کد خبر : 1168 / /
/

موز ارزان شد/ علت گرانی موز چه بود؟

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران از کاهش ۲۲ هزار تومانی قیمت موز در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو موز در میدان مرکزی با نرخ ۲۷ تا ۳۳ هزار تومان است، درحالیکه هفته گذشته تا ۵۵ هزار تومان هم در میدان مرکزی عرضه می شود‌.

موز ارزان شد/ علت گرانی موز چه بود؟

قیمت موز بازار را دچار شک کرد. قیمت موز در میدان میوه تره بار و مغازه‌ها متفاوت است.قیمت موز نسبت به روزهای قبل ارزان‌تر شد.قیمت موز به طرز عجیبی بالا رفت. آخرین خبرهای مربوط به قیمت موز را در سایت خبرآزاد بخوانید.

اسداله کارگر افزود: بنابر بازدیدهایی که از سطح شهر داشتیم، برخی از فروشندگان نسبت به اخطارهای ما بی توجه بودند که برخوردهای لازم همچون جریمه و حتی پلمب صورت گرفت.

وی با بیان اینکه سود مصوب مغازه های شمال شهر و جنوب شهر تفاوتی ندارد، گفت: اختلاف قیمت میوه شمال و جنوب شهر تنها به کیفیت بار بستگی دارد و بر مبنای فاکتور خرید باید عرضه شود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی ادامه داد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر بهبود معیشت مردم، با رصد از سطح بازار با متخلفان امر برخورد می شود.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه نداریم، بیان کرد: با توجه به فراوانی کالا و ذخیره مناسب در سردخانه جای هیچ گونه نگرانی نیست و همواره با اشباع شدن کف بازار نیازی به تنظیم بازار نیست

​سیب قرمز: ۸۹۰۰ تومان؛ پرتقال تامسون درجه یک: ۱۱۸۰۰ تومان؛ سیب سفید دماوندی: ۱۱۰۰۰ تومان؛ موز اکوادوری: ۲۸۰۰۰ تومان؛ موز هندی: ۲۶۰۰۰ تومان؛ خیار جیرفتی: ۶۰۰۰ تومان؛ خیار گلخانه‌ای: ۹۰۰۰ تومان.

 اکبر یاوری درباره چگونگی اصلاح نظام توزیع کشاورزی و حذف واسطه های غیرضرور با اشاره به پروسه تولید تا توزیع میوه در میدان گفت: کشاورزان اوایل مهر ماه پرتقال را در شمال کشور کیلویی ۵۰۰۰ تومان خریداری می کردند اما در آبان ماه قیمت به ۶۰۰۰ تومان و آذرماه هم به ۷۰۰۰ تومان رسید.

یاوری افزود: وزارت صمت برای ذخیره سازی شب عید اقدام قیمتی را مصوب کرد و قیمت پرتقال کیلویی ۷۰۰۰ تومانی را ۱۰هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و همین باعث التهاب در بازار شد.

فراز و نشیب قیمت موز

قیمت موز

عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان با اشاره به فعالیت ۱۳۶۰ حجره در کنار هم گفت: سازمان تعزیرات و بازرسان اتاق اصناف و صنعت و معدن در داخل میدان مستقر هستند و نظارت می کنند و امکان تخلف مگر به ندرت وجود ندارد.

یاوری با بیان اینکه متولیان این حوزه در سطح شهر ارگان های دیگری هستند و اتحادیه بارفروشان نقشی در آن ندارد، گفت: اتحادیه خرده فروشان ۵۰۰۰ عضو دارد که ۱۶۰۰ نفر آن ها جوازدار هستند و خیلی از آن ها هم جواز ندارند اما ما کاملاً تحت کنترل و نظارت هستیم.

وی از فعالیت استارت آپها در داخل میادین سخن گفت و افزود: این استارت آپها محصولات کشاورزی را به صورت بسته بندی به سوپرمارکت ها ارسال می کنند و همین کار، نحوه توزیع را آسان تر کرده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان ضمن منتفی دانستن بحث احتکار در حوزه میوه یادآورشد: ما در حال حاضر ۵۰۰ هزار تن پرتقال و ۶۰۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه های استانهای شمالی دپو داریم که نهایتاً تا ۱۵ فروردین دوام دارند و نمی توان آن ها را احتکار کرد.

