کد خبر : 43034 / /
/

خسارت تاخیر تادیه وجه نقد

خسارت تاخیر تادیه وجه نقد

 

خسارت تاخیر تادیه در خصوص وجه نقد است و تعلق به قراردادی دارد که موضوع آن وجه نقد و از نوع وجه رایج باشد. همچنین شرط است داین دین را مطالبه کند و مدیون با وجود داشتن تمکن مالی از پرداخت آن خودداری کند. به علاوه باید از زمان مطالبه تا پرداخت دین، در شاخص تورم تغییر فاحشی ایجاد شده باشد. در صورتی که مقدار این خسارت از سوی طرفین تعیین نشده باشد محاسبه خسارت تاخیر تادیه بر اساس شاخص تورم و به نرخ روز انجام خواهد شد.

 

تفاوت خسارت تاخیر تادیه با خسارت تاخیر در انجام تعهد

در خسارت تاخیر تادیه موضوع دعوا انجام کاری است و این خسارت جهت جبران ضرر ناشی از عدم انجام کاری تعیین می شود. لذا در این خصوص حتی اگر مدیون استطاعت مالی هم نداشته باشد باز هم باید خسارت را پرداخت کند. خسارت تاخیر تادیه به زمانی گفته می شود که موضوع دعوا دین و وجه رایج باشد. لذا خسارت جهت جبران ضرر ناشی از پرداخت دیرهنگام دین تعیین می شود. همچنین در صورتی که مدیون تمکن مالی نداشته باشد و اعسار او پذیرفته شود معاف از پرداخت خسارت خواهد بود.

فرق وجه التزام با خسارت تاخیر تادیه

وجه التزام به زمانی گفته می شود که در قرارداد شرط شود که در صورت عدم پرداخت دین در موعد مقرر داین باید مبلغی را به عنوان جبران خسارت پرداخت کند. در اینجا وجه التزام به عنوان شرط ضمن عقد قید می شود و زمان پرداخت و مبلغ قید می شود. ولی در خسارت تاخیر تادیه مبلغ خسارت در قرارداد قید نشده و تنها داین باید ثابت کند که دین را مطالبه کرده و مدیون با وجود داشتن تمکن مالی از پرداخت امتناع می کند. در این خصوص دادگاه بر حسب شاخص تورم میزان خسارت را به نرخ روز محاسبه می کند. در تاخیر تادیه آنلاین میزان این خسارت بر اساس نرخ تورم و به نرخ روز محاسبه خواهد شد.

2

 

اخذ خسارت تاخیر تادیه توسط بانک ها

در قراردادهای بانکی وجه التزام برای گیرندگان وام به صورت شفاهی تعیین می شود. لذا در قرارداد به عنوان شرط ضمن عقد قید می شود که اگر گیرنده در موعد مقرر اقساط خود را پرداخت نکند دین مشمول خسارت تاخیر تادیه خواهد شد. این خسارت به عنوان ضمانت تعیین می شود و سود محسوب نمی شود بلکه جریمه ای است که تضمین کننده قرارداد می باشد.

فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه

طبق فرمول محاسبه خسارت دیرکرد اصل مبلغ بدهی در شاخص تورم زمان حال ضرب می شود و نتیجه حاصل شده تقسیم بر شاخص تورم در زمان مطالبه خواهد شد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.