کد خبر : 1178 / /
/

برنامه توزیع روغن برای جلوگیری از کمبود روغن اعلام شد!

برنامه تولید و توزیع روغن برای سال ۱۴۰۰ اعلام شد.​

برنامه توزیع روغن برای جلوگیری از کمبود روغن اعلام شد!

کمبود روغن باعث شوک در بازار شده است.ماجرای کمبود روغن دوباره تکرار شده است. کمبود روغن در فروشگاه های زنجیره ای مردم را با مشکلاتی روبه رو کرده است. کمبود روغن باعث صف های طولانی در فروشگاه های زنجیره ای شده است.آخرین خبرهای مربوط به کمبود روغن را در سایت خبرآزاد مشاهده می کنید.

براساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانجات تولیدی در سال جاری باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن اقدام کنند که ۱۲۰ هزار تن در بخش خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت توزیع خواهد شد.

در روزهای پایانی سال در حالی شاهد صف های طولانی مردم برای خرید روغن نباتی نیمه جامد در برخی فروشگاه های زنجیره ای هستیم که فیلم هایی از احتکار همین روغن ها و یا خروج آنها از برخی فروشگاه های زنجیره ای کوچک، در فضای مجازی دست به دست می شود.

در کنار این موضوع مسئولان وزارت صنعت و تولیدکنندگان از شرایط مناسب تولید و عرضه روغن نباتی خبر می دهند و معتقدند کمبودی در تولید این محصول وجود ندارد. طبق اعلام وزیر صنعت، عرضه روغن نباتی طی دو ماه اخیر ۲۵ درصد افزایش یافته است. علیرضا رزم حسینی هفته از رشد ۲۵ درصدی توزیع روغن نسبت به ۲ ماه گذشته خبر داد و گفت: ممکن است در مواردی به دلیل مشکلات در حمل و نقل این توزیع با تاخیر روبرو شده باشد، اما موقتی و موردی بوده است.

البته وزیر صنعت در حالی از رشد توزیع روغن طی ۲ ماه اخیر خبر داده که طبق آمار، توزیع روغن نباتی طی ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد افت داشته است.

نکته دیگر قابل توجه در این آمار، صادرات ۲ هزار و ۷۳۸ تن روغن نباتی طی ۱۱ ماهه امسال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۱ درصد رشد داشته است. این در حالی است که صادرات روغن دوسال است که ممنوع شده و در این شرایط مشخص نیست که این آمار مربوط به صادرات مستقیم روغن نباتی از کشور است یا ورود موقت بوده است.

روند غیرطبیعی در بازار روغن و کمبود روغن

کمبود روغن

ابوالحسن خلیلی، رئیس هیات مدیره انجمن روغن نباتی درباره وضعیت تولید و توزیع روغن در کشور، می گوید: تامین روغن خام، تولید روغن نباتی و توزیع آن نه تنها از سطح تقاضای معمول،کمتر نیست بلکه میزان تولید و توزیع به نسبت ماه‌های مشابه سال گذشته نیز بیشتر بوده است.

به گفته وی، در ۱۱ ماهه امسال معادل یک میلیون و ۶۴۳ هزار تن روغن نباتی در کشور تولید شده که از این میزان، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن روغن مایع بوده و ۴۹۲ هزار تن روغن جامد و نیمه جامد بوده است. بر این اساس در ماه‌های آبان، آذر و دی به ترتیب ۱۲۵ هزار تن، ۱۶۳ هزار تن و ۱۸۵ هزار تن و در بهمن ماه ۱۹۶ هزار تن روغن نباتی تولید شده است.

به گفته خلیلی، در اسفند ماه نیز روند تولید روغن خوراکی مناسب است و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سقف ۲۱۵ هزار تن برسد و به همین مقدار نیز روغن در بازار عرضه شود.

وی در عین حال تصریح می‌کند: برای فروردین ماه سال آینده نیز تمهیدات لازم برای تامین روغن خام و تولید در سطح ماهیانه ۲۰۰ هزار تن اندیشیده شده و از این نظر نگرانی وجود ندارد.