یاوری نبود الگوی کشت را در مشکلات تأمین محصولات کشاورزی دخیل دانست و گفت: وزارت جهاد باید نسخه این موضوع را ارائه دهد.

وی در گفت و گو با یک برنامه رادیویی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیب درختی در میدان تهران از ۷۰۰۰ تومان تا ۱۴ هزار تومان و پرتقال شمال هم از ۹۰۰۰ تومان تا ۱۳ هزار تومان فروخته می شود، گفت: بازرسان اتاق و وزارت صمت نظارت ۲۴ ساعته دارند و جای هیچ نگرانی نیست.

عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه قیمت برخی میوه ها متأثر از قیمت موز است افزود: اگر موز زودتر وارد بازار شود قیمت هم پایین می آید که البته قیمت موز در حال کاهش است و الان هم دو سه کشتی موز در حال ورود به کشور هستند.

یاوری گفت: در حال حاضر قیمت موز اکوادوری داخل میدان از ۵۵ هزار تومان به ۴۲ هزار تومان کاهش یافته و از شنبه هفته آینده هم به زیر ۳۰ هزار تومان خواهد رسید.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت موز در سطح بازار و تاثیر قیمت این محصول بر قیمت و وضعیت سایر میوه‌ها، گفت: علت افزایش قیمت موز موانعی بود که در واردات موز ایجاد شده بود، اما با پیگیری‌های انجام شده سامانه ثبت سفارش، باز و واردات موز در ازای صادرات سیب امکان‌پذیر شد.

به گفته ممبینی، مقرر شد واردکنندگان متقاضی در ازای صادرات سیب، با هدایت و راهبرد اتحادیه‌های صنفی موز‌های وارداتی را در شبکه‌های رسمی توزیع صنفی و با رعایت قیمت مصوب هر کیلو ۲۵ هزار تومان به مصرف کننده ارائه دهند. به عبارت دیگر واردکنندگان و سایر بخش‌های زنجیره باید سود مناسب را رعایت کنند تا محصول با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

تنظیم قیمت موز در بازار

مصطفی دارایی نژاد افزود: از ۱۰ روز پیش با دستور ویژه‌ای که از شخص رئیس جمهور برای واردات موز و تنظیم قیمت‌ها در بازار گرفته شد، موافقت شد تا در قبال صادرات سیب، بتوانیم از اکوادور موز وارد کنیم.

وی با اشاره به اینکه با وجود هماهنگی‌های لازم، موز وارد شده در گمرک به دلیل عدم صدور مجوز، قرنطینه شد گفت: این مسئله سبب متضرر شدن وارد کنندگان و پرداخت جریمه به صاحبان کشتی‌های تجاری شد.

قیمت موز

دارایی نژاد افزود: از امروز مجوز ورود این موزها به کشور صادر شد و با هماهنگی‌های به عمل آمده، بعد از ترخیص تا حدود ۱۰ روز آینده این موزها به دست مصرف خواهد رسید و قیمت آن تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

رئیس اتحادیه بار فروشان میوه و تره بار در خصوص وجود موز پلانتین (موز سرخ کردنی) گفت: به هیچ عنوان چنین موزی در کشور وجود ندارد و فقط یک شایعاتی شده که منشأ آن هم فضای مجازی است.

نوسانات قیمت موز در بازار 

این در حالی است که بررسی تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت  قیمت کالاهای خوراکی نشان می‌دهد که در بهمن ماه پارسال قیمت هر کیلو موز به طور متوسط حدود ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان بوده که در بهمن امسال به متوسط ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

حداقل قیمت هر کیلو موز حدود ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان و حداکثر آن ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان در بهمن و متوسط ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان در دی ماه ثبت شده است.

بر این اساس قیمت هر کیلو موز در بهمن امسال نسبت به دی ماه ۳۳ درصد و در مقایسه با بهمن پارسال ۱۹۳.۲ درصد گران شده است.

نوسان تند قیمت  موز در حالی رخ می دهد که انحصار در واردات و یا موانع ورود این کالا از عوامل موثر اعلام شده بود، این در حالی است  که از ابتدای سال جاری با تصمیم وزارت صمت و به دلیل محدودیت ارزی موز در گروه ۲۷ کالایی با اولویت ارزی غیرفعال قرار گرفت و امکان ثبت سفارش جدید و یا واردات وجود نداشت.

