کد خبر : 16004 / /
/

اصلاح طرح لبخند با روش های مختلف سفید کردن دندان

لبخند شما یکی از بهترین راه های شناخت شماست؛ منطقی است که برخی افراد نگران دندان های خود باشند و به دنبال زیباسازی آن ها باشند. هر فردی برای تغییر ظاهر دندان هایش دلیل خود را دارد. شکستگی دندان، نامرتبی یا زردی دندان برخی از دلایلی هستند که ممکن است باعث نگرانی شما باشند.

 

اگر نمی دانید از کجا شروع کنید اشکالی ندارد، اما در انتخاب گزینه های موجود دقت کنید و برای آن وقت صرف کنید. هرچه سؤال درباره ی دوره درمان، هزینه و عواملی که باعث می شود برخی از درمان ها نسبت به درمان های دیگر برای شما مناسب تر باشد، دارید بپرسید. در اینجا ما برخی از متداول ترین روش های زیباسازی دندان و اصلاح طرح لبخند و مشکلاتی که می توانند برطرف کنند را آورده ایم.

چرا باید به فکر اصلاح طرح لبخند باشید؟

اصلاح طرح لبخند می تواند یک یا چند مورد از موارد زیر را برطرف کند:

  • بازگردانی یا جایگذاری دندان از دست رفته
  • بازسازی و ترمیم دندان های آسیب دیده، پوسیده و خراب یا نامرتب
  • تنظیم خط لثه ی کج یا نامتناسب
  • اصلاح ناهنجاری های فک که باعث مشکلات بایت (اپن بایت، کراس بایت و ...) می شود
  • جایگزینی درمان های دندانی قدیمی و بدشکل

روش های اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند ممکن است با استفاده از یک روش یا چند روش به صورت ترکیبی، انجام شود. در زیر، متداول ترین گزینه های درمانی که ممکن است برای بیمار انجام شود تا به ظاهر مدنظرش برسد، آورده شده است.

سفید کردن دندان

مدت زمان: 1 ساعت در مطب؛ 1 هفته در خانه

ماندگاری: دائمی؛ سبک زندگی ممکن است باعث نیاز به تکرار درمان شود

آسان ترین روش اصلاح طرح لبخند، سفید کردن دندان است که روشی ساده و در دسترس برای بازگردانی رنگ طبیعی دندان هایتان است. به مرور زمان، موادی همچون قهوه، شراب، سیگار و غذاهای خاص ممکن است باعث بدرنگی دندان شود. برای سفید کردن دندان، از مواد شیمیایی سفید کننده استفاده می شود تا لعاب لک شده ی دندان پاک شده و رنگ اصلی دندان، آشکار شود.

سفید کردن دندان، درجات مختلفی دارد و عبارتند از درمان در مطب یا درمان در خانه. در صورت درمان در مطب، دندان پزشک با استفاده از رترکتور، گونه را به عقب می برد تا دندان ها نمایان شود. سپس دندان پزشک ماده ی سفید کننده (اغلب ژل هایی است بر پایه ی پراکسید) را روی دندان قرار می دهد و آن را با نور مخصوص یا لیزر، فعال می کند. «پس از فعال سازی، ژل به مدت 15-30 دقیقه روی دندان بیمار باقی خواهد ماند و سپس (معمولاً) تکرار خواهد شد. تعداد تکرار آن (در صورت وجود)، در جلسه ی سفید کردن دندان، بر اساس نوع درمانی که استفاده شده است، متغیر خواهد بود. پس از پایان این کار، دندان های فرد 4-8 درجه سفید تر می شود».(منبع)

برخی افراد ترجیح می دهند که این درمان را در خانه انجام دهند و از قالب هایی که دندان پزشکشان برای آن ها تهیه کرده استفاده کنند. در حالیکه سفید کردن دندان در خانه ارزان تر از درمان در مطب است، اما بسیار زمان بر تر خواهد بود و فرد باید درمان را روزی یک ساعت و به مدت یک هفته، انجام دهد.

با این حال بعد از اتمام کار، فرد بهبود چشمگیری در رنگ دندان خود خواهد دید.

روش های ارزان تر و بدون نیاز به نسخه ای هم برای سفید کردن دندان وجود دارد که می توانید از داروخانه تهیه کنید؛ اما این محصولات تأثیر کمتری نسبت به درمان تخصصی دارند. به عبارت دیگر، هرچقدر هزینه کنید به همان اندازه نتیجه می گیرید.

ونیر دندان

مدت زمان: 2-4 هفته (2 جلسه مراجعه)

ماندگاری: 10-15 سال برای پورسلین (چینی)؛ 5-7 سال برای کامپوزیت

ونیر، گزینه ی مناسبی برای برطرف کردن مشکلاتی همچون تغییر رنگ دندان، دندان شکسته، دندان فرسوده یا نامرتبی دندان است. ونیر یک روکش نازک سرامیکی است که روی دندان آسیب دیده چسبانده می شود تا رنگ، شکل، اندازه یا بلندی دندان را اصلاح کند. جنس ونیر می تواند پورسلین (چینی) یا کامپوزیت باشد. با این حال، ضد لک بودن و ظاهر طبیعی تر پورسلین (ونیر چینی) باعث برتری این ماده برای اصلاح طرح لبخند می شود.

ونیر باید پیش از قرار دادن، طراحی و ساخته شود. برای شروع، دندان پزشک، مقداری از مینای دندان را می تراشد که تقریباً به اندازه ی قطر ونیر (معمولاً به اندازه ی نیم میلی متر) است. سپس دندان پزشک از دندان قالب گیری می کند که به عنوان اساس طراحی ونیر استفاده خواهد شد. قالب به آزمایشگاه فرستاده می شود تا در آن جا، متخصصین ونیر را طراحی و تولید کنند. زمان حدودی برای تکمیل درمان با ونیر، معمولاً دو هفته است.

