کد خبر : 7001 / /
/

سازه‌‌ چادری راهکاری مناسب در مسقف کردن فضای باز

یکی از مزیت‌های استفاده از سازه‌های پارچه‌ای، ایجاد سایه، رفاه و استفاده از نور طبیعی در شرایط آب وهوایی متفاوت مانند آفتاب، باران، باد و برف، بسته به منطقه جغرافیایی می‌باشد. در این روزها که به دلیل پاندمی کرونا، تجمع افراد در فضاهای سرپوشیده محدود گردیده، نیاز به سازه‌های چادری، در فضای باز به دلیل تهویه طبیعی اهمیت قابل توجهی پیدا کرده است. از طرفی با استفاده از سازه‌های پارچه‌ای می توان سطح وسیعی را در حداقل زمان و با هزینه‌ای مناسب پوشش داد.

آلاچیق مدرن

 
کاربری سازه های چادری

سازه‌های چادری کاربری‌های متفاوتی مانند مسقف کردن انواع بناها و پوشش نمای ساختمان‌ها را دارند؛ که می‌توان به استفاده از آن در سقف رستوران، کافه، هتل، سایبان پارکینگ، آلاچیق پارچه‌ای، سقف استادیوم، سالن‌های ورزشی، مجموعه‌های تفریحی، پوشش فضاهای باز، پوشش پیاده‌رو، گلخانه، فضاهای نمایشگاهی، پوشش استخر، سایبان روف گاردن، پارک، پوشش حیاط خانه، ویلا و مواردی از این دست نام برد؛ که علاوه بر سبکی، زیبایی فضا را نیز دو چندان می‌کند.

سازه چادری

 
مزایای سازه های پارچه ای

سبکی وزن سازه‌های پارچه‌ای را می‌توان بعنوان امتیازی برتر بر دیگر سازه‌ها دانست و از مزایای دیگر می‌توان به انعطاف پذیری و قابلیت ثابت بودن یا قابل جابه‌جایی به مکان‌های مختلف، اشاره کرد.

سبکی و انعطاف پذیری در این سازه‌ها امکان حمل و استقرار آسان و سریع را فراهم می‌سازد. این خصوصیات برای سازه‌های سیار و موقت حائز اهمیت بوده و در شرایط اضطراری و بحرانی، استفاده از آن امتیازی مهم محسوب می‌شود.

یکی از ویژگی‌ های منحصر به ‌فرد سازه‌های چادری این است که می‌‌توان سطوح وسیع را با حداقل مصالح و زیباترین فرم‌ها پوشش داد.

سازه‌های پارچه‌ای به دلیل طراحی و ساخت بر اساس مقررات ملی ساختمان و مقالات موجود بعنوان سازه‌هایی ایمن بحساب می‌آیند و به دلیل سبکی به ویژه در بارهای افقی، در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله پایدار می‌باشند. 

سازه های پارچه ای دیبا

جنس و طول عمر پارچه

سازه‌های پارچه‌ای از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند که عبارتند از:

  • پارچه‌های پلی استر با پوشش PVC                               
  • پارچه‌های شیشه ای با پوشش PTFE
  • پارچه‌های شیشه ای با پوشش سیلیکون
  • پارچه‌های PTFE با پوشش PTFE
  • ورق‌های ETFE

(پارچه های پلی استر با پوشش PVC بدلیل هزینه مقرون به صرفه‌تر و اجرای راحت‌تر در مقایسه با پارچه شیشه‌ای با پوشش PTFE به نسبت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.)

در ساخت سازه‌‌های چادری سعی بر آن است که از غشاهایی با طول عمر بالا استفاده شود. بنابراین هرچه عمر غشاها بیشتر باشد، هزینه‌ها و مصالح مصرفی جهت تعمیر و یا جایگزینی سازه کاهش می‌‌یابد.

طیف وسیعی از انواع پارچه برای پوشش فضای مورد نظر موجود است که به طور کلی بین 5 تا 50 سال عمر مفید پارچه است. بسیاری از سازه‌‌های جدید (بسته به جنس) برای مدت زمانی بیشتر از 25 سال طراحی می‌‌شوند. در حال حاضر سازه‌‌هایی وجود دارند که عمر آن‌ها بیش از 40 سال است.

سایبان پارچه ای

نگهداری و شستشوی سازه های پارچه ای

یکی از مسائل مهم برای افزایش طول عمر و کارایی سازه‌های چادری شرایط نگهداری و شستشوی آنها می‌باشد. تجمع گرد و غبار به شرایط محیطی منطقه، مواد پارچه و شکل غشا بستگی دارد. از آنجایی که در سازه‌های چادری بسیاری از غشاها «خود تمیز شونده» هستند، بارش باران و برف (در مناطق خشک، فقط با استفاده از آب) به سرعت این سازه‌‌ها را از آلودگی‎‌ها پاک می‌‌کند.

تمیزکاری نه تنها به افزایش طول عمر سازه کمک نمی‌کند، بلکه تمیزکاری اشتباه می‌تواند سبب کاهش طول عمر گردد. در صورت نیاز به تمیزکاری و استفاده از مواد شوینده این کار باید بر اساس دستور العمل تهیه شده توسط سازنده صورت گیرد.

حفظ و نگهداری یک سازه چادری وابسته به عواملی چون طراحی، عملکرد، جنبه زیبایی، مواد و شرایط محیطی  است. سازه‌‌های چادری باید به گونه‌ای طراحی شوند که از دوام و نگهداری خوبی برخوردار باشند، با این حال توصیه می‌شود بازرسی‌های مهندسی حداقل هر 3 سال یکبار یا پس از هرگونه رویداد شدید آب و هوایی مانند طوفان، برف سنگین و ... انجام شود.

سازه های چادری دیبا
 
تعمیر سازه های چادری

در صورت وقوع آسیب‌های جزئی، تعمیر پارچه‌های پوشش‌دار می‌تواند در محل پروژه صورت گیرد. سازه و پارچه باید بطور منظم مورد بررسی قرار گیرد. خرابی‌هایی چون پارگی‌های کوچک و سوراخ‌هایی به طول 5 سانتی‌متر را می‌توان بطور مستقیم با جوش بروی سطح خارجی پارچه تعمیر و اصلاح کرد.

باید توجه داشت در هنگام تعمیر پارچه اطراف سطح جوش عاری از هرگونه کثیفی، چون گرد و غبار، روغن و چربی و اثر انگشت باشد. کار تعمیر تنها باید توسط افراد باتجربه صورت گیرد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.