 وی توضیح می دهد: آمار توزیع نیز همین روند رشد را طی کرده و از توزیع ۱۲۰ هزار تن روغن در آبان ماه به ۱۹۰ هزار تن در بهمن ماه رسیده است. حال آنکه در شرایط معمول سال های ۹۵ و ۹۶ با توزیع ماهانه ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تن روغن، رقابت بر بازار حاکم بوده و البته عرضه بر تقاضا پیشی می‌گرفت.

وی ادامه می دهد: طی ۴ ماه گذشته نیز به طور متوسط بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تن روغن بیش از سطح معمول مصرف کشور تولید و توزیع شده و همه دستگاه های دخیل از جمله شرکت بازرگانی دولتی و بخش خصوصی در واردات به موقع، ترخیص و تامین روغن خام نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند.

 خلیلی با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار، از روند غیرطبیعی تقاضای روغن گواهی می‌دهد، می گوید: مشخص نیست که چرا پس از آنکه سه ماه پیاپی، عرضه کالا به وفور انجام شده‌، تقاضا فروکش نکرده‌است. البته بخشی از تقاضا تحت‌تاثیر برخی حرف و حدیث‌‌ها درباره احتمال توقف تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی از جمله روغن ملتهب شده که در انتهای بهمن‌ماه مشخص شد که فعلا هیچ تغییری در نرخ تامین ارز مورد نیاز برای روغن نباتی ایجاد نخواهد شد و کماکان در سال ۱۴۰۰ نیز کالاهای اساسی و روغن با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین خواهند شد.

وی معتقد است: آنچه در بازار روغن نباتی شاهد هستیم از یک روند غیرطبیعی حکایت دارد و نمی‌تواند با واقعیت‌های بازار مطابقت داشته باشد.

حاشیه های کمبود روغن آقای رئیس جمهور

کمبود روغن

روغن نباتی محصولی است که هر چند وقت یکبار حاشیه هایی را به خود اختصاص می دهد، یک بار مضر بودن روغن پالم و استفاده از آن در بستنی خبرساز می شود، یک بار کمبود روغن سرخ کردنی، یکبار کمبود روغن مایع، یکبار صف های طویل برای خرید روغن حلب و حالا هم انحصار واردات روغن پالم.

در این مورد سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس اخیراً با بیان اینکه انحصار واردات روغن پالم در اختیار آقای حسین فریدون برادر رئیس جمهور و واردات موز نیز بر عهده یکی از بستگان ایشان است، گفته است: رئیس جمهور می‌گوید اگر وزارت بازرگانی داشتیم با چنین مشکلاتی در حوزه کالای اساسی نظیر روغن مواجه نمی‌شدیم در حالی که وزرای ایشان اختیار جا به جا کردن صندلی خودشان را هم ندارد.

وی ادامه می دهد: اگر به فرض هم مسئولیت وزارت خانه را بر عهده چنین فردی بگذاریم چگونه بازار را کنترل خواهد کرد؟ مگر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت مسائل مربوط به تجارت و بازرگانی قائم مقام ندارد؟ بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی دولت باید کوچک سازی شود، یک بار با تحمیل هزینه وزارتخانه ها را ادغام کردیم از این رو نمی‌توانیم به این دلیل که رئیس جمهور وزارت بازرگانی را به کسی وعده داده، تفکیک کنیم.

در بازار به هم ریخته روغن نباتی، هرچند برخی مسئولان، احتکار خانگی را عامل اصلی کمبود روغن عنوان می کنند اما باید توجه داشت که وقتی در قفسه های فروشگاه ها عموما به جز روغن سرخ کردنی و روغن مایع گران قیمت(غیرمخلوط) روغن دیگری وجود ندارد چطور مردم می توانند روغن احتکار کنند؟ در صف های طولانی روغن نیمه جامد هم به هر فرد فقط یک حلب روغن داده می شود و عمدتاً امکان احتکار در احجام زیاد وجود ندارد.

سعید صارمی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت پیش‌تر گفته بود: اگرچه به جای ۱۵۰ هزار تن روغن (نیاز ماهانه بازار)، ۲۰۰ هزار تن روغن در اسفندماه توزیع می‌شود، اما ترس و نگرانی مردم از افزایش قیمت روغن نباتی موجب افزایش تقاضا شده است.

