کد خبر : 52792 / /
/

اسحاق جهانگیری، از کاندیدای پوششی تا گزینه اصلی اصلاح طلبان

آیا اسحاق جهانگیری می‌تواند در روزهایی که امیدی برای احیای اصلاح طلبان وجود ندارد، در انتخابات 1403 خون تازه‌ای به رگ‌های این جریان سیاسی تزریق کند؟

اسحاق جهانگیری، از کاندیدای پوششی تا گزینه اصلی اصلاح طلبان

 

پس از سانحه سقوط بالگرد ریس جمهور فقید کشور در 30 اردیبهشت ماه، طبق قانون اساسی معاون اول یعنی محمد مخبر تنها 50 روز فرصت دارد تا اتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را برگذار نموده و ریس دولت جدید را معرفی نماید.

حادثه تلخ سقوط بالگرد نه تنها یکی از خادمین به انقلاب و ملت اسلامی ایران را گرفت بلکه باعث گردید جناحها و شخصیت‌های سیاسی کشور با سرعتی بیشتر به معرفی کاندیدهای خود برای انتخابات 1403 بپردازند. اسحاق جهانگیری یکی از گزینه‌های اصلی جریان اصلاح طلب است که در ادامه به بررسی سوابق تحصیلی و کاری او می‌پردازیم.

 

از نمایندگی تا معاون اولی

جهانگیری در ۲۰ دی ۱۳۳۶ در جیرفت استان کرمان به دنیا آمد. تحصیلات خود را در رشته فیزیک در دانشگاه کرمان آغاز کرد و سپس مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع را از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای مدیریت صنعتی را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران دریافت کرد.

وی فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۸ در جهاد سازندگی آغاز کرد و پس از انقلاب ۱۳۵۷، در جهاد سازندگی شهرستان ریگان در بم مشغول به کار شد.

اسحاق جهانگیری در سال‌های ابتدایی استقرار جمهوری اسلامی با مسئولیت جهاد سازندگی جیرفت کارش را آغاز کرد. او در دوره‌های دوم و سوم از حوزه انتخابیه جیرفت و عنبرآباد به مجلس شورای اسلامی راه یافت. وی به عنوان استاندار اصفهان در دولت هاشمی رفسنجانی خدمت کرد و سپس در دولت خاتمی وزیر معادن و فلزات شد. پس از ادغام وزارتخانه‌ها نیز مسئولیت وزارت صنایع و معادن را بر عهده داشت.

اما مهمترین سمت او را می‌توان معاون اولی دولت حسن روحانی دانست. از مهمترین اقدامات چالش برانگیز او در این دوره اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی به کشور بود که تاثیرات زیادی بر اقتصاد کشور در سالهای 1392 تا 1400 داشت.

 

دلار جهانگیری

در ۲۰ فروردین سال ۱۳۹۷، دولت روحانی نرخ دلار را ۴۲۰۰ تومان تعیین کرد و چون این خبر را اسحاق جهانگیری اعلام کرد، این نرخ به عنوان “دلار جهانگیری” شناخته ‌شد.

این نرخ دولتی برای واردات کالاهای اساسی پیش‌بینی شده بود.

البته دلار 4200 تومانی بعدها جنجال‌های زیادی درست کرد و اعلام شد خیلی از شرکت‌هایی که برای واردات کالا، دلار 4200 تومانی گرفته‌اند، یا اساسا کالای خاصی وارد نکرده‌اند، یا در صورت وارد کردن کالا، جنس خود را با قیمت بالاتر فروخته‌اند.

دلار جهانگیری در روزهای اخیر به طور رسمی از داد و ستدهای دولت خارج شد.

 

هدف: پاستور

اسحاق جهانگیری، سیاستمدار برجسته و اصلاح‌طلب، نقش مهمی در عرصه سیاسی کشور ایفا کرده است. جالب است بدانید که او به عنوان وزیر صنایع دستور توقف تولید پیکان را صادر کرد؛ اما همانطور که پیش‌تر گفته شد، مهم‌ترین دلیل شهرتش به خاطر دلار جهانگیری است.

دلیل دیگر شهرت جهانگیری، حضور او در انتخابات ریاست جمهوری 1396 بود. حسن روحانی قصد داشت برای بار دوم به ریاست جمهوری برسد، اما حضور پرتعداد نامزدهای اصولگرا در انتخابات، سبب شد دولت روحانی به این نتیجه برسد که جهانگیری به عنوان کاندیدای پوششی وارد انتخابات شود و در مناظرات، به حمایت از حسن روحانی بپردازد.

جهانگیری در مناظرات بسیار کوبنده و آتشین ظاهر شد و به شدت محبوبیت یافت. با این حال، او کمی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1396 به نفع حسن روحانی کناره‌گیری کرد تا پایگاه رای رییس جمهور وقت، آسیب نبیند.

اما اکنون وضعیت تفاوت کرده است و به نظر می‌رسد او این دوره کاندیدای پوششی نباشد و به عنوان نامزد اصلی اصلاح‌طلبان وارد کارزار سیاسی انتخابات شده است.

در حقیقت، به نظر می‌رسد چهره‌های اصلاح‌طلبی که برای ریاست جمهوری 1403 ثبت نام کرده‌اند، همگی رد صلاحیت شوند و به جز جهانگیری و همتی کسی باقی نماند. همتی که در انتخابات 1400 نامزد اصلی اطلاح‌طلبان بود، این بار به عنوان کاندیدای پوششی عمل خواهد کرد و جهانگیری نامزد اصلی خواهد بود.

می‌توانید با شرکت در نظرسنجی انتخابات، دیدگاه‌های خود را درباره انتخابات ریاست جمهوری 1403 با ما در میان بگذارید.

در مجموع، حضور جهانگیری برای اصلاح طلبان یک بازی دو سر برد است. اگر بتواند رییس جمهور شود، اصلاح طلبان را از وسط معرکه‌ای به شدت دشوار به در برده و توانسته آنها را پس از شکست در 1400 دوباره به جریان اصلی سیاست برگرداند و اگر بازنده شود، بازنده‌ای سربلند بوده و سبب شده اصلاح طلب‌ها در این برهه حساس، نقش منفعلی نداشته باشند و به عنوان یک جریان سیاسی فعال، احیا شده باشند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.