کد خبر : 1404 / /
/

چهارشنبه سوری،هیزم برآتش کرونا

امسال زمان برگزاری جشن شب چهارشنبه آخر سال در حالی از راه می رسد که روزگار کرونایی بسیاری از خانواده ها را به لغو شرکت در این سور ملی قانع کرده اما عده ای به برگزاری این آیین چون سال های پیش پافشاری می کنند و این امر به معنای ریختن هیزم به آتش ویروس کروناست.

چهارشنبه سوری،هیزم برآتش کرونا

 

 در حالی که این روزها ویروس کرونا تعدادی از هموطنان را روانه بیمارستان کرده و بسیاری از مردم برای فرار از این ویروس ترجیح می دهند در خانه بمانند ضرورت ایجاب می کند خانواده ها  نسبت به هدایت فرزندان خود اقدام کنند تا هم از آسیب های احتمالی ناشی از سوختگی مواد آتش زا در امان باشند و هم از تبدیل  شدن جشن های چهارشنبه سوری به کانون انتشار ویروس کرونا پیشگیری شود.

تجربه سال های پیش نشان می دهد برخی افراد سودجو با آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سلامت کودکان و نوجوانان را به خطر می‌اندازند که این تجربه ها ضرورت هوشیاری والدین را بیشتر کرده است.

نگهداری از مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی از سوی فرزندان از دیگر مواردی است که این روزها باید مورد توجه خانواده ها باشد.

به عقیده کارشناسان می گویند: آتش بازی در خیابان و انفجار مواد محترقه از یک سو به ایجاد تجمع افراد که خود مهمترین عامل شیوع ویروس مرگبار کروناست کمک می کند و از سوی دیگر با بروز سوختگی یا مصدومیت  منجر به فشار مضاعف به کادر درمان می شود که به نظر می رسد خودداری از آتش بازی و پرهیز از مواد محترقه کمترین سهمی است که هر یک از شهروندان می توانند در تضمین سلامتی جامعه در روزگار کرونایی داشته باشند.

چهارشنبه سوری در چهارشنبه‌سوری گذشته های دور رسم بر این بود که مردم با پریدن از روی آتش، خواهان سوختن بدی و پلیدی، بیماری و غم و رنج بودند ،ولی در سال های اخیر  همنشینی با خانواده جای خود را  به ترقه‌بازی داده است.

توصیه به رعایت مراقبت های بهداشتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می گوید: با توجه به فرا رسیدن روزهای پایانی سال و افزایش حضور شهروندان در اجتماعات روند انتشار ویروس کرونا در استان صعودی شده که این امر زنگ خطر سلامت شهروندان به ویژه در شهرستان های بزرگ استان است.

دکتر پرویز یزدانپناه با اشاره به در پیش بودن چهارشنبه آخر سال از شهروندان خواست ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا مراقبت سلامت فرزندان خود باشند.

وی اضافه کرد: در شرایطی که کادر درمان به شدت درگیر مداوای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است شهروندان با خودداری از شرکت در چنین برنامه هایی به آنان کمک کنند.

یزدان پناه تصریح کرد:تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر در کهگیلویه وبویراحمد به ویروس کرونا آلوده شده اند که از این تعداد بیش از ۲۵ هزار نفر بهبود یافته اند.

پلیس در کمین متخلفان فروش مواد آتش زا

جانشین فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمدگفت: با توجه به نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال و احتمال هرگونه آتش‌سوزی و عواقب ناشی از آن بازرسی از واحد های صنفی از جمله خرازی، سوپرمارکت و دکه های خواربار فروشی در دستور کار است.

سرهنگ سهام صالحی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۲۳ هزار عدد مواد محترقه انفجاری و صوتی در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در کهگیلویه وبویراحمد کشف شده است.

وی افزود: ماموران در اجرای این طرح ۱۹ هزار و ۲۰۰ عدد ترقه کبریتی، ۱۰ عدد فشفشه آبشاری، ۷۰ عدد فشفشه بمبی و ۴ هزار و ۳۲۶ عدد انواع مواد محترقه انفجاری و صوتی کشف و ضبط کردند.

