله که از طریق ارسال پیامک زمان آن به متقاضیان مشمول اعلام خواهد شد، متقاضیانی که به دلیل انتخاب شهر محل تقاضا، انصراف داده یا رد درخواست شده‌اند، می‌توانند در زمان اعلامی طی پیامک با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی مسکن به نشانی www.tem.mrud.ir نسبت به تغییر شهر محل تقاضای خود بر اساس شرایط اعلامی از سوی این وزارت در اطلاعیه‌های بعدی اقدام کنند.

محدوده

متراژ

میزان رهن

میزان اجاره

سیدخندان، دبستان

50متر

50میلیون

3.200میلیون

سیدخندان، دبستان

90متر

170میلیون

3میلیون

دروازه شمیران، خورشید

100متر

250میلیون

1.500میلیون

دروازه شمیران،قائن

120متر

400میلیون

6میلیون

میدان صد نارمک

85متر

200میلیون

2میلیون

ولنجک

170متر

300میلیون

33میلیون

زعفرانیه

185متر

300میلیون

16میلیون

پاسداران

125متر

100میلیون

5میلیون

شهرک راه‌آهن، بنفشه

145متر

350میلیون

--

شهرک راه‌آهن، میدان ساحل

130متر

200میلیون

7میلیون

جردن، بهرامی

400متر

یک میلیارد

15میلیون

دروس، محسنیان

100متر

850میلیون

---

فردوس، سازمان برنامه

75متر

150میلیون

3میلیون

یوسف آباد

60متر

120میلیون

3.500میلیون

دولت، کیکاووس

120متر

100میلیون

7میلیون

صادقیه

127متر

160میلیون

4.200میلیون

یوسف‌آباد،‌مدبر

85متر

450میلیون

یک میلیون

یوسف آباد،‌جهان آرا

135متر

300میلیون

8میلیون

فرمانیه، اندرزگو

150متر

350میلیون

18میلیون

هروی، حسین آباد

75متر

180میلیون

5میلیون

محمودیه

135متر

320میلیون

15میلیون

گاندی

85متر

100میلیون

15میلیون

ظفر

110متر

100میلیون

10میلیون

شهید عراقی

100متر

100میلیون

8میلیون

میرداماد، فریدافشار

150متر

150میلیون

17میلیون

دروس، هدایت

305متر

800میلیون

28میلیون

سهروردی، صابونچی

105متر

100میلیون

6میلیون

قلهک، خاقانی

140متر

300میلیون

10میلیون

وزرا

230متر

200میلیون

5میلیون

دامپزشکی، قلیچ‌خانی

49متر

130میلیون

---

سپه، جیحون

52متر

75میلیون

یک میلیون

جیحون، هاشمی

58متر

50میلیون

2میلیون

کارون، مالک اشتر

45متر

50میلیون

2میلیون

بلوار گلاب

110متر

100میلیون

4.500میلیون

تجریش

250متر

یک میلیارد

30میلیون

وضعیت بازار مسکن هم گویا به کرونا مبتلا شده و به هر روز در این بازار شاهد اتفاقات عجیبی هستیم، بسیاری از خریداران و مستاجران این بازار با مشکلات مختلفی در این شرایط کرونایی دست و پنجه می کنند.

براساس این گزارش طبق آمار بانک مرکزی در مهرماه امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۷ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳.۲و ۱۵۴.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

البته باید گفت که این کاهش قیمت چندان قابل توجه نبود چراکه قیمت مسکن در آذر ماه امسال نسبت به آذر ماه سال گذشته ۹۸ درصد رشد داشته است اما آمارها نشان می دهد که در آذرماه امسال بیانگر کاهش متوسط قیمت معاملات نسبت به ماه قبل است.

در آذرماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۶ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

البته متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۸.۹ درصد افزایش یافته است.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۵۷ میلیون تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۱۰ میلیون تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۹۸ به ترتیب ۸۴ درصد و ۶۶ درصد افزایش نشان می دهند.

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ماه مورد گزارش، به ۲.۶ هزار واحد مسکونی محدود شد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴۲.۸ و ۷۳.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در ۹ ماهه نخست امسال به حدود ۷۰ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۴۲.۹ درصد افزایش نشان می دهد.

در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۲۲ میلیون تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۴.۲ درصد افزایش نشان می دهد.

آمارهای مسکن بانک مرکزی تنها برای تهران است

براساس این گزارش انتشار آمار معاملات مسکن توسط بانک مرکزی در ماه های گذشته باعث گله مندی وزارت راه وشهرسازی شد به طوری که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد که آمارهای بانک مرکزی تنها مربوط به استان تهران است و آمارهای افزایش قیمتی که در این منطقه منتشر می شود زمینه ساز رشد قیمت در سایر شهرها می شود.

در همین راستا چندی پیش محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد که در حال حاضر، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ۲۵ استان کشور کمتر از ۱۰ میلیون تومان است که از این تعداد استان، حدود ۹ استان قیمت هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۵ میلیون تومان معامله شده است.

همچنین بررسی های نشان می دهد که در ۳ استان کشور نیز متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بوده است.

