کد خبر : 50572 / /
/

آشنایی با مهمترین اتصالات لوله برق

آشنایی با مهمترین اتصالات لوله برق

 

تا به حال به این فکر کرده اید که سیم ها و کابل های برق در ساختمان ها چگونه از نقطه ای به نقطه دیگر هدایت می شوند؟ معطلتان نمی کنیم، لوله های برق نقشی حیاتی در این زمینه ایفا می کنند! لوله های برق، مسیری امن برای عبور سیم ها و کابل ها فراهم می کنند؛ اما این لوله ها به تنهایی کارآمد نیستند و برای اتصال به یکدیگر و ایجاد مسیری مطمئن برای عبور سیم ها، به اتصالات لوله برق نیاز دارند. در این مطلب به نحو احسن با لوله کشی برق و اتصالات آن آشنا خواهید شد.

لوله کشی برق و اتصالات آن

لوله کشی برق ساختمان، فرآیندی است که طی آن، لوله های برق برای عبور سیم ها و کابل های برق در ساختمان تعبیه می شوند. این لوله ها از جنس های مختلفی مانند PVC، فولاد، UPVC و پلاستیک ساخته می شوند و وظیفه نظم دهی و محافظت از سیم ها در برابر آسیب های فیزیکی، رطوبت و مواد شیمیایی را بر عهده دارند. اتصالات لوله برق نیز قطعاتی هستند که برای اتصال لوله ها به یکدیگر، تغییر مسیر لوله ها، ایجاد انشعاب و همچنین محافظت از سیم ها در محل اتصال لوله ها به کار می روند. تنوع اتصالات لوله برق بسیار زیاد است و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

انواع اتصالات لوله برق و کاربرد هرکدام

3

دنیای اتصالات لوله برق، دنیایی گسترده و متنوع است. اتصالاتی که هر کدام نقشی حیاتی در ایمن سازی و نظم بخشی به سیستم برق کشی ایفا می کنند. در این بخش به معرفی پرکاربردترین و مهمترین اتصالات لوله برق و شرح وظایف هر یک می پردازیم:

سربند

این اتصال ساده، وظیفه ی محافظت از لبه های تیز لوله های بریده شده را بر عهده دارد و از آسیب رسیدن به سیم ها و کابل ها جلوگیری می کند.

بوشن

ساده ترین نوع اتصال در لوله کشی برق است که برای اتصال دو لوله با قطر یکسان به کار می رود. بوشن ها از جنس UPVC، آلیاژ یا فلز ساخته می شوند و در دو نوع ساده و خاردار موجود هستند؛ نوع خاردار برای ایجاد اصطکاک بیشتر و جلوگیری از جدا شدن لوله ها، به خصوص در لرزش های زیاد، کاربرد دارد.

زانو

تغییر مسیر لوله ها، بدون زانوها امکان پذیر نیست. زانوها در زاویه های مختلف، از 45 درجه تا 90 درجه و حتی 180 درجه، تولید می شوند و با توجه به نیاز پروژه انتخاب می شوند. جنس زانوها نیز مانند بوشن ها می تواند از پلاستیک، UPVC و فلز باشد.

سه راهی

انشعاب گیری از لوله های برق، با استفاده از سه راهی ها انجام می شود. سه راهی ها در دو نوع ساده و تبدیلی موجود هستند. سه راهی های ساده برای انشعاب گیری از لوله هایی با قطر یکسان و سه راهی های تبدیلی برای انشعاب گیری از لوله هایی با قطرهای مختلف به کار می روند. جنس سه راهی ها نیز مانند بوشن ها و زانوها می تواند از پلاستیک، PVC و فلز باشد.

تبدیل

گاه لازم است لوله هایی با قطرهای مختلف به یکدیگر متصل شوند. در این مواقع، از تبدیل ها استفاده می شود. تبدیل ها در سایزهای مختلف و برای تبدیل لوله ها با قطرهای مختلف به یکدیگر موجود هستند. جنس تبدیل ها نیز همانند دیگر اتصالات می تواند از جنس های ذکر شده باشد.