در عین حال، عرضه روغن در بازار آزاد و با قیمت های دو یا ۳ برابری نیز این ابهام را به وجود می آورد که چطور روغن به اندازه کافی در مراکز عرضه وجود ندارد اما دلالان و محتکران آن را به هر میزان که متقاضی باشد، با قیمت بالاتری عرضه می کنند؟ پس باید دید سرنخ احتکار روغن به کجا می رسد و چرا دستگاه های ناظر به ویژه تعزیرات و سازمان حمایت مصرف کنندگان به سراغ احتکارکنندگان بزرگ نمی روند؟ اگر هم رفته اند پس چرا تاثیری در بهبود شرایط بازار نداشته است؟

کمبود روغن/پیش بینی قیمت روغن در سال آینده 

سعید صارمی با بیان این مطلب در یک برنامه تلوزیونی در مورد وضعیت ذخایر روغن خام و تولید روغن نباتی در کشور،اظهار کرد: نیاز ماهانه کشور به روغن خام حدود ۱۵۰ هزار تن است که آذرماه امسال هر ماه ۱۸۰ هزار تن روغن خام به بازار ترزیق شده است و در اسفند ماه این رقم به ۲۰۰ هزار تن افزایش یافت.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت افزود: تا ۱۵ اسفند حدود ۱۰۰ هزار تن از روغن خام توزیع و تولید شده و بقیه آن نیز تا پایان سال انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر ۲۰۰ هزار تن حدود ۲۵ هزار تن هم به بخش صنف و حدود ۳۵ هزار تن نیز به بخش صنعت تخصیص یافته است، لذا این نوید را می‌دهیم که روغن مورد نیاز ماه رمضان هم با همین برنامه‌ریزی تامین می‌شود.

صارمی افزود: همچنین به سازمان‌های صمت استان‌ها اعلام شده تا نیاز کامل آنها تامین شود، به شرط اینکه کارخانجات تولید و در شبکه‌هایی که سازمان صمت اعلام می‌کند، توزیع کنند.

کمبود روغن

وی بیان کرد: با ارائه تاییدیه باز هم روغن خام مورد نیازشان تامین می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت خاطر نشان کرد: اگرچه به جای ۱۵۰ هزار تن روغن ۲۰۰ هزار تن روغن توزیع می‌شود، اما ترس و نگرانی مردم از افزایش قیمت روغن نباتی موجب افزایش تقاضا شده است.

صارمی گفت: قیمت روغن نباتی افزایش نمی‌یابد، ضمن اینکه ارز ترجیح واردات روغن خام نیز تا سال دیگر پابرجاست.

وی بیان کرد: ذخایر روغن خام مکفی است و ۶ ماه ذخیره داریم.

کمبود روغن و وضعیت نابه سامانی در بازار 

عباس قبادی در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد روغن خام کشور وارداتی است، اظهار کرد: قیمت روغن پالم از ۶۰۰ یورو به ۹۰۰ یورو در تن افزایش داشته است، همچنین روغن آفتابگردان از ۷۰۰ یورو به ۱۳۰۰ یورو رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مصرف ماهانه روغن در کشور ۱۵۰ هزار تن است و از آذرماه امسال ۱۷۰ تا ۱۸۰ تن روغن خام در ماه به کارخانه ها تحویل داده شده، گفت: همه عوامل دست به دست هم داد تا فشار به ذخایر روغن بیشتر شود. اکنون وضعیت روغن در کشور خوب و ذخیره قابل قبول است. کارخانجات سه شیفته در حال فعالیت هستند. اما  روغن کالایی خاص است و تولید آن مسائل خاص خود را دارد. بنابراین  رسیدن به وضعیت عادی نیاز به زمان دارد.

کمبود روغن

قبادی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات دانه‌های روغنی را از جمله موارد اولویت دار عنوان کرد و افزود:، اما واردات دانه‌های روغنی با مشکلاتی هم روبروست، زیرا اگر وارد کننده دانه‌های روغنی بازاری برای کالایش نداشته باشد؛ نگهداری دانه‌های روغنی در مخازن و انبارها با فساد و خرابی همراه می‌شوند.

وی افزود: ما هم موافق اعمال ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستیم، اما حذف آن تبعاتی دارد که توضیح آن در برنامه گفت و گوی ویژه خبری نمی‌گنجد.

