کد خبر : 50915 / /
/

پرفروش‌ترین تجهیزات برق اضطراری

امروزه به دلیل فرسودگی و مشکلات شبکه برق کشور، استفاده از انواع تجهیزات برق اضطراری گسترش یافته است. انواع تجهیزات برق اضطراری شامل یو پی اس، ژنراتور و استابلایزر، کاربرد گسترده‌ای دارند و هر کدام بر اساس تکنولوژی و قابلیت‌هایی که دارند، برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند. در این مطلب به معرفی انواع تجهیزات برق اضطراری، قابلیت‌ها و کاربردهای آنها می‌پردازیم.

پرفروش‌ترین تجهیزات برق اضطراری

 

کاربرد گسترده‌ی انواع تجهیزات برق اضطراری

ژنراتور، استابلایزر و یو پی اس کاربردهای متنوعی برای اماکن مختلف و انواع تجهیزات الکتریکی دارند که در این بخش به آن می‌پردازیم.

استابلایرز

اگر ولتاژ ورودی در بازه مشخصی باشد، استابلایزر می‌تواند دامنه ولتاژ ورودی را در حد استاندارد تنظیم و تثبیت کند. در صورتی که میزان افت و خیز ولتاژ برق ورودی بیشتر از توان استابیلایزر باشد، استبلایزر جریان برق را برای محافظت از تجهیزات قطع می‌کند.

بخش اصلی استابلایزر یک اتوترانسفورمر است که با داشتن یک سیستم کنترل، دامنه ولتاژ را به صورت اتوماتیک ثبیت می‌کند.

استبلایزرها در سه نوع اصلی رله‌ای یا پله‌ای، سروو موتور و استاتیک در بازار موجود هستند.

2

در مناطقی مثل انتهای خطوط برق و شهرک‌های صنعتی و مناطقی که بارهای بزرگ در شبکه هستند، با مشکل افزایش یا کاهش دائمی ولتاژ برق ورودی مواجه هستند. خرید استابلایزر برای تثبیت ولتاژ در این مناطق بسیار رایج است و استفاده از یو پی اس به این منظور لزومی ندارد. البته توجه داشته باشید که استابلایزرها قادر نیستند که انرژی پشتیبان برای تجهیزات فراهم کنند و همچنین در صورت افت و خیز ناگهانی ولتاژ، نمی‌توانند دامنه‌ی ولتاژ برق ورودی را تثبیت کنند.

یو پی اس

کاربرد اصلی انواع یو پی اس، تامین انرژی پشتیبان تجهیزات است تا در زمان قطع برق نیز بتوانند به عملکردشان ادامه دهند. انواع یوپی اس شامل آفلاین، لاین اینتراکتیو و آنلاین هستند و هر کدام قابلیت‌های و کاربردهای مختلفی دارند. یو پی اس آنلاین که بالاترین تکنولوژی را در میان انواع یوپی اس‌ها دارد، این قابلیت را دارد تا از تجهیزات حساس در برابر هر گونه نوسان، نویز و آلودگی فرکانسی و ولتاژی محافظت کند.

3

ژنراتور

ژنراتورها به عنوان تولیدکننده‌ و تامین‌کننده انرژی الکتریکی برای تجهیزات به شمار می‌روند. در اماکنی مثل معادن، زمین‌های کشاورزی و بنادری که شبکه برق در دسترس نیست و یا تامین برق شبکه بسیار دشوار است، از انواع ژنراتور برای تولید برق موردنیاز استفاده می‌شود. همچنین برای مجتمع‌های مسکونی، بخش‌های تجاری، صنعتی، پزشکی، سازمان‌ها و ادارات که مصرف برق بالایی دارند، در زمان قطع برق می‌توان از ژنراتور برای تولید برق مورد نیاز استفاده کرد.

انواع ژنراتورها شامل ژنراتور بنزینی، ژنراتور گازی و ژنراتور گازوئیل سوز (دیزل ژنراتور) است.

دیزل ژنراتور در صنایع مختلفی از جمله حمل و نقل، ساختمان­ سازی، مخابرات، کشتی سازی، مدارس و بیمارستان­‌ها و بسیاری اماکن دیگر به عنوان منبع جایگزین برق و سیستم تأمین برق اضطراری به کار می‌رود.

مقایسه انواع تجهیزات برق اضطراری

با توجه به تعاریفی که از عملکرد هر کدام از تجهیزات برق اضطراری ارائه کردیم، این تجهیزات کاربردهای مختلفی دارند و در بیشتر مواقع نمی‌توان آنها را جایگزین یکدیگر کرد. در این بخش این تجهیزات را با هم مقایسه می کنیم.

مقایسه استبلایزر و دیزل ژنراتور

همانطور که گفتیم دیزل ژنراتورها به عنوان تجهیزات تولید کننده برق شناخته می‌شوند، اما استابلایرزها توانایی تولید برق را ندارند. حتی استابلایزرها باتری ندارند تا به کمک آن انرژی را ذخیره کرده و در مواقع ضروری در اختیار تجهیزات قرار دهند.

