کد خبر : 26154 / /
/

خطرات کار در ارتفاع

خطرات کار در ارتفاع

کار در ارتفاع همچنان یکی از بزرگترین علل مرگ و میر و صدمات جدی است. موارد رایج صدماتی که هنگام کار در ارتفاع به افراد وارد می‌شود، شامل سقوط از نردبان و از طریق سطوح شکننده است. «کار در ارتفاع» به معنای کار بر روی داربست و در هر مکانی است که در صورت عدم رعایت احتیاط، فرد ممکن است از ارتفاعی بیفتد که می‌تواند باعث آسیب شخصی شود (مثلاً سقوط از روی سقف شکننده). دستورالعمل‌هایی وجود دارد که لازم است به هنگام کار در ارتفاع بالا رعایت شوند. در ادامه این مقاله قصد دارم اصول ایمنی کار در ارتفاع را به شما یادآوری کنیم پس با ما همراه باشید.

بایدها و نبایدهای کار در ارتفاع

باید‌ها و نبایدهای کار در ارتفاع بر روی داربست به صورت مشخص تعیین می‌کند که کار در ارتفاع برای چه افرادی ممنوع است، اصول کلی کار در ارتفاع چیست و برای آن که ایمنی کار در ارتفاع را بالا ببریم باید چه کارهایی انجام دهیم.

انجام دهید

  • تا حد امکان از زمین کار کنید.
  • اطمینان حاصل شود که کارگران می توانند با خیال راحت به محل کار خود در ارتفاع برسند.
  • اطمینان حاصل کنید که تجهیزات مناسب، پایدار و به اندازه کافی قوی برای کار هستند، به طور منظم نگهداری و بررسی می شوند.
  • هنگام کار بر روی سطوح شکننده یا نزدیک به آن اقدامات احتیاطی را انجام دهید.
  • محافظت در برابر سقوط اجسام.
  • روش‌های تخلیه اضطراری و نجات را در نظر بگیرید.
  • ریسک کار در ارتفاع را بررسی کنید.

انجام ندهید ...

  • قبل از کار در ارتفاع، تجهیزات یا موادی را که کارگران حمل می کنند در نظر بگیرید.
  • بیش از حد بر روی نردبان ها یا پله ها نایستید.
  • نردبان را به سطوح ضعیف تکیه ندهید.
  • از نردبان یا پله برای کارهای سنگین یا سنگین استفاده نکنید.
  • اجازه دهید که تنها افراد باصلاحیت در ارتفاع کار کنند.
  • از افراد آموزش دیده استفاده کنید.

خطرات مرتبط با کار در ارتفاع بشناسید

2

در محیط کار امروزی، جدی گرفتن سلامت و ایمنی ضروری است. هنگام کار در ارتفاع بر روی داربست، این حوادث اغلب در نتیجه فقدان آموزش، انجام راه‌های کوتاه یا استفاده نادرست از تجهیزات دسترسی است که اغلب در دراز مدت مشکلات جدی برای افراد به وجود می‌آورند.

اشتباهات با نردبان

متأسفانه استفاده نادرست از نردبان در اغلب موارد عامل بروز حوادث ناگوار و تصادفات است. نردبان‌ها باید از نوع مناسب، استاندارد، اندازه و در وضعیت مناسب و ایمن باشند تا از حرکت جلوگیری شود.

برای حداکثر ایمنی در نردبان‌ها و پله‌ها، کاربران باید:

  • دستورالعمل‌های سازنده از جمله راهنمای استفاده ایمن، حداکثر وزن و محدودیت قد را دنبال کنند.
  • مطمئن شوند که نردبان ارتفاع مناسبی برای کار دارد.
  • زاویه شیب بهینه توصیه شده 70-75 درجه یا نسبت 1:4 را رعایت کنند.
  • هنگام استفاده از نردبان یا پله از حمل بارهای سنگین خودداری کنند.
  • از سه پله یا آج بالایی استفاده نکنند.
  • هنگام کار در مورد خطرات الکتریکی از نردبان GRP استفاده کنند.
  • هنگام بالا رفتن از نردبان رو به روی نردبان قرار بگیرند و وزن را در مرکز نگه دارید.
  • خطرات اضافی کار در شرایط خطرناک مانند هوای مرطوب یا یخبندان را به دلیل اثرات نامطلوب بر مهارت دستی، تمرکز و افزایش احتمال لغزش ارزیابی کنند.

در صورتی که استفاده از تجهیزات پیشرفته‌تر دیگر قابل توجیه نباشد نردبان قابل قبول است. به طور معمول، کار بر روی یک نردبان یا پله باید ماهیتی کم خطر داشته باشد و حداکثر 30 دقیقه استفاده در هر زمان اعمال شود، مگر در شرایط غیرعادی یا محدودیت‌های محل کار.