قبادی با اشاره به تخصیص نزدیک به یک میلیارد دلار به دانه‌های روغنی، گفت: حدود همین میزان هم به روغن خام اختصاص داده شد. به طور کلی با توجه به ایجاد فضای روانی در دو ماهه اخیر و پیش آمدن انتظارات تورمی در کشور، تفکراتی ایجاد شد که شاید در ماه‌های پایانی سال، ارز وارداتی روغن از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل شود، این تفکر سبب شد که مراجعه مردم به فوشگاه‌ها بیشتر شود.

وی با بیان این که در ماه‌های آبان و آذر مشکلات موجود در خصوص روغن کاهش یافت، ادامه داد: در ماه‌های دی و بهمن به سبب ذخیره سازی و اندوختن روغن جامد توسط صنعتی کاران، کمی با هجمه این صنف به فروشگاه‌ها و مراکز فروش مواجه شدیم که البته این مشکل هم رفته رفته حل شد. در حال حاضر با افزایش نرخ روغن در سراسر جهان، کمی فشار بر روی ما ایجاد شد، اما این فشارها باز هم نتوانست مشکلی در تأمین روغن مورد نیاز و واردات آن به کشور ایجاد کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود ‌که اخیرا مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در برخی ازمحله های شهر تهران در بعضی از فروشگاه های زنجیره‌ای خرید روغن جامد با ارائه کارت ملی میسر است؛ یعنی به هر کارت ملی تنها یک روغن جامد فروخته می‌شود.

از اواخر شهریور امسال عرضه روغن جامد در بازار کم شد و کمتر از یک ماه بعد نیز این مشکل برای روغن مایع ایجاد شد. مشکلات ایجاد شده در حدی بود که براساس گزارش های رسیده از تهران و برخی شهرستانها یا به طور کل روغن در فروشگاه ها و مغازه ها نبود، یا با قیمت های بالاتر به بهانه کمیاب شدن فروخته می شد، یا خرید روغن منوط به خرید اقلام دیگر بود یا اینکه پس از ایستادن در صف به هر نفر تنها یک روغن فروخته می شد. اگر چه چندی بعد وضعیت عرضه روغن مایع در فروشگاه های زنجیره ای و بعد از آن در خرده فروشی ها بهتر شد و بازار به ثبات نسبی رسید اما گزارش ها نشان می دهد که هنوز برخی استان ها در تامین روغن مایع مصرفی خانوار با مشکلاتی مواجه هستند و کمبود عرضه روغن جامد نیز همچنان خودنمایی می کند و شهروندان را با چالش های بسیاری مواجه کرده است.

کمبود روغن در بازار/عرضه روغن با کارت ملی!

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در حاشیه جلسه این ستاد و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز میزان واردات اقلام اساسی مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد وزن اقلام اساسی و مواد اولیه مورد نیاز کشور به طور مناسبی افزایش پیدا خواهد کرد.

او درباره مازاد تولید میوه در بازار گفت: در مرحله اول واردات موز مشروط به صادرات سیب شد تا در حد امکان از ایجاد اختلال در این بازار جلوگیری کند.هر فردی می‌توانند غرفه ای از طرف شهرداری در اختیار بگیرد و میوه به بازار عرضه کند. فصل مصرف سیب در حال شروع شدن است. با نزدیک شدن به شب عید و ماه رمضان سیب صرف مصرف داخلی خواهد داشت.

قبادی درباره عرضه روغن در بازار بیان کرد: موضوع عرضه روغن با کارت ملی شیطنت بوده و من آن را تکذیب می‌کنم. میانگین مصرف ماهیانه روغن در کشور حدود ۱۵۰ هزار تن است، اما در ماه‌های گذشته بیش از ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن در ماه‌ تولید روغن داشتیم. فضای روانی ایجاد شده در جامعه مراجعه به فروشگاه‌ها را بیشتر کرده است.در تمام دنیا افزایش تقاضا بازار را با مشکل مواجه می‌کند. امروز هیچ مشکل و کمبودی در بازار‌های کشور وجود ندارد.