تاج

مدت زمان: 2-4 هفته (1-2 جلسه مراجعه)

ماندگاری: بالای 10 سال

به عنوان یک روش دندان پزشکی، تاج سرامیکی، دقیقاً چیزی بین دندان پزشکی زیبایی و بازسازی است. معمولاً برای حفاظت از دندان های آسیب دیده یا ضعیف استفاده می شود، اما می تواند برای دندانی که دچار بدشکلی یا تغییر رنگ شده هم استفاده شود. علاوه بر این، تاج می تواند مانند بریج (پل دندان پزشکی) و ایمپلنت، به عنوان جانشین (پروستتیک) هم استفاده شود. در حالیکه تاج ها جنس های متفاوتی دارند، اما سرامیک به دلیل رنگ طبیعی و همانند دندان، متداول تر است.

تاج گذاری برای دندان، معمولاً نیازمند دو جلسه مراجعه است:

یک جلسه برای معاینه، پر کردن و آماده سازی و یک جلسه برای نصب. در برخی از مطب های دندان پزشکی امکان پر کردن، ساخت و نصب تاج در یک روز را دارند و این کار را با قالب گیری دیجیتال و دستگاه میلینگ موجود در مطب، انجام می دهند. برخی دندان پزشکی های دیگر، ترجیح می دهند که از تاج هایی استفاده کنند که در آزمایشگاه تولید می شود، زیرا زمان بیشتری برای رسیدن به شکل و رنگ مطلوب، صرف خواهد شد.

در مقایسه با سایر درمان های بازسازی، استفاده از تاج، راهی سریع، ساده و ارزان تر برای بازسازی عملکرد و ظاهر دندان است. با این حال معایبی نیز دارد؛ تاج ها ممکن است شل شوند یا بیفتند که در چنین مواردی، می توان آن ها را مجدداً چسباند یا باید آن ها را تعویض کرد. همچنین برخلاف دندان مصنوعی و بریج (پل دندان پزشکی)، در تاج دندان پزشکی ریشه های عصبی دندان باقی می ماند و باعث درد لثه یا حساسیت به سردی و گرمی خواهد شد. همچنین ممکن است باکتری ها به زیر تاج رفته و باعث آسیب به زیر دندان شوند؛ این مورد با رعایت بهداشت دهان و دندان، قابل پیشگیری است.

ایمپلنت دندان

مدت زمان: 5-10 ماه

ماندگاری: دائمی

ایمپلنت های دندانی، راه حل دائمی برای باز سازی یک یا چند دندان است. ایمپلنت، از یک پایه ی تیتانیومی تشکیل شده که با جراحی در استخوان فک قرار داده می شود و روی آن می توان تاج مصنوعی یا دیگر موارد دندان پزشکی را وصل کرد. ایمپلنت برای جایگذاری یک دندان، یا حمایت از بریج (پل دندان پزشکی) و دندان مصنوعی متحرک یا ثابت، استفاده می شود. ایمپلنت، مشکلات کارکردی جانشین (پروستتیک) های دندانی دیگر، مانند بریج (پل دندان پزشکی) را ندارند. از آنجایی که ایمپلنت به عنوان یک دندان متکی به خود، به استخوان فک پیچ می شود، همانند بریج (پل دندان پزشکی) به حمایت دندان های دیگر نیازی ندارد؛ در نتیجه، برای نصب آن نیازی به تغییر دندان های دیگر نیست.

مدت زمان لازم برای انجام ایمپلنت، به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما به طور کلی، چند جلسه مراجعه و کار لازم دارد که چند ماه زمان می برد. در جلسه ی مشاوره ی ابتدایی، دندان پزشک با استفاده از اشعه ی ایکس یا سی تی اسکن (CT)، تصویربرداری خواهد کرد تا تراکم/کیفیت استخوان فک بیمار را بررسی کند و محل اعصاب و سینوس ها را مشخص کند. دندان پزشک از این اطلاعات استفاده می کند تا بهترین جایگذاری را برای ایمپلنت مشخص کند و بررسی کند که آیا نیازی به گرافت استخوانی هست یا خیر.

باندینگ کامپوزیت

مدت زمان: 1 جلسه مراجعه

ماندگاری: 5-10 سال

همانند ونیر، باندینگ کامپوزیت هم می تواند مشکلات دندان را به خوبی بپوشاند. باندینگ می تواند مشکلات دندان، از فواصل کم گرفته تا تغییر رنگ و شکستگی های جزئی، را با ظاهری طبیعی بپوشاند. باندینگ کامپوزیت، روشی غیرتهاجمی است که دندان پزشک می تواند آن را در یک جلسه انجام دهد.

در صورتی که دندان پزشک مشکل زمینه ای را در دهان و دندان شما تشخیص دهد، درمان شما هزینه بر تر و طولانی تر خواهد بود. اگرچه ممکن است بخشی از هزینه های عمل های بازسازی و ترمیمی تحت پوشش بیمه قرار داشته باشد، اما افرادی که وضعیت دهان و دندانشان خوب است، هزینه ی کمتری خواهند پرداخت.

با مراقبت مناسب و مراجعه ی منظم به دندان پزشک، لبخندتان زیبا خواهد شد و تاج، ونیر و سایر جاگذاری های دندان، سال ها دوام خواهد داشت. در واقع، جایگذاری های رزینی (مانند پر کننده های رنگی دندان)، در صورت مراقبت مناسب، 3-9 سال یا بیشتر ماندگار خواهد بود. روکش های پورسلین (چینی)، قبل از نیاز به جایگزینی و تعویض، 10 سال ماندگار هستند.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.