کد خبر : 25717 / /
/

فواید شکرگزاری روزانه چیست؟

فواید شکرگزاری روزانه چیست؟

شاید باورتان نشود اما محققان سال ها است درباره اثرات مثبت شکرگزاری و قدردان بودن در زندگی انسان ها تحقیق می کنند و متوجه شده اند افراد شکرگزار با استفاده از این قانون توانسته اند به نتایج فوق العاده ای در زمینه های مختلف از جمله سلامتی و تندرستی دست پیدا کنند.

حس شکرگزاری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، فشار خون را کاهش می دهد، احساس خوش بینی را بهبود می بخشد، علائم افسردگی را کاهش می دهد، به زندگی عاشقانه افراد حال و هوای بهتری می بخشد و کمک می کند تا با حادترین بحران های زندگی خود مقابله کنند.

جنبه بسیار جالب این است که شکرگزاری و این همه فواید آن تنها با یک متن زیبا و ادبی برای شمارش نعمت ها و درگیر کردن احساسات، بدون هیچ گونه تلاش فیزیکی و برای همه افراد در دسترس می باشد و صد البته که کاملا رایگان است!

اگر شما نیز به اثرات فوق العاده این قانون علاقه مند هستید می توانید از همین امروز به گروه افراد شکرگزار بپیوندید.

شکرگزاری و سلامتی

احساس شکرگزاری می تواند سلامت را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد.

برخی تحقیقات نشان داده قدردان بودن می تواند حس آرامش در افراد ایجاد کرده و به تقویت سیستم ایمنی و کاهش فشار خون کمک کند.

علاوه بر این افراد شکرگزار اغلب عادات سبک زندگی سالم تری دارند، به عنوان مثال غذاهای مغذی تر مصرف کرده، ورزش می کنند و از رفتارهای پر خطر اجتناب می کنند.

همچنین خوش بینی ناشی از سپاسگزار بودن می تواند یک نگرش شفا بخش در این افراد ایجاد کند زیرا طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات، افرادی که دارای نگرش های خوش بینانه هستند بعد از این که تحت تکنیک های پزشکی قرار می گیرند نتایج بهتری به دست می آورند.

شکرگزاری و شادی

به نظر می رسد توجه کردن به خوبی ها و نعمت های زندگی می تواند به تقویت احساسات مثبت مانند شادی و رضایت در افراد کمک کند زیرا این باور را در آن ها ایجاد می کند که باید سرعت خود را کاهش داده و کمی به لحظه حال توجه داشته باشند.

به عبارت دیگر افراد شکرگزار معمولا روی هر نعمت زندگی خود از جمله موارد به ظاهر جزئی مکث کرده و بیشتر از لحظه حال خود لذت می برند.

به عنوان مثال آخرین باری که یک فنجان قهوه عالی میل کردید را در نظر بگیرید. آیا به گرمای فنجان در دستان خود یا احساس لذتی که هنگام نوشیدن اولین جرعه قهوه داشتید توجه کردید؟

ما به راحتی این لحظات کوچک را در زندگی روزمره خود نادیده می گیریم زیرا مدام عجله داریم و از کاری به کار دیگر شیرجه می زنیم. در حالی که مکث کردن روی هر نعمت و شکرگزاری کردن بابت آن باعث افزایش نعمت های زندگی می شود.

شکرگزاری و انعطاف پذیری

تمرین شکرگزاری می تواند شما را در مقابله با مشکلات اجتناب ناپذیر زندگی مجهزتر کند و این در واقع بخش مهمی از روند بهبودی از تروما می باشد.

حتی نا امیدی را می توان با تجربه قدردانی از خوبی های هر چند به ظاهر جزئی کاهش داد. به علاوه حس شکرگزاری برای نعمت های کم اهمیت به افراد کمک می کند تا در برابر تجربه های هولناک تاب آورده و انسانیت خود را حفظ کنند.

بسیاری از افرادی که به بیماری های کشنده مبتلا هستند نیز گزارش کرده اند با شکرگزاری کردن، احساسات منفی آن ها از جمله پریشانی کاهش یافته و حس بهتری را تجربه کرده اند.