کمبود روغن

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: مصرف خانوار بیشتر روغن مایع است که مشکلی در تامین آن وجود ندارد. با ایجاد اختلال در تامین روغن جامد تقاضا به سمت روغن مایع خانگی حرکت کرده و بخشی از تولید به سمت روغن مایع خانگی حرکت کرده است و در نهایت مشکل ساز شد. برای سال آینده هیچ افزایش قیمتی در بازار نخواهیم داشت و عرضه به میزان کافی خواهد بود.

او درباره عرضه میوه گفت: در حال حاضر هر مرکزی که به دنبال عرضه میوه باشد می‌تواند با مراجعه به میادین مرکزی عرضه میوه اقدام به خرید کند. این که دلالی وجود دارد را تکذیب نمی کنیم اما کسی که به دنبال فضای مناسب باشد می‌تواند از این طریق خرید کند. بخشی از میوه در انبار خود باغداران است. میوه کالایی نیست که امکان جابجایی آن به راحتی وجود داشته باشد. صادرات آن هم آزاد است.

قبادی درباره تولید گوشت گفت: در کنار تمام مشکلات کشور از حدود ۹۰۰ میلیون دلار واردات گوشت قرمز در گذشته به زیر ۲۰۰ میلیون دلار واردات رسیدیم.کشور در این حوزه خودکفا شده است.

دبیر ستاد تنطیم بازار درباره علت ترخیص نشدن بذر علوفه گفت: هفته گدشته مصوبه را ارائه کردیم که از نظر ستاد تنظیم بازار واردات بذر با ارز دولتی بلا اشکال و بلا مانع است. ما هیچ مخالفتی با این موضوع نداشتیم و همان روزی که از ما نظر خواستند با آن موافقت کردیم.

دبیر ستاد تنظیم بازار درباره علل آشفتگی بازار و عملکرد ستاد گفت: همه تلاش‌ها برای سامان دادن به بازار است. شرایط سختی برای کشور وجود دارد. موضوع کرونا طبعات اقتصادی بزرگی داشت که به آن پرداخته نشده و فقط بخش پزشکی آن مورد بحث قرار گرفته است.

قبادی گفت: مواد غذایی در دنیا ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده و حتی اغلب کشور‌ها بر کالا‌های تولیدشان عوارض بستند. گاهی رسانه‌ها بیش از حد روی موج مشکلات سواری می‌کنند. ناگفته‌هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها کروناست. روغن خامی که با ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو خریداری می شد، بیش از هزار و ۲۰۰ یورو قیمت گذاری می‌شود. ما هم در همین کشور در حال زندگی هستیم و با گوشت و پوست و استخوان آن را درک می‌کنیم، اما بیش از این کاری از دست ما بر نمی‌آید.

او گفت: آینده پیش رو حتما خوب خواهد بود و رو به بهتر شدن حرکت خواهد کرد. دولت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را برای سال آینده در نظر گرفت تا علی رغم فشار‌های وارده بر کشور از فشار بیشتر بر مردم جلوگیری شود.

در بعضی استان‌ها روغن حکم حیات یافته و به قیمت خون آدمی معامله می‌شود. علت چیست؟

مشکلات کمبود روغن در فروشگاه ها 

از اواخر شهریور امسال عرضه روغن جامد در بازار کم شد و کمتر از یک ماه بعد نیز این مشکل برای روغن مایع ایجاد شد. مشکلات ایجاد شده در حدی بود که براساس گزارش های رسیده از تهران و برخی شهرستانها یا به طور کل روغن در فروشگاه ها و مغازه ها نبود، یا با قیمت های بالاتر به بهانه کمیاب شدن فروخته می شد، یا خرید روغن منوط به خرید اقلام دیگر بود یا اینکه پس از ایستادن در صف به هر نفر تنها یک روغن فروخته می شد.

صفهای طولانی و چندین ساعته که در شرایط کرونایی با وجود هشدارهای کارشناسان بخش بهداشت و درمان کشور در آن روزها تشکیل شد و حتی هنوز هم در برخی مناطق همچنان برای خرید روغن تشکیل می شود! البته این صفها فقط مختص به روغن نیست و گویا تب آن برای اقلام دیگر هم داغ شده است و معلوم نیست چند نفر ناخواسته با ایستادن در این صف ها درگیر کرونا شده اند.