قیمت موز

در ادامه واردات موز منوط به صادرات سیب و تامین ارز از این محل شد، اما اخیرا و به دنبال تشدید نوسان در بازار تصمیم بر آزادسازی واردات موز البته به صورت مشروط به صادرات سیب گرفته شد.

وضعیت واردات موز در سال جاری و  بر اساس آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که با وجود ممنوعیت‌های واردات، در ۱۰ ماهه اول امسال ۳۳۳هزار و ۶۳۲ تن موز وارد شده که ارزش این واردات ۲۲۷میلیون و ۵۴ هزار و ۲۶۷دلار بوده است ولی اینکه این حجم بالا آیا در مقابل صادرات سیب بوده مشخص نیست.

قیمت موز در میدان میوه و تره بار

 بر اساس کشف قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی در میدان میوه و تره بار مرکزی تهران، قیمت هرکیلو لوبیا سبز ۲۳ تا ۲۸ هزارتومان، گوجه فرنگی بوته رس۲۵۰۰ تا۴۰۰۰ تومان، فلفل دلمه سبز ۵۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان، سیب زمینی ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان، پیاز زرد۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، پیاز قرمز۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، پیاز شیری ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، پرتقال تامسون شمال ۹۰۰۰ تا ۱۳ هزارتومان، پرتقال جنوب۱۰ تا ۱۳ هزار تومان، پرتقال توسرخ۹۰۰۰ تا ۱۴ هزارتومان، پرتقال ناول ۱۸ تا ۲۴ هزارتومان، خیار رسمی۸۰۰۰ تا ۱۳ هزار تومان، خیارگلخانه ۱۱ تا ۱۴ هزار تومان، سیب زرد دماوند ۸۰۰۰ تا ۱۶ هزارتومان، سیب زرد لبنانی ۷۰۰۰ تا ۱۶ هزار تومان، سیب قرمز دماوند ۵۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان، سیب قرمز مراغه ۸۰۰۰ تا ۱۳ هزارتومان، کیوی ۱۱ تا ۱۷ هزارتومان، موز ۳۴ تا۴۷ هزارتومان، نارنگی بندری ۲۲ تا ۲۸ هزارتومان است که با احتساب ۳۵ درصد سود در خرده فروشی ها به فروش می رسد.

بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو موز داخلی ۳۸ هزارتومان، موز وارداتی ۵۰ تا ۶۰ هزارتومان، پرتقال تامسون شمال ۱۵ تا ۲۰ هزارتومان، پرتقال جنوب ۲۸ تا ۳۸ هزارتومان، گوجه فرنگی درجه یک ۷۵۰۰ تومان، پیاز ۶۵۰۰ تومان، سیب زمینی ۷۹۰۰ تومان، سیب قرمز ۱۸ هزار و۹۰۰ تومان، سیب زرد ۱۸ هزار و۵۰۰ تومان، خیار ۱۵ تا ۱۷ هزارتومان، لوبیا سبز حدود ۳۰ تا ۳۵ هزارتومان، فلفل دلمه ۱۳ هزار و۵۰۰ تومان، نارنگی بندری ۲۸ تا ۳۰ هزارتومان است.

گفتنی است قیمت های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق کمتر یا بیشتر باشد.

قیمت موز

مشاهدات قیمت موز 

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد، قیمت هر کیلوگرم خیار در سطح شهر به بیش از ٢٠ هزار تومان رسیده است. در همین راستا شنیده می‌شود یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت خیار، کاهش عرضه آن است.

در همین زمینه اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با بیان اینکه در فصل زمستان کاشت خیار رسمی فقط در جنوب کشور انجام می‌شود، گفت: در فصل زمستان تولید خیار رسمی به ٣٠ درصد کاهش می‌یابد و عمده خیارهای موجود در بازار در این فصل، خیار گلخانه‌ای است.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید محصولات گلخانه‌ای افزود: قیمت گازوئیل، پلاستیک، دستمزد کارگران و … افزایش زیادی داشته و منجر به افزایش هزینه‌های تولید شده است.