همچنین مطالعات اخیر در زمینه ام آر آی نشان داده سپاسگزاری باعث فعال شدن حس پاداش، عدالت و تصمیم گیری در مغز می شود که همگی برای حفظ بقا و رشد بعد از سانحه مهم هستند.

نکات مهم برای تمرین شکرگزاری در زندگی

اگر شما نیز خواهان تجربه کردن احساسات فوق العاده مثبت در زندگی خود بدون هر گونه هزینه یا فعالیت فیزیکی هستید در ادامه به 10 نکته برای تبدیل شدن به یک فرد سپاسگزار در زندگی اشاره خواهیم کرد:

هر روز سه اتفاق خوب را با صدای بلند به زبان بیاورید

این کار می تواند به سرگرمی فرح بخشی تبدیل شود که در خانه یا حتی دور میز شام با خانواده و بچه های خود انجام می دهید. حتی اگر تنها هستید اجرای این تکنیک با صدای بلند می تواند بسیار قدرتمند باشد.

دفتر شکرگزاری داشته باشید 

سعی کنید موارد جزئی روزمره را که برای شما مهم هستند یادداشت کنید. مثلا دقایق آرامش بخشی که از محل کار به سمت خانه پیاده روی کرده اید یا این واقعیت که طوفان سیل آسای امروز مشکلی برای شما ایجاد نکرده است.

اگر روز سختی را سپری کرده اید می توانید به مرور صفحات روزهای قبل خود بپردازید.

از همسر خود تشکر کنید

زوج هایی که نسبت به یکدیگر قدردان هستند رابطه سرشار از صمیمیت و اعتماد تجربه می کنند و هر دو طرف این احساس را دارند که نیازهای شان برآورده شده است.

فهرست شکرگزاری سریع داشته باشید

با یک فهرست شکرگزاری سریع می توانید آرامش از دست رفته خود را به دست بیاورید. در واقع یکی از سریع ترین روش ها برای آرام کردن خود بعد از یک اتفاق بد یا عصبانی شدن این است که روی نکات مثبت زندگی تان تمرکز کنید.

بنابراین دفعه بعد که به شدت عصبانی شدید، به جای واکنش نشان دادن، به سرعت یک فهرست 5 موردی از نعمت های زندگی خود بنویسید.

این فهرست می تواند شامل سلامتی، هوای پاکی که در آن نفس می کشید و یا حتی کاهش هزینه گاز مصرفی تان باشد. این جزئیات به شما کمک می کند آرامش خود را به دست آورده و از رفتارهایی که بعدا پشیمانی به بار می آورد جلوگیری کنید.

از خودتان تشکر کنید

قدردان بودن صرفا برای اتفاقات بیرون از خود یا کارهایی که دیگران برای شما انجام داده اند نمی باشد بلکه لازم است قدردان خودتان نیز باشید.

مثلا می توانید به خاطر سبک زندگی سالمی که دارید، خواب شبانه کافی یا خوردن مقادیر زیاد سبزیجات در طول روز از خود تشکر کنید.

پیام قدردانی ارسال کنید

از اینترنت استفاده کرده و هر هفته 3 پیام یا پست مرتبط با شکرگزاری ارسال کنید و به دوستان و عزیزان خود نشان دهید که چقدر قدردان حضورشان در زندگی تان هستید.

از لحظات خوب زندگی لذت ببرید

هر زمان که به هر دلیل غرق شادی هستید، کاری که در حال انجام آن هستید را متوقف کرده و برای چند دقیقه روی احساسات درونی و افکاری که در سر دارید مکث کنید.

در آینده می توانید برای تجربه دوباره این حس ناب شادی در وجودتان، آن لحظه خاص را در ذهن مرور کرده و با تغییر افکار و وضعیت بدن به همان حس برسید.

در مشکلات به دنبال نکات مثبت باشید

به یاد داشته باشید که حتی دشوارترین چالش های زندگی نیز با پیام های مثبتی همراه هستند، کافیست با چشم باز آن ها را جستجو کنید. به عنوان مثال مریض بودن باعث می شود قدر سلامتی خود را بیشتر بدانید یا اشتباه کردن به شما درس می دهد.

در شرایط سخت زندگی از خودتان بپرسید "جنبه مثبت این وضعیت چیست؟"

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.