کمبود روغن

کمبود روغن در فروشگاه ها 

البته از همان روزها نیز مسئولان مربوطه در این باره نظراتی مطرح و علت کمبود عرضه روغن را تحریم های ظالمانه، مشکلات ارزی و انتقال آن و عدم تخصیص ارز برای واردات روغن خام توسط بانک مرکزی اعلام کردند. حتی به این موضوع هم اشاره شد که به دلیل جو ایجاد شده در بازار برخی روغن می خرند و در خانه انبار می کنند و همین موضوع تقاضا را بالا برده است. اما چندی بعد شرکت بازرگانی دولتی از تزریق ۷۰ هزارتن روغن برای خانوار و صنف و صنعت خبر داد و دبیر انجمن صنفی روغن نباتی نیز اعلام کرد که این مقدار روغن بین کارخانه ها توزیع و پس از آن وارد بازار خواهد شد و آرامش به بازار بازخواهد گشت.

اگرچه چندی بعد وضعیت عرضه روغن مایع در فروشگاه های زنجیره ای و بعد از آن در خرده فروشی ها بهتر شد و بازار به ثبات نسبی رسید اما گزارش ها نشان می دهد که هنوز برخی استان ها در تامین روغن مایع مصرفی خانوار با مشکلاتی مواجه هستند. هرچند که در کنار آن کمبود عرضه روغن جامد همچنان خودنمایی می کند و شهروندان را با چالش های بسیاری مواجه کرده است؛ به طوری که براساس مشاهدات میدانی از برخی ازمحله های شهر تهران در بعضی از فروشگاه های زنجیره ای خرید روغن جامد با ارائه کارت ملی میسر است؛ یعنی به هر کارت ملی تنها یک روغن جامد فروخته می شود نه بیشتر!

با این وجود به نظر می رسد هنوز وعده های داده شده در خصوص حل مشکل روغن مایع و جامد به طور کامل عملیاتی نشده و ضروری است که مسئولان مربوطه هرچه سریعتر نسبت به ایجاد ثبات در بازار مواد غذایی در روزهای پایانی سال اقدامات لازم را انجام دهند.

ماجرای کمبود روغن 

امیرهوشنگ بیرشک با اشاره به اینکه نیاز کشور در بخش روغن حدود ۱۴۰ هزار تن است و در دی ماه امسال حدود ۱۷۷ هزار تن و در ۲۰ روزه بهمن ماه ۱۲۰ هزار تن روغن تولید و روانه بازار شده است.

وی ضمن اعلام اینکه تولیدکنندگان در بخش روغن مایع مشکلی ندارند و با افزایش حجم تولید التهابات بازار را تا حد قابل توجهی کاهش داده اند، خاطرنشان کرد: این اطمینان را به مردم می دهیم در شب عید و فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده تولیدکنندگان با تمام توان روند تولید را انجام و نگرانی در این رابطه وجود نخواهد داشت.

کمبود روغن

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی تصریح کرد: امروز در بخش روغن نیمه جامد هم مشکلاتی درحوزه ارزی و تأمین حلب ها مطرح بود که تا حدود ۷۰ درصد این مشکلات برطرف و طی روزهای آینده در بخش روغن نیمه جامد هم مشکلی نخواهیم داشت.

گفتنی است پیش از این اعلام شده بود که ۴۰۰ هزار تن روغن خام موجودی بازرگانی دولتی است و بخش خصوصی نیز دارای موجودی مطلوبی از این محصول است.

مصرف روغن خام کشور ماهانه ۱۰۰ هزار تن است و برای تعادل بخشی به بازار، واردات و تولید افزایش یافته و روند توزیع این محصول نیز سرعت بیشتری پیدا کرد.

همچنین به دلیل وابسته بودن تولید روغن خوراکی به واردات مواد اولیه آن، امسال برنامه اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای روغن خام وجود دارد که باید ۱.۹ میلیون تن واردات روغن خام انجام شود تا بازار این محصول تنظیم شود.

بخشی از روغن مورد نیاز از محل دانه‌های روغنی وارداتی و تولید داخل تامین می‌شود و از حدود سه میلیون تن دانه روغنی وارداتی، ۱۸ درصد تبدیل به روغن خام شده که می تواند بخشی از نیاز کشور را تامین کند.

