کد خبر : 4278 / /
/

گزارش لحظه به لحظه انتخابات را در «خبر روز» دنبال کنید.

امروز شنبه 29 خرداد ماه 1400 بالاخره آمار نتایج شمارش آرا از سوی جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام شد. 

 بر اساس اعلام رسمی ستاد انتخابات 1400 ، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تا این لحظه به شرح زیر است:

28 میلیون و 600 هزار نفر مشارکت مردم

ابراهیم رئیسی  : بیش از 17 میلیون و 800 هزار نفر

محسن رضایی: بیش از 3 میلیون و 300 هزار نفر

عبدالناصر همتی: بیش از 2 میلیون و 400 هزار نفر

قاضی زاده هاشمی: حدود 1 میلیون نفر

نتیجه نهایی با حضور وزیر کشور اعلام می شود.

جمال عرف رئیس ستاد انتخاباتی کشور با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخاباتی کشور گزارش غیرنهایی نتایج انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را ارائه داد و اظهار داد: با تشکر از ملت شریف ایران که حماسه ۲۸ خرداد را آفریدند و تشکر از کلیه عوامل اجرایی نظارتی انتظامی و امنیتی که حافظ این حماسه بودند، بر اساس تنظیم بیش از ۹۰ درصد از صورتجلسه شعب سراسر کشور بر اساس تعرفه های مصرفی ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از هموطنان عزیز در این حماسه مشارکت کردند.

وی افزود: با توجه به اینکه هنوز شمارش و تجمیع آرا خصوصاً در شعباتی که تا بامداد مشغول کسب آرای مردم بودند، این نتیجه اولیه تلقی می‌شود .

در این میان جناب آقای سید ابراهیم رئیسی با بیش از ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای، جناب آقای محسن رضایی میرقائد با بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار و جناب آقای عبدالناصر همتی با بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رای و جناب آقای امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی با حدود یک میلیون رای را تاکنون کسب کرده اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور دلیل اعلام نکردن دقیق آرا را این دانست که هر لحظه تجمیع آرا در حال انجام است و  وقتی نهایی شد، آقای وزیر طی یک مراسم رسمی آمار نهایی را اعلام می‌کنند.

وی گفت: تمام ظرفیت مان را برای تجمیع آراء ریاست جمهوری گذاشتیم و همانطور که قبلاً گفتیم قرار شد اول آراء ریاست جمهوری را تجمیع کنیم، بعد در تهران وارد خبرگان و مجلس و سپس شوراها شویم؛ اما استان‌ها و شهرستان‌هایی که کار ریاست جمهوریشان را تمام کرده‌اند کار شوراها را آغاز کردند و چون واحد شهرستانی هستند در خود شهرستان‌ها و استان‌ها آن را اعلام می‌کند  و ضرورت اعلام نهایی ملی ندارد

بر اساس اطلاعات موثق واصله به "آخرین خبر" سید ابراهیم رئیسی در شمارش آرا با نسبت قابل توجهی پیش افتاده است.

از آنجا که اعلام رسمی نتایج به عهده وزارت کشور و مسئولان آن می‌باشد، آخرین خبر تا آن هنگام از اعلام جزئیاتی که به آن دست یافته خودداری خواهد کرد.

لحظه به لحظه با اخبار رای گیری؛ با حاشیه های انتخابات 1400 همراه ما باشید.

نتایج انتخابات  ریاست جمهوری/ حاشیه‌های انتخابات ۱۴۰۰ 

روز جمعه انتخابات سیزدهمین دور ریاست جمهوری انجام شد و تا ساعت ۲ بامداد ادامه داشت. تنها با گذشت ۹ ساعت از پایان رای‌گیری، برخی از کاندیداها پیش از اعلام رسمی نتایج به ابراهیم رئیسی برای پیروزی در انتخابات تبریک گفتند.

انتخابات ۱۴۰۰ از همان ابتدا با ردصلاحیت‌ها نشان داد که حاشیه‌هایی دارد. آن هم با رد صلاحیت چهره‌های میانه‌رویی مانند علی لاریجانی از سوی شورای نگهبان.

دوره تبلیغات تائید صلاحیت شده‌ها هم تمام شد. میان وعده‌های نامزدهای انتخاباتی از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تا تامین سبد غذایی و سفر خانوادگی دیده می‌شد. اما گویی هیچ کدام از این وعده‌ها نظر برخی از مردم برای رای دادن عوض نکرد.

