کد خبر : 1194 / /
/

محدودیت تردد جدید برای عید نوروز اعلام شد +جزئیات مهم

معاون کل وزارت بهداشت، در مورد شرایط انجام سفرهای نوروزی توضیحاتی ارائه داد.

محدودیت تردد جدید برای عید نوروز اعلام شد +جزئیات مهم

ایرج حریرچی، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، اظهار داشت: اگر مردم روزهای پایانی سال را با ما همکاری کنند و از تردد و سفرهای نوروزی خودداری نمایند، حماسه‌ای همانند ۲۲ آذر ۹۹ را دوباره تکرار خواهند کرد. زیرا از ۲۰ دی روند تغییر رنگ زرد به آبی آغاز شد تا جایی که ۷ بهمن ۹۹ برتری شهرهای آبی نسبت به شهرهای زرد رنگ کاملاً مشهود بود.

وی ادامه داد: عید نوروز در هر شرایطی استقرار چادر مسافرتی ممنوع است و اگر تورهای مسافرتی مجاز هستند به دلیل این است که تورها به مناطق و محل‌های کنترل شده می‌روند و هتل‌ها هم کاملاً تحت نظارت و کنترل هستند. حتی استانداردها، استفاده اماکن و منازلی که به طور شخصی مورد اجاره مسافرین قرار می‌گرفت را پلمپ و یا ممنوع اعلام کرده‌اند.

معاون کل وزارت بهداشت، افزود: باید توجه کنیم تا این لحظه ۴۰۰۰ ویروس جدید کرونا در دنیا شناسایی شده و وجود دارد. نگرانی فعلی ما این است که جهش این ویروس‌ها به حدی برسد که در مقابل واکسن‌ها مقاوم باشند. درست است که تعداد ابتلاها در کل دنیا حدود ۳۰ درصد کاهش یافته ولی همه دنیا و به خصوص ما می‌ترسیم (با توجه به ایام پیش رو و مصادف شدن آنها با ایام باقیمانده از فصل سرما) که شرایط تشدید شود.

محدودیت تردد

وی از علت و چرایی بازگشایی سینماها تالارها و کنسرت‌ها در سراسر کشور گفت: در مورد کیش و قشم باید، گفت: این دو جزیره به دلیل کثرت مسافرت و عدم رعایت دستورالعمل‌ها متأسفانه در ۲ هفته اخیر از وضع آبی به وضع نارنجی تبدیل و به جمع ۳۶ شهر نارنجی ما پیوسته اند.

حریرچی از دو برابر شدن تعداد شهرهای نارنجی کشور در ۲ هفته اخیر خبر داد و افزود: در ۷ بهمن ۹۹، ۱۸ شهر پرخطر داشتیم در حال حاضر ۳۶ شهر پرخطر در کشور داریم ۱۳۰ شهر زرد رنگ ما به ۱۷۸ شهر افزایش یافته در مقابل این آمار، شهرهای کم خطر که ۳۰۰ عدد بوده به ۲۳۴ شهر آبی کاهش یافته در حال حاضر از شهرهای با وضع سفید هم خبری نیست. الان وضعیت نارنجی که مختص شهرهای استان گیلان و مازندران بودند به دیگر شهرها هم تعمیم یافته و شهرهای عجب شیر، اردستان، اسفراین، بافق، گرمسار، بندرگز و کردکوی آستانه اشرفیه، بندر انزلی، رشت و رودبار، رودسر، صومه سرا، آمل و بابل و بابلسر، بهشهر و تنکابن، جویبار و رامسر و ساری و سوادکوه و قائمشهر محمودآباد، نکا، نور و نوشهر پاوه، بهار، هرمز و کیش، قشم، هرمز، بندرلنگه و بستک، رزن و ابرکوه از جمله شهرهای نارنجی کشورمان هستند این اتفاق نشان از یک هشدار دارد.

محدودیت تردد

وی، شیراز، قم، کرمانشاه، یزد، ایلام و زاهدان را تنها شهرهای آبی کشورمان نام برد و افزود: این افزایش در رنگ نارنجی نشان از افزایش بیماران سرپایی و بستری در استان‌ها دارد گرچه از پیک آبان و ماه‌های پرخطر امسال هنوز فاصله داریم اما وضعیت صعودی ما افزایش دارد و علت اصلی این اتفاق، کاهش رعایت دستورالعمل‌ها است، در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، رقم ۸۱ درصد را نشان می‌دهد یعنی ۱۹ درصد جمعیت کشور رعایت پروتکل‌ها را بجا نمی‌آورند.

حریرچی ادامه داد: کل کاهش تردد اجتماعی که با حرکت موبایل‌ها به ثبت رسیده فقط ۴ درصد از شرایط قبل از کرونا کمتر شده این در حالی است که در ماه پایانی سال به سبب خریدهای پایان سال این ترددها افزایش خواهد داشت.

وی گفت: روند نزولی آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، تهران و خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، خوزستان، زنجان، فارس، کرمان، گلستان، گیلان، مازندران، هرمزگان و همدان متوقف و بعضاً به شرایط صعودی میل کرده‌اند.

محدودیت تردد

معاون کل وزارت بهداشت افزود: با توجه به تعطیلات پایان هفته پیش رو ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده که طبق آن، در استان‌های مازندران، گلستان و گیلان منع تردد برای خودروهای غیر بومی اتخاذ شده برای شهرها و شهرستان‌های زرد رنگ و مورد هدف توریست‌ها قرار دارند مانند قشم و کیش، اصفهان و بوشهر و شیراز و مشهد و چند شهر دیگر با اعلام رنگ زرد، از ممنوعیت تردد خودروهای غیر بومی برخوردار خواهند بود در این راستا پلیس راهور و پلیس‌های محلی اعمال محدودیت می‌کنند و خودروها غیر بومی را باز پس خواهند کرد و چنانچه خودرویی در مسیرهای ممنوعه تردد نماید مشمول جریمه‌های سنگین خواهد شد.

حریرچی در مورد بازگشایی برخی اماکن مانند تالارها و سینماها گفت: یک کنترل هوشمند وجود دارد که طبق نتایج حاصل از آن درست است که اجازه بازگشایی سالن‌های داده شده و اما از مردم می‌خواهیم که خودشان رعایت کنند.

وی از افزایش تعداد ازدواج‌ها در سال جاری نسبت به سال قبل خبرداد و افزود: این اتفاق به دلیل وجود کرونا کاهش هزینه‌های ازدواج است ایکاش کاهش هزینه‌های عروسی و عزا و حاشیه‌های مراسم‌های مربوط و حتی خیرات هدفمند شود به سمت مردم وبخش های نیازمند جامعه سرازیر گردد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.