از طرفی استابلایزرها قادر هستند تا دامنه نوسانات ولتاژ در یک بازه‌ی محدود را تثبیت کنند، اما ژنراتورها قابلیت تنظیم ولتاژ ندارند و برق تولیدی توسط انواع ژنراتور به صورت مستقیم برای تجهیزات حساس مناسب نیست.

مقایسه استابلایزر و یو پی اس

یو پی اس های آنلاین قابلیت تثبیت ولتاژ در یک بازه نوسان گسترده را دارند و می‌توانند تمام فاکتورهای ولتاژ را تثبیت کنند. اما انواع استابلایزر فقط دامنه ولتاژ را در یک بازه محدود تنظیم می‌کنند.

همانطور که در تعریف این تجهیزات گفتیم، استابلایزر برای تامین انرژی پشتیبان تجهیزات مناسب نیستند و باتری هم ندارند. ولی یو پی اس‌ها با داشتن باتری‌ می‌توانند انرژی الکتریکی تجهیزات را برای مدت مشخصی تامین کنند.

مقایسه دیزل ژنراتور و یوپی اس

یوپی اس با شارژ باتری‌ها در زمان وجود جریان برق، در زمان قطع برق این انرژی ذخیره‌شده را در اختیار تجهیزات قرار می‌دهد. به همین دلیل مدت زمانی که می‌تواند انرژی را برای تجهیزات فراهم کند، محدود است. اگر چه با افزایش تعداد و ظرفیت باتری‌ها در انواع یو پی اس با باتری اکسترنال، می‌توان مدت زمان برق دهی را افزایش داد ولی باز هم این مدت زمان محدودیت دارد. ولی دیزل ژنراتورها محدودیتی در تولید و تامین انرژی الکتریکی موردنیاز تجهیزات ندارند.

از طرفی برق تولید شده توسط ژنراتور، اصلا برای تجهیزات حساس مناسب نیست و دارای نویز و نوسان است. در صورتی که انواع یو پی اس آنلاین حتی برای کار با ژنراتور مناسب هستند و کیفیت برق تولید شده توسط ژنراتور را برای تجهیزات حساس تنظیم و در حد استاندارد تثبیت می‌کنند.

نیازسنجی تجهیزات برق اضطراری مورد نیاز

در بخش‌های قبلی انواع تجهیزات برق اضطراری و عملکرد آنها را توضیح دادیم. گفتیم که در بخش‌های مختلف کاری از تجهیزات متنوعی استفاده می‌شود که هر کدام نیازهای مخصوص به خود را دارند.

در اماکنی که تجهیزات پرمصرف دارند، ممکن است باتری‌های یو پی اس جوابگوی نیاز تمام تجهیزات در زمان قطع برق نباشد. در این صورت بهتر است که از ژنراتور برای تامین برق استفاده کنند و برای محافظت از دستگاه‌های حساس از یک یو پی اس آنلاین با توان مناسب در کنار ژنراتور استفاده شود. با این شرایط هم زمان برق دهی کافی خواهند داشت و هم نگران تجهیرات حساس و هزینه‌ی تمام شده‌ی پروژه نخواهند بود.

از طرفی در مناطقی که مشکل افت و خیز دائمی ولتاژ دارند و نیازی به تامین انرژی پشتیبان ندارند، بهتر است از یک استابلایزر مناسب استفاده کنند. در این شرایط شاید نیازی نباشد که هزینه اضافی بابت یو پی اس پرداخت کنند.

متاسفانه به دلیل محدودیت بودجه دیده شده که از استابلایزر به جای یو پی اس آنلاین استفاده می‌شود تا نوسانات برق تثبیت شود. اما همانطور که مشاهده کردید، استابلایزر فقط برای تثبیت دامنه ولتاژ در یک بازه محدود کارایی مناسبی دارد و در صورت تغییرات ناگهانی ولتاژ فقط برق ورودی به تجهیزات را قطع می‌کند که ممکن است به تجهیزات آسیب بزند.

بهتر است از نظر متخصصین و کارشناسان مجرب شرکت بهراد برای انتخاب تجهیزات مناسب استفاده کنید تا نه هزینه‌ی اضافی پرداخت کنید و نه نگران کارایی تجهیزات خریداری شده‌ی خودتان باشید.

یو پی اس، استابلایزر یا ژنراتور؟

انتخاب هر کدام از این تجهیزات به عوامل مختلفی از جمله میزان برق مصرفی دستگاه‎ها، مدت زمان برق دهی مورد نیاز، میزان حساسیت به کیفیت برق ورودی، میزان مشکلات برق شبکه در یک محل و بودجه‌ی موجود برای خرید تجهیزات برق اضطراری بستگی دارد.

خرید تجهیزات برق اضطراری یک سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه است که از بسیاری از هزینه‌ها و خسارت‌های دستگاه‌های الکتریکی پرکاربرد پیشگیری می‌کند. کارشناسان مجرب بهراد آماده ارائه هرگونه مشاوره برای نیاز سنجی و برآورد بار تجهیزات به منظور انتخاب تجهیزات برق اضطراری مناسب به شما عزیزان هستند.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.