نتایج انتخابات ریاست جمهوری/ رگبار پیام‌های انتخاباتی

در این میان نامزدها از شبکه‌های اجتماعی تا پیامک‌ها فرصت را برای تبلیغات از دست ندادند. همچنین در روزهای اخیر موجی از پیامک‌های تبلیغاتی برای مردم فرستاده شد که اعتراض برخی از آنها را به همراه داشت.

یکی از کاربران توییتر نوشت: «‌رگبار پیامک‌های انتخاباتی از صبح تا حالا ما را کلافه کرده و بلاک کردن هم فایده ندارد. ‎همراه اول و وزیر محترم واقعا درست نیست با اطلاعات شخصی شهروندان (شماره موبایل آنها) این طوری کاسبی کردن!چه کسی باید جلوی اینها را بگیرد؟»

کاربر دیگری در توییتر نوشته است: «با اینکه شماره‌ای که تبلیغ انتخاباتی فرستاده است را در لیست سیاه گذاشتم ولی باز هم برایم تبلیغات می‌فرستد.»

در ادامه این پیام‌های تبلیغاتی انتخاباتی، ‌مدیرکل ارتباطات و سخنگوی همراه اول در توییتی نوشت: «همراه اول در راستای افزایش مشارکت عمومی با همکاری ستاد انتخابات کشور امکان ارسال پیامک رایگان برای کلیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را فراهم نمود.»

تبریک کاندیداها به رئیسی

روز جمعه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری انجام شد و تا ساعت ۲ بامداد امروز ادامه داشت. اما طولی نکشید که کاندیداها برای پیروزی در انتخابات به ابراهیم رئیسی تبریک گفتند.

تنها با گذشت ۹ ساعت اولین تبریکی که رسانه‌ها منتشر کردند پیام محسن رضایی به رئیسی بود. البته طولی نکشید این تبریک تکذیب شد. اگرچه دوباره محسن رضایی در توییتی نوشت: «‌حضور حماسی ملت ایران در انتخابات ۲۸ خرداد را به محضر مقام معظم رهبری، آحاد ملت موقعیت شناس ایران و رییس جمهور منتخب ملت، تبریک عرض می‌کنم. ان شاالله انتخاب قاطع برادر ارجمندم آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی، نویدبخش استقرار دولت قوی و مردمی برای حل مشکلات کشور است.»

به فاصله کوتاهی عبدالناصر همتی در یک پست اینستاگرامی به رئیسی تبریک گفت. او نوشت: «انتخاب جنابعالی را به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور ایران تبریک می‌گویم. مردم نجیب و سرافراز ایران به حق انتظار دارند زندگی سرشار از امید، آرامش و رفاه داشته باشند. امیدوارم دولت حضرتعالی، با تدابیر و اقدامات خود در صحنه داخلی و بین‌المللی تحت زعامت حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، موجبات سرافرازی جمهوری اسلامی ایران، بهبود معیشت و زندگی همراه با آسایش و رفاه ملت بزرگ ایران را فراهم سازد.»

بعد از آن هم نوبت به حسن روحانی رسید. او گفت: «منتخب این انتخابات مشخص است اما به دلیل اینکه رسما اعلام نشده، پیام تبریک را به زمان دیگری موکول می‌کنم.»

طولی نکشید که قاضی زاده هاشمی نیز در بیانیه‌ای گفت: « بنده به سهم خود این حضور حماسی و اقتدارآفرین را به رهبر انقلاب تبریک عرض می‌کنم و ضمن حمایت از رأی مردم، به برگزیده ملت، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تبریک عرض می‌کنم و از خداوند برای ایشان توفیق خدمت روزافزون به ملت ایران را خواستارم.»

باید دید تا پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات دیگر چه کسانی به این لیست اضافه می‌شوند و به ابراهیم رئیسی تبریک می‌گویند. گفتنی است درباره نتایج انتخابات خبرگزاری فارس نوشت: «اولین آمار از میزان مشارکت استان‌ها در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد که بر اساس آن رئیسی با سهم ۶۹ درصدی صدرنشین است.»

پرسش و پاسخ

  • مناظره انتخابات ریاست جمهوری از چه تاریخی آغاز خواهد شد؟
    برنامه های انتخاباتی نامزدها براساس قرعه کشی از روز جمعه هفتم خرداد آغاز می شود.
  • تاریخ برگزاری مناظره های انتخابات ریاست جمهوری؟
    ۱۷ و ۲۱ و ۲۵ خرداد زمان برگزاری مناظره‌های انتخاباتی ریاست جمهوری
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.