کد خبر : 27690 / /
/

یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

سورپرایز یلدایی رئس جمهور برای یارانه نقدی آذر | تغییر زمان واریز و مبلغ یارانه نقدی آذر 1401

حسن زنگنه، نماینده مجلس با بیان جزئیات واریز یارانه نقدی در سال آینده گفت: اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سال جاری منتفی است.

سورپرایز یلدایی رئس جمهور برای یارانه نقدی آذر | تغییر زمان واریز و مبلغ یارانه نقدی آذر 1401

یارانه نقدی جدید رئیسی از اردیبهشت ماه کلید خورد. یارانه جدید در ابتدای به اقشار خاصی پرداخت شد اما با اعتراض دیگر یارانه بگیران قرار بر بررسی و پرداخت یارانه به دهک های دیگر هم شد. رقم یارانه جدید رئیسی بین 300 تا 400 هزارتومان است.حالا به نظر می‌رسد زیرساخت‌های کالابرگ آماده نشده و به احتمال بسیار زیاد این ماه هم شاهد یارانه نقدی باشیم. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه نقدی جدید موضوعی را مطرح نکرده است یارانه نقدی جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سال جاری منتفی است، چراکه از نظر منطقی و عملی امکان اجرای این طرح و حذف یارانه نقدی فعلاً وجود ندارد و مردم برای پوشش بخشی از تورم تحمیلی بر اقتصاد خانوار مبتنی بر این یارانه ماهانه، برنامه‌ریزی کرده‌اند.

این جملات را عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به خبرنگار ما گفت آن هم در واکنش به خبر منتشر شده در روز‌های اخیر مبنی بر شروع زودهنگام اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در یکی از استان‌های جنوبی و سراسری شدن آن پس از اجرای آزمایشی یک‌ماهه.​

محسن زنگنه با تأکید بر اینکه اجرای آزمایشی یک‌ماهه در یک استان فقط برای سنجش زیرساخت‌های فنی این طرح است و برای این سنجش هم نیازمند صرف چند ماه زمان هستیم. او در همین حال به وجود منافذ و خلأ‌های متعدد در کالابرگ الکترونیک ازجمله نحوه تأمین منابع و توزیع کالا‌های یارانه‌ای و چگونگی جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از این کالابرگ اشاره می‌کند که هنوز هیچ یک از این ابهام‌ها برای دولت و مجلس رفع نشده است

کالابرگ، یارانه نقدی را حذف نمی‌کند

زنگنه می‌گوید: در مرحله آزمایشی، قرار نیست منابع مالی خاصی به آن تزریق شود و فعلاً دولت در حال بررسی است که آیا امکان اجرای طرح برای توزیع بسته‌های حمایتی را دارد یا نه. بر همین اساس اجرای طرح بی‌شک در سال جاری منتفی است و برای سال آینده هم باید دید در لایحه بودجه‌ای که هنوز به مجلس نیامده، دولت چه تدبیری اندیشیده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه نمی‌شود یارانه۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی که بخشی از تورم سنگین فعلی را پوشش می‌دهد، ناگهانی قطع کرد، اضافه می‌کند: دولت با آزمایش این طرح در یک استان می‌خواهد به قطعیت برسد که آیا می‌تواند در سال جاری یا سال آینده علاوه بر یارانه نقدی ماهانه، به تمام مردم یا بخشی از جامعه یارانه‌ای اضافه در قالب کالابرگ اختصاص دهد یا نه.

وی خاطرنشان می‌کند: بحث اجرای طرح کالابرگ الکترونیک زمانی مطرح شد که لازم بود دولت برای مراقبت از معیشت مردم، بسته‌های حمایتی فقط در حوزه کالا‌های اساسی و غذایی ارائه کند که متأسفانه آن زمان اجرا نشد و امروز منطقاً و عملاً امکان اجرای آن سلب شده است.

وی در پاسخ به اینکه به هر صورت اجرای این طرح در سال آینده هم هزینه مالی سنگین بر دولت و کشور تحمیل می‌کند و محل تأمین منابع آن نامشخص است، می‌گوید: برای پاسخ به چنین پرسش‌هایی باید منتظر لایحه بودجه سال آینده بمانیم. این امکان وجود دارد که مبلغ مشخصی به یارانه نقدی ماهانه افراد اضافه شود که فقط همین مبلغ اضافه شده به عنوان کالابرگ برای تأمین کالا‌های اساسی مردم اختصاص یابد که این موضوع هم نیازمند دیدن زیرساخت‌های فنی لازم برای پرکردن منافذ احتمالی طرح است.

کالابرگ فعلاً پرمنفذ و پرحاشیه است

وی در توضیح مهم‌ترین حواشی و منافذ احتمالی کالابرگ الکترونیک حتی در کنار یارانه نقدی ماهانه، می‌گوید: اگر دولت منافذ را نبیند، کالابرگ خالق مشکلات جدیدی خواهد شد. مثلاً نحوه تأمین و توزیع کالا‌ها بسیار مهم است. هنوز معلوم نیست دولت می‌خواهد مانند دوران توزیع کوپن، کالا‌ها را تأمین و از طریق شبکه توزیع و توزیع‌کنندگان به دست گروه‌های هدف برساند یا مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها همان کالا‌های تعیین شده را تهیه می‌کنند و بخشی از هزینه این خرید به صورت یارانه از کارت شهروندان تأمین می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در این میان با توجه به تنوع بالای فروشگاهی در کشور امکان سوءاستفاده از کالابرگ زیاد است و دولت باید تدبیری بیندیشد که فروشگاه‌ها مثلاً «آدامس» به مردم نفروشند، اما در سامانه آن را کالای اساسی ثبت کنند. به باور وی، در حال حاضر ابهام در نحوه اجرا، مدیریت و نظارت بر طرح کالابرگ الکترونیک برای دولت و مجلس به قدری بالاست که به طور قطع امکان اجرای آن دست‌کم در سال جاری منتفی است.

یارانه نقدی آذر 800 هزارتومان شد

سخنگوی دولت از افزایش ۵۰ درصدی یارانه این 3 دهک خبر داد.

سخنگوی دولت در ادامه به تشریح برخی مصوبات دولت پرداخت و اظهار داشت: دولت برای نخستین بار با افزایش ۵۰ درصدی یارانه مراکز نگهداری شبانه روزی معلولان موافقت کرد و یارانه مراکز نگهداری روزانه معلولان ۳۵ و یارانه پرستاران و مادرانی که در منزل از معلول مراقبت می کنند، ۲۰ درصد افزایش یافت.

وی افزود: هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با افزایش میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری، مراقبت و خدمات توانبخشی، آموزشی، حرفهآموزی معلولان و حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و معلولان شدید و خیلی شدید از محل اعتبارات تخصیصی سازمان مذکور مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موافقت کرد./منیبان

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.