3

ارزیابی ناکافی ریسک

حوادث و سوانح هنگام کار در ارتفاع یکی از بزرگترین علل صدمات و تلفات هستند. قابل ذکر است، این دسته از خطرات، شامل سقوط از ارتفاع و سقوط از سقف‌های شکننده است. بنابراین، کارگران باید با مهارت‌ها و تجهیزات لازم برای انجام کار ایمن و موثر کاملاً آشنایی داشته باشند. شناسایی خطرات کار در ارتفاع به شما کمک می‌کند تا ریسک در هنگام کار را تا حد ممکن کاهش دهید.

برای هر کار، ارزیابی ریسک مناسب مستلزم در نظر گرفتن تمام خطرات قابل پیش‌بینی است. صرفاً تفویض اختیار کسی بدون ارائه دانش، آموزش و ارزیابی شایستگی، کافی نیست. در عوض، فرد مسئول و شایسته باید بتواند مشکلات بالقوه را شناسایی کند و توانمند باشد و بتواند اقدام(های) مناسب را توصیه کند.

اقدامات حفاظتی ناکافی

اعمال کامل سلسله مراتب توصیه شده اقدامات کنترلی کار در ارتفاع باید قبل از کار در ارتفاع تکمیل شود. اولویت باید به پیشگیری از سقوط جمعی داده شود و حفاظت شامل نرده‌های محافظ، اعم از موقت یا دائمی، و همچنین بست داربست ها است. این نوع سخت‌افزار ایمنی بدون اقدام کارگر، خطرات را کاهش می‌دهد. در مقابل، اقدامات حفاظتی شخصی برای مؤثر بودن آن‌ها مستلزم اقدام یا مشارکت فردی است.

4

پایداری سکو/ سقف کار

هنگام کار در ارتفاع، یک سکوی کار به نوعی درگیر خواهد بود و اغلب اوقات ممکن است سقف یک ساختمان یا چند داربست باشد. تا زمانی که داربست تحت بازرسی جامع و منظم قرار می‌گیرد تا از پایداری آن برای کارگران اطمینان حاصل شود، نباید حادثه‌ای رخ دهد. این به معنای استفاده از یک شرکت معتبر اجاره داربست و برنامه‌ریزی برای بازرسی هفتگی داربست است.

فاصله سقوط

لازم است از مسافتی که کار در آن انجام می‌شود و اینکه چگونه می‌توان از آسیب ناشی از سفر، لغزش یا سقوط جلوگیری کرد یا در صورت وقوع حادثه تا حد زیادی کاهش داد، آگاه بود. پس از ارزیابی، بهتر است به کارگران تجهیزات حفاظت شخصی مانند سیستم جلوگیری از سقوط ارائه دهید تا در صورت سقوط هنگام کار در ارتفاع، آنها را ایمن نگه دارید.

سقوط اجسام از ارتفاع

این مورد فقط مختص کارگرانی نیست که کار را در ارتفاع انجام می‌دهند، بلکه هرکسی که در مجاورت داربست کار می‌کند یا از آنجا عبور می‌کند در خطر است. مواد یا تجهیزاتی که در ارتفاع مورد استفاده قرار می‌گیرند این امکان را دارند که سقوط کنند و به زیر آن ضربه بزنند که می‌تواند باعث آسیب جبران ناپذیر شود.

برای جلوگیری از حادثه‌ای مانند این، اطمینان حاصل کنید که کارگران نحوه چیدن و نگهداری اقلام را در ارتفاع می‌دانند تا از افتادن آن‌ها جلوگیری شود. سکوی کار همچنین ممکن است به نرده‌های محافظ یا تخته‌های پنجه نیاز داشته باشد تا به طور کامل از لغزش اشیاء روی لبه جلوگیری کند و حتی ممکن است لازم باشد محدودیت‌هایی را روی زمین زیر آن ایجاد کنید تا کسی از آن منطقه عبور نکند.

سخن آخر

برای آن که بتوانیم کلیه مشکلات ناشی از کار در ارتفاع و خطرات احتمالی را برطرف کنیم لازم است تا یک سری اقدامات کنترل را انجام دهیم.

  • شما باید مطمئن شوید که کار به درستی برنامه‌ریزی، نظارت و توسط افراد شایسته با مهارت‌ها، دانش و تجربه انجام کار انجام می‌شود.
  • برای کار در ارتفاع باید از نوع مناسب تجهیزات استفاده کنید.
  • هنگام در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی، یک رویکرد معقول اتخاذ کنید.

رعایت این اصول به شما کمک می‌کند تا بتوانید، برای کار در ارتفاع و بی‌خطر بودن کار در ارتفاع اطمینان داشته باشید و ایمنی داربست را به صورت کامل رعایت کنید. اگر خودتان دانش کافی برای انجام این کار را ندارید، می‌توانید از شرکت داربست فلزی آریا که در زمینه فروش داربست و بست داربست تخصص دارند کمک بگیرید. این شرکت همچنین می‌توانند نحوه بستن داربست برای کار را به شما بیاموزند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.