جانشین فرمانده انتظامی کهگیلویه وبویراحمد از خانواده‌ها خواست تا با نظارت بیشتر بر رفتار کودکان و نوجوانان خود و جلوگیری از خرید و استفاده از هرگونه مواد محترقه و منفجره  از وقوع حوادث تلخ و جبران‌ناپذیر در آستانه سال نو پیشگیری کنند.

چهارشنبه سوری از گذشته تاکنون

 چهارشنبه سوری از آیین های کهن ایران زمین و میراث گرانبهای پیشینان سرزمین آریایی است و در واقع آغاز جشن های نوروزی محسوب می شد.

این آیین سنتی که از سده های کهن در میان مردمان ایران زمین مرسوم بوده به عنوان یک رسم اصیل ایرانی در دوران پیشین بر پایه ی این باور که آتش به عنوان تنها عنصر چهارگانه ای که آلوده نمی شود و پاک می ماند، برپا می شد.

این آیین در حقیقت مراسم باستانی پنج روز آخر سال به نام پنجه دزدیده یا اندرگاه بوده و از جمله آیین های کهن زرتشتی است که در میان اقوام آریایی در شب چهارشنبه پایان سال خورشیدی برگزار می شد.

واژه ی سور به معنی سرخ است و به آتش اشاره دارد،البته سور در مفهوم میهمانی و جشن هم در فارسی به کار رفته است.

بر پا داشتن آتش در این روز نیز گونه ای از گرم کردن جهان، زدودن سرما، پژمردگی و بدی از تن بوده و بسیاری از آیین هایی که اکنون در پایان سال و شب چهارشنبه سوری برجای مانده، کنایه و نمادی از پیشکش های انسان ها برای نذر به خدایان و ارواح محسوب می شود.

آتش نزد ایرانیان قدیم نماد روشنی، پاکی، طراوت، سازندگی، زندگی، تندرستی و نشانه ی خداوند در روی زمین بوده است.

دیگر آیین های چهارشنبه آخر سال

بوته افروزی، آب پاشی و آب بازی، فالگوش نشینی، قاشق زنی، کوزه شکنی، فال کوزه، آش چهارشنبه سوری، خوردن آجیل مشگل گشا، شال اندازی از دیگر آیین های سنتی چهارشنبه آخر سال است.

یکی از آیین های بسیار مهم شب چهارشنبه سوری تهیه  آجیل مشکل گشاست براساس این باور هر فردی که مشکل یا گرفتاری داشته باشد این آجیل را خریداری کرده و به عنوان نذر و پیشکش برای رفتگان میان دیگران پخش می کند.

آجیل مشکل گشا متشکل از هفت گونه میوه خشک همچون پسته، بادام، سنجد، کشمش، گردو، برگه هلو، انجیر و خرماست.

فال کوزه که در جشن چهارشنبه سوری گرفته می شود با هدف آگاه شدن از سرنوشت با خواندن شعر و فال زدن بوده است.

این فال بیشتر در روزگار گذشته در آیین های میهمانی و جشن های همگانی و خانوادگی یا در جشن های ملی برای فال بینی و سرگرمی به کار می رفت.

رسم شال اندازی نیز از دیگر رسم های این جشن باستانی بوده  به این صورت است که جوانان به ویژه افرادی که نامزد دارند از روی بام خانه  دختر شال خود را فرو می اندازند و صاحب خانه شیرینی و گاه پیراهن در شال می پیچد و گره می زند.

با گذر زمان چهارشنبه سوری دستخوش تغییرات شد و رواج برخی از اعمال نادرست این روز مهم را از شکل کهن و باستانی خویش خارج ساخته است.

در زمان حاضر انجام دادن برخی رفتارهای نامتعارف مانند ترقه بازی به بهانه  برگزاری این مراسم، هر ساله حوادث ناگواری را رقم می زند و علاوه بر ایجاد خسارت های مالی، تلفات انسانی نیز در بردارد که کام ایرانیان را در آستانه  سال نو و جشن های عید نوروز تلخ می کند.

بیشترین قربانیان این رفتارهای خطر آفرین نوجوانان و جوانان هستند که با شور و نشاط سال های نوجوانی و جوانی، رفتارهای هیجانی کنترل ناپذیری از خود بروز می دهند و با این گونه رفتارهای خود خانواده و جامعه را دچار مشکل می کنند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.