کد خبر : 52781 / /
/

ارزان ترین و گران ترین قهوه ها در بازار کدامند؟

​با توجه به رشد تقاضا و مصرف قهوه در ایران ممکن است شما هم جز افرادی باشید که علاقه مند به مصرف این نوشیدنی شده اید. اما در بازار انواع مختلف قهوه با قیمت های بسیار مختلف وجود دارد.

ارزان ترین و گران ترین قهوه ها در بازار کدامند؟

 

در این مطلب به بررسی و معرفی ارزان ترین و گران ترین قهوه ها در بازار ایران پرداخته شده است و دلایل آن ذکر شده است. نکته قابل توجه این است که شما قبل از خواندن این مقاله بهتر است آشنایی با دو نوع اصلی قهوه یعنی عربیکا و روبوستا را داشته باشید. به طور خلاصه قهوه روبوستا نوع ارزان تر، تلخ تر و پر کافئین تر قهوه است که سقف قیمتی محدودی دارد و قهوه عربیکا نوع گران تر، لوکس تر و خوش طعم تر قهوه که نمی توان سقف قیمتی برای آن مشخص کرد. 

ارزان ترین قهوه عربیکا کدام است و علت قیمت کم آن چیست؟

قهوه عربیکا در جهان به دو شکل صنعتی و سنتی تولید می شود. در تولید صنعتی قهوه برای برداشت آن از ماشین آلات پیشرفته بر روی زمین های هموار استفاده می شود و در مرحله فرآوری نیز به صورت انبوه و صنعتی عمل می شود. این شکل از تولید قهوه در برزیل که بزرگترین تولید کننده قهوه عربیکا در جهان است رواج بیشتری دارد. اگر در مورد تولید صنعتی قهوه کنجکاو هستید می توانید ویدیو مربوط به تولید قهوه در مزارع برزیلی را از سایت آپارات تماشا کنید.

تولید صنعتی قهوه منجر به کاهش شدید قیمت آن می شود. ارزان ترین قهوه در بازار ایران قهوه ریو برزیل است. تولید انبوه این نوع قهوه منجر به افت شدید کیفیت آن شده است. به طوری که در هنگام نوشیدن آن طعم گزنده و آزار دهنده ای دارد. این قهوه معمولا توسط کارخانه جات برای تولید قهوه های فوری مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از کافه ها و قهوه فروشی ها نیز برای کاهش قیمت ترکیب قهوه خود ممکن است از قهوه ریو برزیل در ترکیبات خود استفاده کنند. 

تولید قهوه برزیل محدود به قهوه ریو نیست و برزیل تولیدات با کیفیت بالا و قابل قبولی نیز دارد. نوع با کیفیت قهوه برزیل قهوه سانتوس برزیل نام دارد. سانتوس در واقع استانداردی برای مشخص کردن کیفیت بالای قهوه در برزیل است. این قهوه عربیکا با وجود کیفیت بالا همچنان نسبت به سایر قهوه های عربیکا ارزان تر و خرید آن بسیار به صرفه است. این نوع قهوه در اکثر کافه ها و قهوه فروشی ها استفاده و ارائه می شود و شما به راحتی قادر به خریداری آن خواهید بود. به عنوان مثال برای خرید و مشاهده قیمت روز قهوه برزیل می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

https://zigzagcoffee.com/product-category/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d9%82%d9%87%d9%88%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b2%db%8c%d9%84/

گران ترین و لاکچری ترین قهوه های عربیکا کدام ها هستند؟

حد بالایی را نمی توان برای قیمت قهوه های عربیکا متصور بود. با کیفیت ترین قهوه های عربیکا قهوه های اسپشیالتی نام دارند که توسط کشور های مختلفی تولید می شوند. به عنوان مثال در یک حراجی در کشور پاناما یک نمونه یک کیلویی قهوه اسپشیالیتی حدود 10000 دلار به فروش رفت. اما با این وجود اکثر قهوه های اسپشیالیتی قابل خریداری توسط افراد عادی هستند و قیمت آنها 2 تا 5 برابر قهوه عربیکای صنعتی تولید شده در برزیل است.