همچنین در هفت ماهه امسال میزان تخصیص ارز برای روغن خام ۹۳۳ میلیون دلار بوده و در این مدت ۷۷۳ میلیون دلار نیز برای دانه های روغنی تخصیص ارز شده است.

۷۴۱ میلیون دلار تامین ارز برای روغن خام و ۶۶۴ میلیون دلار تامین ارز برای دانه‌های روغنی در هفت ماهه امسال انجام شده است و این تامین ارزها با یک وقفه یک ماهه تبدیل به کالا می شود و بوسیله گمرکات ترخیص و وارد کشور خواهد شد.

سناریوی تکراری کمبود روغن

افزایش قیمت های پی در پی کالاهای اساسی در بازار موجب شده تا بسیاری از کالاها از سبد خرید مردم حذف شوند، آنهم درحالی که مسئولان مدعی نظارت بر بازار و قیمت‌ها هستند و می گویند مردم نباید دغدغه معاش داشته باشند!

هرچند که گرانی‌های سرسام آور به بهانه‌های مختلف در تمام بازارها، عرصه را برای فعالان اقتصادی و مردم تنگ کرده است اما این وضعیت در بازار کالاهای اساسی کار را به جایی رسانده که مردم برای تأمین مایحتاج روزانه‌شان نیز به مشکل جدی برخورده اند.

شوک قیمتی در بازار کالاهای اساسی درحالی زیر سایه ستاد مدیریت تنظیم بازار هر روز تکرار می شود که یک روز باید شاهد گرانی سرسام آور تخم‌مرغ و مرغ باشیم و روز دیگر در فروشگاه‌ها دنبال روغن!

کمبود روغن

مشکل کمبود روغن حل می شود!

ماجرای کمبود روغن که اتفاقا در ماه های اخیر نیز وجود داشت به تازگی باردیگر تکرار شده است؛ در هفته های اخیر بسیاری از مردم از کمبود روغن در فروشگاه ها گلایه کرده و می گویند: نمی توانند براحتی در محل زندگی خود روغن پیدا کنند.

این وضعیت پیش از این برای روغن جامد وجود داشت ولی به تازگی نه تنها روغن جامد، که روغن مایع هم در فروشگاه ها پیدا نمی شود و مردم باید به فروشگاه های متعدد مراجعه کنند تا در نهایت بعد از چند ساعت گشت و گذار بین فروشگاه‌ها، بتوانند یک عدد روغن مایع کوچک به صورت سهمیه‌ای دریافت کنند!

برخی از فروشگاه ها هم درحال فروش روغن سهمیه‌ای هستند برای مشتریان خود شرط می گذارند که اگر روغن می خواهید باید حتماً تن ماهی هم بخرید! این فروشگاه ها مدعی هستند که شرکت های روغن به شرط فروش تن ماهی به ما سهمیه می دهند!

روغن دوباره کمیاب شد

یکی از فروشندگان فروشگاه های زنجیره‌ای می گوید: در روزهای اخیر بار دیگر روغن کمیاب شده و مردم به قصد خرید روغن به فروشگاه می آیند و بعضاً دست خالی بر می گردند؛ او تأکید دارد که شرکت‌ها دیگر مثل قبل روغن به فروشگاه ها نمی دهند و همین باعث شده تا سهمیه‌ روغن فروشگاه‌ها محدود شود.

کمیاب شدن روغن درحالی باردیگر اتفاق افتاده که مسئولان وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار مدعی حل مشکل روغن شده بودند ولی گزارش‌های میدانی از همان ابتدا نشان داد که این مشکل همچنان ادامه دارد و نه تنها مشکل کمبود روغن حل نشده بلکه قیمت روغن هم افزایش محسوسی داشته است.

افتضاح مدیریتی دولت در بازار کالاهای اساسی موجب شده تا مردم هر روز به دنبال خرید یک محصول در صف خرید بمانند و دست آخر اگر خوش شانس باشند موفق به دریافت آن کالای سهمیه‌ای می‌شوند.

صف‌های طولانی برای خرید روغن، مرغ و تخم‌مرغ درحالی در هفته‌های اخیر در نقاط مختلف کشور تشکیل می شود که مسئولان محترم دولت مدعی هستند به لطف سیاست‌های اقتصادی و مدیریت‌شان مردم دیگر در صف خرید کالایی نمی ایستند!

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.