قیمت هر کیلو میوه دستچین در میادین میوه و تره بار به شرح زیر است:

نرخ‌ میوه‌های پرتقاضا در میادین میوه و تره‌بار تغییری نکرده یا افزایش اندکی داشته است. آخرین نرخنامه سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران حاکی از ثبات قیمت اغلب میوه‌ها در میادین میوه و تره‌بار است. البته از بین انواع میوه، قیمت پرتقال، کیوی و لیموشیرین نسبت به نرخنامه قبلی، قدری افزایش یافته است. مقایسه قیمت‌ها در نرخنامه میادین نشان می‌دهد توت فرنگی با قیمت۲۲.۰۰۰تومان و گلابی با قیمت۱۷.۰۰۰تومان، گران‌ترین و هندوانه با قیمت ۶.۸۰۰تومان ارزان‌ترین میوه‌های موجود در میادین میوه و تره‌بار هستند و متوسط قیمت میوه در میادین ۳۶درصد از میانگین سطح شهر پایین‌تر است.

قیمت موز و نوسان قیمت!

از اردیبهشت‌ماه سال جاری واردات موز ممنوع و ثبت سفارش و یا تامین ارز آن صورت نمی‌گرفت مگر طبق شرایط تعیین شده که از جمله آن صادرات سیب بود.

براین اساس طی ماه‌های اخیر واردات این کالا با برخی موانع مواجه شد و اخیرا نیز بازار این کالا با حواشی و نوسان تند قیمت مواجه بود؛ به طور یکه قیمت هر کیلو موز در بازار تا ۶۰ هزار تومان پیش رفت.

این در حالی است که به تازگی مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی گمرک ایران - از برداشته شدن ممنوعیت واردات موز به ایسنا خبر داده است.


کلیک کنید:پراید گران شد؟ +جدول قیمت


قیمت موز

وی با اشاره به این‌که براساس پیگیری‌های گمرک در حال حاضر در هیچ یک از مرزها به ویژه بازرگان کانتینر موزی معطل برای انجام تشریفات گمرکی یا ترانزیت به گمرکات داخلی نمانده و نسبت به ترخیص این کالا یا ترانزیت آن به مقصد گمرکات داخلی، طبق مقررات مربوطه اقدام شده است افزود: این در حالی است که در مورد اخیر برای کانتینرهای مانده در مرز بازرگان نیز با توجه به تمدید سفارش از سوی وزارت صنعت، معدن و معدن و تایید منشا ارز توسط بانک عامل، گمرک نیز در این رابطه استعلام لازم در مورد نحوه اقدام در این رابطه را از وزارت صمت انجام داد و در نهایت نسبت به ترخیص این محموله اقدام کرد.

احتمال تعدیل قیمت موز در روزهای آینده

معاون فنی گمرک با اشاره به جلسه اخیر کارگروه ستاد تنظیم بازار در رابطه با واردات موز در گمرکات مرزی و لزوم تعیین تکلیف آن اظهار کرد که در نهایت با مصوبه این کارگروه مجوز ترخیص موزهای وارده و دپو شده در گمرکات و محموله‌های آن به شرط تایید منشا ارز حاصل از صادرات سیب در سال جاری و ثبت سفارش معتبر وزارت صمت صادر شده است.


کلیک کنید:واکسن کرونا رسید!


وی افزود: بنابراین وارد کنندگان می‌توانند با توجه به شرایط تعیین شده نسبت به واردات موز اقدام کنند.

ارونقی یادآور شد: به نظر می رسد با تصمیم اخیرکارگروه تنظیم بازار و ورود موزهای دپو شده در گمرکات و توزیع آن در بازار طی روزهای آینده قیمت این کالا تا حدودی تعدیل شود

براساس مشاهدات میدانی و گزارش های رسیده از برخی از محله های تهران، موز وارداتی درجه یک با قیمت هرکیلو ۵۰تا ۶۰ هزارتومان در خرده فروشی های سطح شهر عرضه می شود. البته در برخی خرده فروشی ها  قیمت آن بیشتر و در برخی نیز ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰تومانی کمتر است.


