کد خبر : 244 / /
/

علت اصلی گرانی تخم مرغ چه بود؟+ تشریح جزییات

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران صادرات را علت اصلی افزایش قیمت تخم مرغ عنوان کرد و گفت که در جلسه اخیر کارگروه ستاد تنظیم بازار استان تهران مقرر شده تا روز شنبه تخم مرغ مورد نیاز شبکه‌های توزیعی به قیمت مصوب در شبکه های توزیع به اندازه کافی توزیع شود.

علت اصلی گرانی تخم مرغ چه بود؟+ تشریح جزییات

یدالله صادقی با اشاره به فروش بیشتر از نرخ مصوب تخم مرغ در واحدهای صنفی، اظهار کرد: با توجه به تعهد وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه مرغ و تخم مرغ تا سطح عمده فروشی‌ها به قیمت مصوب، در جلسه کارگروه ستاد تنظیم بازار استان تهران با حضور مدیر عامل اتحادیه مرغ میهن که نماینده تشکل‌های مرغ و تخم‌مرغ است، موضوع بررسی و مقرر شد حداکثر تا روز شنبه تخم مرغ مورد نیاز شبکه‌های توزیعی به قیمت مصوب، با نظارت وزارت جهاد کشاورزی، مباشرت شرکت پشتیبانی امور دام و اتحادیه مرغ میهن بین واحدهای صنفی، یعنی خواربارفروشان، سوپرمارکت‌ها، مرغ فروشی‌ها، فروشگاه زنجیره‌ای و همچنین میادین میوه و تره بار و در شهرستان‌ها نیز در شبکه های توزیع صنفی به اندازه کافی توزیع شود.  

البته به گفته وی بر خلاف وضعیت موجودی مرغ در تهران که از استان‌های دیگر وارد می‌شود، وضعیت تولید تخم مرغ بسیار خوب است ودر بین ۳۱ استان تهران مقام اول را در تولید تخم مرغ دارد.

وی با تاکید بر اینکه همه مرغداران مکلفند در ازای دریافت نهاده دولتی که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی به صورت کامل توزیع شده، محصولاتشان را به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور عرضه کنند، تصریح کرد: اگر واحدهای مرتبط با تولید و توزیع تخم‌مرغ گرانفروشی یا امتناع از عرضه یا احتکار کنند، طبق مقررات گشت‌های مشارکت تعزیرات و بازرسی و نظارت و سایر دستگاه‌های نظارتی با آنها برخورد می‌کنند.  

به گفته این مقام مسئول گشت‌های مشترک از مراکز تولید، نگهداری اعم از انبار و سردخانه و همچنین واحدهای صنفی انجام می‌شود. بنابراین اگر گردش کالا در انبار طبیعی نباشد با حکم امتناع از عرضه و احتکار به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.  

FSOm74xvQRtl

درخواست تولیدکنندگان برای بازنگری در قیمت تخم مرغ

وی همچنین با اشاره به اینکه تولیدکنندگان تخم‌مرغ با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های بسته بندی،  درخواست‌هایی در زمینه بازنگری در قیمت مصوب و صادرات داشتند، اظهار کرد: تولیدکنندگان معتقدند صادرات تخم مرغ نباید قطع شود، اما هر دو موضوع یاد شده باید در ستاد تنظیم بازار کشور بررسی شود که این موضوع به تولیدکنندگان هم اعلام شد تا از ستاد تنظیم بازار کشور پیگیری کنند. همچنین به تولیدکنندگان اعلام شد به شرطی که بازار را با قیمت مصوب تامین کنند و تعهداتشان اجرا شود برای بررسی مجاز بودن صادرات با ستاد تنظیم بازار کشور رایزنی خواهیم کرد. بنابراین تا زمانی که تصمیمات ستاد تنظیم بازار کشور در زمینه صادرات تغییر نکرده تولیدکنندگان باید به تعهدات خود عمل کنند.  

رئیس سازمان صمت استان تهران در ادامه در پاسخ به اینکه آیا قیمت تخم مرغ از روز شنبه کاهش پیدا می‌کند؟ تصریح کرد: قیمت‌ها در حال حاضر هم باید کاهش پیدا کند اما با توجه به اینکه دست اندرکاران تولید و توزیع تخم‌مرغ برای هماهنگی تا روز شنبه مهلت خواستند این مسئله مطرح شد. در حال حاضر هم بازرسان در سطح عرضه با قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب برخورد می‌کنند.  

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دلیل افزایش قیمت تخم‌مرغ تصریح کرد: همانطور که اشاره شد وضعیت تولید تخم مرغ در استان تهران خوب است، اما تا چند روز گذشته صادرات آزاد بود و با توجه به قیمت بالای این محصول در کشورهای همسایه تولیدکنندگان بیشتر تخم مرغ را به سمت صادرات سوق می‌دادند، اما به نظر می‌رسد ممنوعیت صادرات بر قیمت تاثیر بگذارد و بازار داخلی متعادل شود.

بر اساس آخرین گزارش میدانی،  قیمت تخم مرغ در هفته گذشته در خرده فروشی های سطح شهر تهران به بیش از ۳۷ هزار تومان رسید. این در حالی است که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار  نیز بایستی قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته بندی شناسنامه دار دارای زنجیره سرد حداکثر ۳۱ هزارتومان باشد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.