کد خبر : 2709 / /
/

طرز تهیه شله زرد خوشمزه: دسر خوشمزه و نشاط آور برای ایام مذهبی

شله زرد دسری است که باعث دور هم جمع شدن‌ها و تجدید دیدارها میشود و در ایام مذهبی با پاشیدن دارچین منقوش به عبارات و اسامی مذهبی به عنوان نذری بین همسایه ها پخش می شود.

طرز تهیه شله زرد خوشمزه: دسر خوشمزه و نشاط آور برای ایام مذهبی

گاهی نیز زینت بخش سفره‌های افطارمان در کنار زولبیا بامیه، حلیم و دیگر خوشمزه های ماه رمضان می‌شود و با دارچین و مغز خرد شده پسته و یا بادام خام و پودر نارگیل تزئین می‌شود. در ماه محرم نیز یکی از نذری‌های که معمولا داده می‌شود شله زرد می‌باشد. تا به حال از خودتان پرسیده اید که شله زرد چه سرگذشتی داشته تا امروزه ما این دسر را سر سفره هایمان داشته باشیم؟ یا اینکه شده بخواهید طرز تهیه شله زرد را یاد بگیرید؟ با ما همراه باشید تا با هم نگاهی به تاریخچه شله زرد، طرز تهیه و رمز و رازهای آن بیندازیم.

می‌گویند که برای اولین بار این دسر زرد رنگ در استان کرمانشاه پخته شده و طرز تهیه شله زرد متعلق به این استان است. در واقع کرمانشاهی‌ها هم این غذا را در ایام و اعیاد خاص مختلف و در هنگام عزاداری‌های مذهبی می‌پزند و به اصطلاح به عنوان نذری پخش می‌کنند.

در کرمان نیز روزی ابراهیم خان ظهیر الدوله متوجه بیش از حد جوشانده شدن برنج ها و در نهایت نرم شدنش می‌شود، پس دستور می‌دهد کمی گلاب، زعفران و شکر به آن اضافه کنند و به همین دلیل نام آن را ابراهیم خانی می‌گذارند و بین مردم پخش می‌کنند. از آن زمان تاکنون شله زرد به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد زینت بخش سفره‌های ایرانیان شده است.

شله زرد دسری نشاط آور بوده و برای افراد افسرده بسیار مفید است، زیرا بو و مزه زعفران و گلاب، خاصیت نشاط آوری دارد، میل به غذا را بر می‌انگیزاند و نیروهای روانی- بدنی را برای توجه به آن می‌جُنباند و ازین راه عملکردهای اعضای گوارش را بهبود می‌بخشد که در هنگام افطار برای روزه ‌داران مفید است. شله زرد از لخته شدن خون و بروز سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند و برای مبتلایان به سوء هاضمه، نفخ معده، حالت تهوع، اسهال و افرادی که معده اسیدی دارند مفید است. همچنین نقش مؤثری در تقویت حافظه دارد و برای سلامتی پوست و مو مفید هست.

دستور پخت و تهیه شله زرد

پایه اصلی تهیه شله زرد برنج ایرانی است و زعفران بخش جدایی ناپذیر آن به شمار می‌رود. می خواهیم در سه مرحله بسیار ساده و سریع طرز تهیه شله زرد و سپس تزئین آن زیباترین شکل ممکن را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه شله زرد (۵ کاسه کوچک)

۱ پیمانه برنج ایرانی نیم دانه

۱ پیمانه نبات خرد شده

۱ پیمانه گلاب

۷ پیمانه آب

۱ قاشق چایخوری زعفران پودر شده

۵۰ گرم خلال بادام خلال پسته، بادام و پودر دارچین برای تزئین

مرحله اول

برنج را از شب خوب شسته و خیس کنید (بهتر است از آب سرد استفاده کنید و کمی گلاب و هل آسیاب شده به آب آن اضافه کرده و بگذارید خوب خیس بخورد) و روز بعد برنج خیس خورده را کمی با دست خرد کنید. به اندازه ۷ برابر برنج ، آب داخل ظرف مناسب بریزید و روی حرارت زیاد بجوشانید، سپس آب برنج را خالی کنید و برنج را داخل آب در حال جوش بریزید. منتظر شوید تا دوباره آب جوش آید و سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید و بگذارید برنج خوب مغز پخت شده و باز شود.

نکته: در صورتی‌ که برنج دانه ریز ندارید نگران نباشید. شما می توانید از انواع برنج استفاده کنید. فقط یادتان باشد که مقدار آب بیشتری برای پخت برنج‌های دانه درشت نیاز خواهد بود.

مرحله دوم

نبات و شکر را در ظرفی بریزید و کمی آب جوش روی آن بریزید و کنار بگذارید تا شکر و نبات داخل آب حل شود. می توانید برای تسریع حل شدن، قابلمه را روی حرارت بگذارید و هم بزنید تا شکر و نبات داخل آب حل شود. سپس این محلول را صاف کنید تا ناخالصی شکر و نخ های نبات گرفته شود. محلول را به برنج پخته شده اضافه کنید و کمی هم بزنید تا برنج و محلول شکر به خوبی مخلوط شود.

نکته مهم:  اگر احساس کردید شله زرد شما سفت است، میتو انید به اندازه یک تا دو پیمانه آب جوش اضافه کنید تا غلظت دلخواه به دست آید.

مرحله سوم

بعد از اینکه شله زرد کمی غلیظ شد، زعفران ، گلاب و ۵۰ گرم خلال بادام را به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید، بعد از ریختن شکر باید هم زدن را به طور مرتب انجام دهید تا ته نگیرد. بعد از هم زدن مداوم شله زرد، درب ظرف را بگذارید تا ۱۵ دقیقه حرارت ملایم ببیند. وقتی شله زرد کاملا جا افتاد حرارت زیر ظرف را خاموش کنید و یک دم کنی روی آن بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه در جایی گرم تر از دمای محیط قرار دهید تا دم بکشد و بعد از این مدت شله زرد را در ظرف مناسب بریزید. شله زرد ما آماده است.

حالا که شله زردمان آماده است میتوانید مقداری دارچین را با آب مخلوط کنید و روی شله زرد طراحی و نقاشی کنید. میتوانید به مقداری از شله زرد، پودر کاکائو اضافه کنید و در قیف بریزید و تزیین کنید یا از خلال پسته و بادام یا پرک بادام، گل محمدی، پودر پسته و پودر نارگیل برای تزیین استفاده کنید.

فوت و فن تهیه یک شله زرد جا افتاده و مجلسی

زعفران را هیچ وقت مستقیما به شله زرد اضافه نکنید. بلکه مقدار زعفران مورد نیازتان را در آب جوش حل کرده و سپس آن را اضافه کنید.

برای قوام شله زرد و آب نینداختن آن می‌توانید پس از ریختن تمام مواد زیر آن شعله پخش کن بگذارید تا به مدت نیم ساعت بماند و آب آن کشیده شود.

قبل از افزودن خلال بادام می توانید برای نرم شدنش کمی آن را در گلاب خیس کنید و زمان اضافه کردن به شله زرد آن را داخل قابلمه بریزید.

نکته مهم در مورد اضافه کردن شکر به شله زرد این است که دقت کنید وقتی شکر را اضافه می‌کنید زمانی باشد که برنج به میزان دلخواه شما پخته شده است، زیرا پس از اضافه کردن شکر، شله زرد کمی لعاب می‌اندازد اما به هیچ وجه برنج بیشتر از این نمیپزد.

برای ته نگرفتن شله زرد باید پس از افزودن شکر آن را مرتب هم بزنید.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.