مثلا در حال حاضر که قهوه برزیلی سانتوس در تهران 935 هزار تومان قیمت دارد. قهوه اسپشیالیتی پاناما رناسیمنتو چیزی حدود 1 میلیون و 700 هزار تومان و قهوه اسپشیالتی کلمبیا هویلا نزدیک 1 میلیون و 400 هزار تومان قیمت دارد.

2

به طور معمول قهوه های اسپشیالتی به صورت دمی مصرف می شوند اما استفاده از آنها در ترکیبات اسپرسو نیز ممکن است اتفاق بیافتد. این کار کیفیت طعمی و قیمت اسپرسو را بسیار بالا می برد.

دانه های قهوه اسپشیالیتی بسیار یک دست و زیبا و همچنین عطر و طعم آنها متفاوت از یکدیگر و جذاب و دوست داشتنی است. این قهوه ها در حال حاضر توسط فروشگاه های تخصصی قهوه در ایران ارائه می شوند. به عنوان نمونه فروشگاه کافی استور، قهوه زیگ زاگ و ملو کافی از جمله ارائه دهندگان قهوه اسپشیالیتی در ایران هستند.

ارزان ترین قهوه روبوستا چه نوعی است و چرا قیمت آن کم است؟

به طور کلی قهوه روبوستا قهوه ای با کیفیت کمتر نسبت به عربیکا است. قیمت قهوه های روبوستا تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد و با توجه به کیفیت آنها قیمت گذاری انجام می شود. در حال حاضر بی کیفیت ترین و ارزان ترین قهوه روبوستا در بازار ایران مربوط به قهوه ویتنام است. این قهوه قیمتی حدود 600 هزار تومان در هر کیلو دارد. هر چند انواع با کیفیت تر قهوه ویتنام نیز در بازار های جهانی وجود دارند. اما نوع ارائه شده در ایران از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیست.

طعم قهوه ویتنام بسیار تلخ و خاکی است. رستری های قهوه معمولا برای پوشاندن این طعم قهوه ویتنام را به صورت دارک و تیره رست می کنند. متاسفانه در بین بعضی از افراد تلخ بودن و بدمزه بودن قهوه به نشانه با کیفیت بودن آن جا افتاده است. اما جالب است بدانید قهوه باکیفیت نباید تلخی زیادی داشته باشد و بهتر است از مصرف قهوه های تلخ یا دارای رست بسیار تیره پرهیز کنید. مصرف این نوع قهوه ها ممکن است برای سلامتی شما مشکلات زیادی ایجاد کند.

3

گران ترین قهوه روبوستا کدام قهوه است و دلیل قیمت بالای آن چیست؟

گران ترین قهوه روبوستا در بازار ایران در حال حاضر قهوه روبوستای گواتمالا است. قیمت و کیفیت این قهوه بسیار بالا است و قیمتی حدود 1 میلیون 400 هزار تومان دارد! قهوه گواتمالا در خاک های آتشفشانی و غنی و در نزدیکی خط استوا کشت می شود. یکی از دلایل قیمت بالای این قهوه تولید بسیار ناچیز آن است.

تقریبا همه تولید گواتمالا را قهوه عربیکا و اسپشیالتی تشکیل می دهد. در این بین هستن کشاورزانی که اقدام به کشت محدود قهوه روبوستا کرده اند و نتیجه این کشت محدود کیفیت و قیمت بالای قهوه روبوستای این کشور شده است.

به طور کلی بهتر است به جای استفاده از قهوه های روبوستای با قیمت بالا از انواع با کیفیت تر عربیکا استفاده کرد و برای مصرف روبوستا به قهوه های باکیفیتی مثل قهوه اندونزی و تانزانیا که قیمت قابل قبولی دارند اکتفا کرد.

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.