کد خبر : 5228 / /
/

واکنش شوهر کیمیا علیزاده به رقابت های اخیر / تصاویر

کیمیا علیزاده زنوزی، تکواندوکار ایرانی است.

واکنش شوهر کیمیا علیزاده به رقابت های اخیر / تصاویر

زندگی شخصی کیمیا علیزاده
باخت کیمیا علیزاده
مهاجرت کیمیا علیزاده
مدال های کیمیا علیزاده 

کیمیا علیزاده زنوزی، تکواندوکار ایرانی است. کیمیا علیزاده در بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ در کلاس وزن ۵۷ کیلوگرم زنان برنده مدال برنز شد. کیمیا علیزاده نخستین و تنها زن ایرانی است که در تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک، برنده مدال شده‌است. کیمیا علیزاده با هجده سال سن، جوان‌ترین مدال‌آور تاریخ ایران در دوره‌های المپیک بود. پیش از کیمیا علیزاده ناصر گیوه‌چی در المپیک هلسینکی ۱۹۵۲ کم‌سن‌ترین مدال‌آور ایران با ۱۹ سال سن بود.

زندگی شخصی کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده

علیزاده در تیر ۱۳۹۷ به عنوان پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ انتخاب شد. اما به دلیل مصدومیت از حضور در بازی‌ها کناره‌گیری کرد. پس از این اتفاق، الهه احمدی تیرانداز ایرانی به عنوان پرچمدار کاروان ایران، جایگزین کیمیا علیزاده شد.

در مهر ۱۳۹۸ بی‌بی‌سی، علیزاده را به‌عنوان یکی از ۱۰۰ زن الهام‌بخش و تأثیرگذار سال ۲۰۱۹ برگزید.

در ۱۸ دی ۱۳۹۸ برخی خبرگزاری‌ها از بازنگشتن وی از سفر به کشور هلند خبر داده، گفتند که وی در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو ژاپن با پرچم کشور هلند بر روی شیاپ چانگ خواهد رفت. بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، کیمیا علیزاده تابستان ۲۰۲۱ زیر پرچم سفید و یکی از اعضای تیم پناهندگان المپیک در مسابقات تکواندو شرکت می‌کند.

کیمیا علیزاده  در نخستین واکنش به وضعیت خود در ایران در پیامی اینستاگرامی نوشت: «من یکی از میلیون‌ها زن سرکوب شده در ایرانم که سال‌هاست هر طور خواستند بازی‌ام دادند.»

باخت کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده

ناهید کیانی تنها نماینده زن تکواندوی ایران از رقابت‌های المپیک توکیو حذف شد.

در ادامه رقابتهای تکواندوی المپیک ۲۰۲۰ توکیو، کیمیا علیزاده از تیم پناهندگان در نیمه نهایی وزن ۵۷ کیلوگرم زنان به مصاف تاتیانا مینینا از روسیه رفت که در نهایت با نتیجه ۱۰ بر ۳ شکست خورد و به دیدار رده بندی رفت.

با این حساب ناهید کیانی که در دور نخست از علیزاده شکست خورده بود، دیگر فرصتی برای حضور در گروه شانس مجدد نخواهد داشت و از دور مسابقات کنار رفت. اگر علیزاده فینالیست می شد، کیانی هم می توانست برای کسب مدال برنز تلاش کند که این اتفاق رخ نداد تا تنها نماینده زن تکواندوی ایران از مسابقات المپیک توکیو حذف شود.

مهاجرت کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده

در ۱۸ دی ۱۳۹۸ برخی خبرگزاری‌ها از بازنگشتن وی از سفر به کشور هلند خبر داده، گفتند که وی در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو، با پرچم کشور هلند بر روی شیاپ چانگ خواهد رفت.

سه روز بعد همزمان با اعتراف سپاه پاسداران به سرنگونی پرواز ۷۵۲، کیمیا علیزاده با انتشار یک پست در حساب کاربری خود در اینستاگرام در مورد وضعیت خود در ایران و مهاجرت‌اش به خارج توضیح داد. دارندهٔ سه مدال جهان و المپیک در این بیانیه از وضعیت خود در ایران ابراز ناراحتی کرد و خود را «یکی از میلیون‌ها زن سرکوب‌شدهٔ ایرانی» دانست و گفت که مقامات جمهوری اسلامی از موفقیت او به عنوان ابزاری تبلیغاتی استفاده کرده‌اند. 

کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده در این نوشته به اظهارات عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید واکنش نشان داد که در درس تفسیر قرآن، در واکنش به موفقیت زنان رزمی‌کار ایرانی گفته بود: «فضیلت زن در این نیست که زن و دختر ما برود پایش را دراز کند و یک کسی را بزند و برای ما مدال بیاورد، فأین تذهبون، به کجا می‌رویم.»

کیمیا علیزاده خطاب به مردم ایران گفت: «چون نمی‌خواستم از پله‌های ترقی با نشستن پای سفره فریب، ریا و فساد بالا بروم، به همین خاطر رنج دوری از وطن را به جان خریدم.»

علیزاده در این بیانیه به صحبت‌های هادی ساعی، قهرمان پیشین تکواندوی ایران نیز واکنش نشان داد و او را مردسالار و زن‌ستیز دانست و گفت که مهاجرت کرده تا مانند هادی ساعی نباشد، وی ادامه داد که من یک انسان هستم و می‌خواهم در همین مدار باقی‌بمانم و خواهان یک زندگی شاد و سالم با امنیت هستم. هادی ساعی با انتقاد از مهاجرت کیمیا علیزاده، به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «نمی‌دانم چرا یک مرتبه یادشان می‌آید مهاجرت کنند و لذت آنجا بیشتر از عزت ایران برایشان اهمیت دارد. به نظر من پناهندگی یک ذلت بزرگ برای هر شخص و آدمی است».

کیمیا علیزاده در مسابقات کسب سهمیه المپیک اروپا نتوانسته سهمیه حضور در المپیک توکیو ۲۰۲۰ را کسب کند، اما با مجوز بورسیه کمیته ملی المپیک (IOC) می‌تواند زیر پرچم تیم پناهجویان المپیک به میدان برود.

در ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ دولت آلمان درخواست پناهندگی کیمیا علیزاده را پذیرفت و از آن زمان هنوز موفقیتی بدست نیاورده و در مسابقات قهرمانی اروپا حذف شد.

مدال های کیمیا علیزاده 

کیمیا علیزاده

نام کیمیا علیزاده به عنوان نخستین

زن ورزشکار ایرانی در چند زمینه به ثبت رسیده‌است.

نخستین مدال‌آور دختران ایران در قهرمانی نوجوانان جهان (۲۰۱۴ چین تایپه)

نخستین مدال‌آور دختران ایران در المپیک تابستانی جوانان (۲۰۱۴ نانجینگ)

نخستین مدال‌آور تکواندو زنان ایران در مسابقات قهرمانی جهان با به دست آوردن مدال برنز (۲۰۱۵)

نخستین مدال‌آور ورزش زنان ایران در رقابت‌های المپیک با دریافت مدال برنز المپیک (۲۰۱۶)

نخستین حضور یک زن تکواندوکار ایرانی در دیدار پایانی رقابت‌های تکواندو قهرمانی جهان (۲۰۱۷)

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.