کلیک کنید:آهنگ خاص برای مهرداد میناوند!+ فیلم دیده نشده


سیر صعودی قیمت موز 

پیش تر نیز موز در بازار  با چندین بار افزایش قیمت مواجه شده بود و از آذرماه  قیمت آن روند صعودی به خود گرفت.

 برخی از فروشندگان میوه و سبزی نیز در راستای افزایش‌قیمت موز گفتند که قیمت موز در میدان میوه و تره بار مرکزی بالا رفته است و آنها نیز موز درجه یک را کیلویی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان خریداری می کنند وبا اعمال سود قانونی به فروش می رسانند.

قیمت موز

بررسی گزارش مرکز آمار از تغییر قیمت کالاهای خوراکی در دی ماه امسال نیز نشان می دهد که قیمت هر کیلو موز در دی ماه پارسال به طور متوسط ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است که در همین ماه  در سال جاری  به متوسط قیمت ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده و افزایش ۱۴۰.۳ درصدی داشته است.


کلیک کنید:خبر جدید درباره یارانه معیشتی!+جزئیات مهم


این افزایش قیمت در حالی رخ داده که از اردیبهشت ماه امسال واردات موز به دلیل محدودیت های ارزی به نوعی ممنوع و در ادامه واردات آن مشروط به صادرات سیب شده است.

افزایش عجیب قیمت موز 

گزارش های رسمی از افزایش ۱۴۰ درصدی قیمت موز نسبت به پارسال حکایت دارد، این در حالی است که واردات این میوه از ابتدای سال جاری ممنوع و مشروط به واردات سیب شده و البته برخی اعضای اتحادیه مربوطه انحصار واردات برای چند نفر را از دلایل این گرانی اعلام کرده اند.

از مدتی پیش قیمت موز در بازار رو به افزایش رفت و رشد قابل توجهی داشته و تا بیش از ۴۰ هزار تومان هم قیمت خورده است.

این در حالی است که بررسی گزارش مرکز آمار از تغییر قیمت کالاهای خوراکی در دی ماه امسال نشان می دهد که قیمت هر کیلو موز در دی ماه پارسال به طور متوسط ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است که در همین ماه در سال جاری به متوسط قیمت ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده و افزایش ۱۴۰.۳ درصدی داشته است.


کلیک کنید: علت افزایش قیمت سکه چیست؟ 


همچنین قیمت هر کیلو موز در آذر ماه ۲۷هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده که تا دی ماه با رشد ۲۱.۱ درصدی همراه بوده است.

این افزایش قیمت در حالی رخ داده که از اردیبهشت ماه امسال واردات موز به دلیل محدودیت های ارزی به نوعی ممنوع و در ادامه واردات آن مشروط به صادرات سیب شده است.

قیمت موز

با این حال در اظهارات اخیر فعالان بازار این کالا بحث هایی در مورد انحصار در واردات به عنوان عامل گرانی مطرح شد؛ به طوری که اسماعیلی- رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروش شهرستان اصفهان- گفته است که متاسفانه ثبت سفارش موز و واردات آن به کشور در انحصار سه یا چهار نفر است و در حال حاضر عامل اصلی گرانی موز در بازار نه نوسانات ارزی، بلکه انحصار در واردات آن است.


کلیک کنید:مشمولان سهام عدالت بخوانند!+جزئیات مهم


جریان واردات موز در مدت اخیر بارها حاشیه ساز شده بود و انتقادات هایی نسبت به تامین ارز این کالا در شرایطی که عنوان می شود محدودیت ارزی وجود دارد و حتی برخی کالاهای مهم تر در گمرک مانده اند، مطرح بود ولی بانک مرکزی تاکید داشت که آنچه که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) ثبت سفارش و تائید شده را تامین ارز کرده است.

اخیرا نیز اعلام مسئولان گمرک ایران از این حکایت داشت که ۴۷ کامیون موز در مرز بازرگان متوقف شده و به دلیل ممنوعیت و اینکه در مقابل آن صادرات سیبی صورت نگرفته گمرک اجازه ورود نداده است. در عین حال که این کالا هم از سوی وزارت صمت ثبت سفارش و هم از بانک مرکزی تائید ارز شده بود. با این حال هنوز اعلامی در مورد تعیین تکلیف این محموله موز از سوی دستگاه های ذیربط وجود نداشته است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.