قوطی کلید

از این قطعه برای نصب کلید و پریز برق به کار می رود. قوطی کلیدها در انواع مختلفی مانند قوطی کلید فلزی، قوطی کلید پلاستیکی و قوطی کلید توکار تولید می شوند. نوع فلزی برای استحکام بیشتر و نوع توکار برای نصب داخل دیوار و پنهان شدن در گچ کاری استفاده می شود.

جعبه تقسیم

4

محل انشعاب گیری و اتصال چندین لوله به یکدیگر است. جعبه های تقسیم در سایزهای مختلف و با تعداد ورودی و خروجی های متفاوت موجود هستند. همانند سایر قطعات عنوان شده، جنس جعبه های تقسیم نیز از پلاستیک یا فلز است.

بست لوله

بست لوله، برای ثابت کردن لوله به دیوار یا سقف به کار می رود. بست لوله ها در انواع مختلفی مانند بست فلزی، بست پلاستیکی و بست خاردار تولید می شوند. نوع فلزی برای استحکام بیشتر و نوع خاردار برای لوله های خرطومی و لرزشی کاربرد دارد.

خار

هنگامی که نیاز شود بین زانو و سه راهی با لوله اتصال ایجاد شود از خار استفاده می شود.

درپوش

برای بستن انتهای لوله ها از درپوش استفاده می شود. درپوش ها در انواع مختلفی مانند درپوش ساده، درپوش چدنی و درپوش پلاستیکی تولید می شوند. نوع چدنی برای مقاومت بیشتر در برابر ضربه و نوع پلاستیکی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل لوله کاربرد دارد..

چسب و حلال

برای چسباندن لوله ها و اتصالات به یکدیگر، از چسب و حلال استفاده می شود. چسب و حلال در انواع مختلف و با کاربردهای مختلف موجود هستند که متاسفانه در این مطلب قابل ذکر نیست.

لوله خرطومی

از لوله خرطومی برای عبور سیم ها در مکان های انعطاف پذیر و دشوار استفاده می شود و آزادی عمل را در سیم کشی افزایش می دهد.

لوله فلکسی

برای عبور سیم ها در مکان های خطرناک و نیازمند حفاظت بیشتر به کار می رود و از سیم ها در برابر آسیب های فیزیکی محافظت می کند.

بست کمربندی

برای نظم دهی و جمع آوری سیم ها به کار می رود و ظاهری آراسته و مرتب به سیستم لوله کشی برق می بخشد.

نوار چسب برق

عایقی همه کاره! نوار چسب برق که همگان می شناسند، برای عایق بندی سیم ها و اتصالات به کار می رود و از برق گرفتگی و اتصالی جلوگیری می کند.

همانطور متوجه شدید، اتصالات لوله برق تنوع زیادی دارد. شناخت انواع اتصالات، کاربرد و ویژگی های هر کدام، گامی مهم در انتخاب، خرید و استفاده صحیح از آن ها برای ایجاد یک سیستم لوله کشی برق ایمن و کارآمد است. در بخش آخر این مطلب به نکات مهم هنگام خرید این محصولات اشاره می کنیم تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

خرید اتصالات لوله برق و نکات آن

5

انتخاب اتصالات مناسب و باکیفیت، نقشی اساسی در عمر طولانی و عملکرد صحیح سیستم برق کشی ساختمان شما خواهد داشت، از این رو در هنگام خرید اتصالات لوله برق، به نکات زیر توجه کنید:

  • جنس: اتصالات باید از جنس مرغوب و باکیفیت باشند تا در برابر ضربه، فشار و مواد شیمیایی مقاوم باشند.
  • اندازه: اتصالات باید با قطر لوله ها همخوانی داشته باشند.
  • استاندارد: از خرید اتصالات فاقد علامت استاندارد، صرف نظر کنید.
  • قیمت: قیمت اتصالات با توجه به جنس، کیفیت و برند آنها متفاوت است.

در پایان اگر به دنبال یک مرکز معتبر برای تهیه و خرید اتصالات لوله برق هستید، پیشنهاد ما به شما مجموعه ای خواهد بود که محصولات خود را با استفاده از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت تولید کند. به طور مثال برند سه ستاره سمنان به عنوان یکی از تولیدکنندگان معتبر این محصولات در ایران شناخته می شود که می توانید با خیال آسوده از آن خرید کنید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مخاطبان مفید و کاربردی واقع شده باشد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.