کد خبر : 23541 / /
/

حقوق کارمندان | افزایش حقوق کارمندان

خبر خوش برای کارمندان | بالاخره تکلیف افزایش حقوق کارمندان مشخص شد!

شورای حقوق و دستمزد، که پیش از این و برمبنای قانون بودجه ۱۴۰۱ امکان افزایش حقوقها را نداشت، در صورت تصویب لایحه دولت در مجلس مجدداً مجوز افزایش حقوقها را دریافت می‌کند.

حقوق کارمندان مسئله بسیار مهم در یک جامعه می باشد. حقوق کارمندان به نسبت تورم همخوانی زیادی ندارد. حقوق کارمندان بارها مورد بررسی قرار گرفته است سازمان اداری و استخدامی کشور برای اصلاح حقوق کارمندان دولت، لایحه‌ای را تدوین و به هییئت دولت ارسال کرده است.در متن زیر آخرین اخبار درباره زمان واریز حقوق کارمندان را می خوانید.

حقوق کارمندان

به گزارش خبر آزاد به نقل از تسنیم، شورای حقوق و دستمزد، که پیش از این و برمبنای قانون بودجه ۱۴۰۱ امکان افزایش حقوق ها را نداشت، در صورت تصویب لایحه دولت در مجلس مجدداً مجوز افزایش حقوقها را دریافت می‌کند.

لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ که به‌پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، اداری و استخدامی و بانک مرکزی در جلسه هیئت وزیران به تصویب رسیده برای انجام تشریفات قانونی با امضای رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است، به‌منظور رفع اشکالات برخی احکام قانون بودجه ۱۴۰۱، در زمینه کنترل قیمت کالاها و افزایش عادلانه حقوق و دستمزد و برقراری معافیت مالیاتی نسبت به سود متعلق به حساب های بانکی و نظارت بر تسهیلات غیرجاری، لایحه زیر ارائه می‌شود.

در این لایحه که ۴ ماده دارد، اصلاحاتی در قانون بودجه سال جاری اعمال خواهد شد، بر این اساس اصلاحیه برای تبصره ۱۲ که مرتبط با مباحث حقوق و دستمزد کارکنان است، در نظر گرفته شده است. به این ترتیب ، شورای حقوق و دستمزد، که پیش از این و برمبنای قانون بودجه ۱۴۰۱ امکان افزایش حقوقها را نداشت، در صورت تصویب لایحه دولت در مجلس مجدداً مجوز افزایش حقوقها را دریافت می‌کند.

به این ترتیب در صورت تصویب و تایید این لایحه در شورای نگهبان، عملا امکان افزایش حقوق برخی کارکنان در تعدادی از دستگاه های اجرایی مهیا خواهد شد.

گفتنی است، در سال جاری افزایش ۱۰ درصدی حقوق ها برای غیر حداقل بگیران در دستگاههای اجرایی اعمال شده است.

حقوق کارمندان

حقوق کارمندان زیاد خواهد شد؟

اواخر اردیبهشت ماه امسال سازمان اداری و استخدامی کشور، لایحه اصلاح تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موضوع اصلاح برخی احکام مربوط به حقوق و دستمزد را به دفتر هییت دولت ارسال کرده است.

بر این اساس در هفته نخست خرداد ماه نیز دفتر هیئت دولت در خصوص‌ای لایحه مذکور از وزیر کار، وزیر اقتصاد، وزیر بهداشت، وزیر دادگستری و معاون حقوقی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در خواست بررسی و اعلام نظر فوری داشته است.

بر مبنای  مکاتبه‌ای زیر، در صورتی که وزرا و معاونین مربوطه ظرف یک هفته نسبت به لایحه پیشنهادی نظری ارائه نکنند به معنای موافقت با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی تلقی خواهد شد.

منعطف نمودن نحوه تعیین حقوق کارمندان  شرکت نفت، ایجاد کد یکتای پرداخت  به کارکنان و دسترسی برخط امور استخدامی به آنها،  اصلاح منابع درآمدی متناسب با مصارف اصلاحی و همچنین  اختیار افزایش ۱۰۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله محورهای این لایحه پیشنهادی مهم است.

میزان افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ تعیین شد

تهران - ایرنا - هیات وزیران در جلسه امروز - یکشنبه - به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور میزان افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ تعیین کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، براساس مصوبه دولت ضریب حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و قضات، شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت از جمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلان پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

همچنین افزایش حقوق کارکنان مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و شرکت‌های دولتی دارای مقررات خاص از جمله شرکت‌ها و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان‌های موضوع ماده (۵) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۰ درصد تعیین شد.

حداقل حقوق و فوق العاده‌های مستمر شاغلین موضوع ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون و سایر مشمولین ماده مذکور (به استثنای مشمولان قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت) و حداقل حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۴ میلیون و ۷۱۵ هزار ریال و حداقل حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۳ میلیون و ۳۶۲ هزار ریال تعیین شد.

جدول حقوقی کارمندان و گارگران در سال ۱۴۰۱

قبل از رسیدن به پایان سال و قبل از موکول شدن بحث افزایش حقوق کارمندان و کارگران به سال ۱۴۰۱، شورای عالی کار میزان حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان را اعلام کرد.

قبل از اعلام شورای عالی کار، صحبت‌های مبنی بر افزایش پلکانی حقوق و دستمزد وجود داشت که در این صحبت‌ها عنوان می‌شد که درصد افزایش حقوق بین ده تا سی درصد متغیر خواهد بود.

اما در نهایت بر اساس تصمیم شورای عالی کار، حداقل حقوق کارمندان و کارگران با ۵۷.۴ درصد افزایش، به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. این در حالی است که در سال گذشته میزان پایه حقوق کارمندان و کارگران ماهانه ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۵۰ تومان بود. علاوه بر این، حداقل دستمزد روزانه از ۸۸ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۹ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

میزان ۵۷ درصدی افزایش حقوق باعث شد که برخی افراد نسبت به این درصد واکنش نشان دهند. اما شورای عالی کار اعلام کرده است که مطابق ماده ۴۱ قانون کار، دستمزد کارگران باید بر پایه نرخ تورم و سبد هزینه زندگی خانوار کارگری تعیین شود.

طبق جدول منتشر شده در بلاگ ایران تلنت برای حقوق ۱۴۰۱، مؤلفه‌های حقوق وزارت کار مانند سنوات، حق اولاد و حق مسکن از ۴۰ درصد افزایش تا ۵۷ درصد افزایش خواهند شد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.