تهران و خوزستان گران ترین شهرهای کشور

وی ادامه داد: تنها در دو استان کشور؛ تهران و خوزستان، معاملات خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی بیش از ۲۰ میلیون تومان بوده است که این رقم در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۸۰۰ تومان، در خوزستان ۲۳ میلیون و ۵۰۰ تومان است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخشی از توضیح خود در خصوص بازار معاملات مسکن و مقایسه آن با سال های گذشته به سهم ۳۶ درصدی مسکن از هزینه سبد خانوار اشاره کرد و گفت: مقایسه افزایش قیمت مسکن در ۱۰ سال گذشته حاکی از آن است که متوسط قیمت مسکن در سال ۸۸ از متری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در آبان امسال رسیده است.

به گفته بسیاری از کارشناسان ،شهر تهران به خودی یکی از مهم ترین عوامل افزایش قیمت مسکن در کشور به شمار می رود و در صورتی که قیمت مسکن به ویژه برخی از مناطق آن را حذف کنیم شاهد کاهش چشم گیر قیمت مسکن می شود.

اما در جدید ترین آماری که بانک مرکزی برای آذر ماه منتشر کرده شاهد آن هستیم که قیمت مسکن در آذر ماه نسبت به سال گذشته ۹۸ درصد افزایش و نسبت به ماه گذشته یک درصد کاهش داشته است.

کاهش قیمت مسکن هیچ نیست

در همین رابطه حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آماری که بانک مرکزی منتشر کرده نشان می دهد که روند نزولی قیمت مسکن در کشور بسیار کند است، افزود: کاهش یک درصدی قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته و رشد ۹۸ درصدی نسبت به سال گذشته نشان می دهد که این یک درصد در برابر رشد ۱۰۰ درصدی هیچ نیست.

اوادامه داد: با بررسی های که انجام داده ایم هنوز قیمت مسکن به هیچ عنوان کاهش نیافته و تنها ما در این ایام شاهد ریزش های پراکنده قیمتی در برخی از مناطق هستیم.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشوری با بیان اینکه هر فردی و یا هر کارشناسی که این آمار را مشاهده کند متوجه می شود که این ریزش یک عدد بسیار ناچیز و به هیچ عنوان مسرت بخش نیست و باید با اقدامات وبرنامه ریزی های مناسب بتوانیم روند کاهشی و نزولی قیمت را انجام دهیم.

عقبائی با اشاره به اینکه با توجه به بررسی آمار و ارقام در بازار مسکن پیش بینی می شود که قیمت مسکن تا پایان سال و تا بهار ۱۴۰۰ در حوزه خرید و فروش شاهد رکود نسبی و توام با ثبات قیمتی باشیم.

همچنین در همین رابطه ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران با بیان اینکه اگر استان تهران را از آمار قیمتی مسکن در کشور حذف کنیم میانگین قیمت مسکن در کشور بسیار کاهش می یابد، افزود: کاهش آمار یک درصدی قیمت مسکن چندان محسوس نیست و بررسی ها هم نشان می دهد که بازار مسکن در تهران کمی شل شده است.

او ادامه داد: متاسفانه قیمت مسکن در کشور به حدی افزایش یافته که مردم دیگر قدرت خرید مسکن را از دست داده اند و این خود باعث تشدید رکود در بازار مسکن شده است.

رهبر با بیان اینکه برنامه های دولت از جمله اخذ مالیات از خانه های خالی و عرضه واحدهای مسکونی که توسط محتکران در کشور احتکار شده بود و از سوی دیگر اجرای طرح مسکن ملی تا حدودی توانسته در روند کاهشی قیمت مسکن و همچنین ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا موثر باشد.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران اظهار کرد: در صورتی که دولت این اقدامات را در دستور کار خود قرار دهد و بتواند زمینه را برای تولید مسکن کشور فراهم کند شاهد بهبود قیمت بازار مسکن خواهیم بود.

اما نظر بسیاری از خریداران مسکن در این روزها با ادعاهای کارشناسان و مسئولان بازار مسکن بسیار متفاوت است چرا که در گفت وگو با برخی از خریداران مسکن متوجه شدیم حتی کسانی که سال گذشته با وام مسکن ۱۶۰ میلیون تومانی می توانستند یک واحد نقلی ۴۰ متری در پایین ترین نقطه شهر خریداری کنند امسال تنها می توانند با سرمایه مسکن خود یک واحد ۶۰ متری را اجاره کنند.

براساس این گزارش ارائه آماری از کاهش یک درصدی قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته در چنین شرایطی نه تنها برای مردم امید ایجاد نمی کند بلکه افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته باعث ایجاد نا امیدی بیشتر مردم می شود چراکه برخی از خریداران مسکن تصور می کردند که شاید با گذشت زمان قیمت ها کاهش یابد اما این تصور آنها هم اکنون برای مردم تبدیل به یک کابوس شده که امیدواریم در ماه های پایانی دولت ۱۲ مسئولان بتوانند اقدامات خود را در حوزه تولید و عرضه مسکن افزایش دهند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.