رتبه بندی معلمان | شرایط رتبه بندی معلمان در مجلس

سایت شماره یک:

رتبه بندی معلمان، طرح جدید دولت روحانی است.هدف از رتبه بندی معلمان، افزایش سطح کیفیت آموزش و بالا بردن بهروری توانایی معمان در حال کار می باشد. رتبه بندی معلمان به عنوان یک طرح به نتیجه نرسیده، بنظر می رسد که در حال شکست خوردن می باشد. رتبه بندی معلمان امسال 1401 همچنان در حال بررسی است. آخرین جزئیات دقیق اخبار رتبه بندی معلمان را در ادامه می‌‌خوانند.

رتبه بندی معلمان

رتبه‌بندی معلمان وارد فاز اجرایی شد و سامانه رتبه‌بندی معلمان به‌آدرس  rtb.medu.ir فعال است و معلمان با توجه به زمان‌بندی اعلام‌شده باید اطلاعات خود را در سامانه رتبه‌بندی به‌آدرس  rtb.medu.ir بارگذاری کنند.

تمام معلمان که در حکم پرسنلی آنها از کلمات معادل «معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی و...» استفاده شده، امکان ورود به سامانه و تکمیل فرم‌ها را دارند.

طبق اعلام کارگروه رتبه‌بندی معلمان، فرصت بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی معلمان تا پایان روز جمعه 25 شهریور 1401 تمدید شد. همچنین افرادی که ثبت نهایی کرده‎اند، اما قصد ویرایش اطلاعات خود را دارند می‎‌توانند مجدد در مهلت تمدید شده نسبت به اضافه یا کم کردن اطلاعات خود اقدام کنند.

هم‌اکنون محسن زارعی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در مورد فرهنگیان مشمول  قانون نظام رتبه‌بندی معلمان گفت: براساس آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی لازم است معلمان مدارک، مستندات و دلالت‎های خود را مطابق راهنما و براساس مصادیق تعریف شده در سامانه رتبه‌بندی به نشانی RTB.medu.ir بارگذاری کنند.

وی افزود: شواهد و مدارک بارگذاری شده، پس از بررسی و تکمیل توسط مدیران مدارس در پرونده الکترونیکی هر فرد ثبت شده و در مرحله بعد توسط ارزیابان بررسی و براساس دستورالعمل ارزیابی و امتیازات معین می‎شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امتیاز نهایی هر فرد براساس شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی محاسبه می‎شود و ملاک آن، امتیازات خودارزیابی، مدارک و مستندات بارگذاری شده در سامانه و همچنین بررسی ارزیابان است‌که مطابق الگوهای سنجش شایستگی‎های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای انجام می‎شود.

زارعی متذکر شد: ضرورت دارد آن گروه از معلمانی که تاکنون دراین خصوص اقدام نکرده‎اند، در فرصت باقی‎مانده ضمن مراجعه به سامانه و با استفاده از راهنمای مربوط که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش در قسمت خدمات الکترونیک در بخش مربوط به رتبه بندی معلمان قرار دارد، اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین ثبت‌نام از متقاضیان ارزیابی حرفه‎ای از طریق سامانه ثبت‌نام ارزیابان رتبه‌‌بندی معلمان در پورتال وزارت آموزش و پرورش به آدرس medu.ir  میسر است.

متقاضیان می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در سامانه مذکور اقدام کنند. معلمان شاغل و بازنشسته و اعضای هیئت علمی شاغل دانشگاه فرهنگیان یا بازنشسته با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته‎‌‌های: علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی که آشنا به فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارای انضباط کاری، تحلیل‎گر و دارای روحیه استدلال، پاسخگو نسبت به عملکرد، مسئولیت‎‌‌‌پذیر، دارای توانایی در نگارش و مهارت‎‌‌های نوشتاری و صبور و دارای سعه صدر هستند، می‎توانند برای شرکت در دوره تربیت ارزیاب رتبه‌بندی معلمان ثبت‌نام کنند.

رتبه بندی معلمان

آخرین مهلت بارگذاری مدارک معلمان

کارگروه رتبه بندی معلمان در اطلاعیه شماره ۶، از تمدید بارگذاری مدارک در سامانه رتبه بندی معلمان تا پایان روز یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ خبر داد.

در متن این اطلاعیه آمده است: نظر به درخواست تعداد زیادی از فرهنگیان که به دلیل مسافرت و یا مشکلاتی همچون عدم دسترسی به مدارک و مستندات، موفق به ثبت‌نام و بارگذاری کامل مدارک در سامانه رتبه‌بندی معلمان در مهلت مقرر نشده‎‌اند، مهلت ثبت‌نام (بدون تفکیک کد ملی) تا پایان روز یکشنبه ۲۰ شهریور تمدید می‌‎شود.

یادآور می‌شود، فرهنگیانی که ثبت نهایی کرده‌‌اند اما قصد ویرایش اطلاعات خود را دارند نیز می‌توانند مجددا در مهلت تمدید شده نسبت به اضافه یا کم کردن اطلاعات خود اقدام کنند.

تأکید می‌‌شود مدیران، برای رفاه فرهنگیان که امکانات سخت افزاری مناسبی برای تهیه تصویر مدارک و بارگذاری آن‎ها ندارند، امکانات مدرسه را در اختیار معلمان قرار دهند.

معلمان بازنشسته چگونه رتبه بندی می شوند؟

به گزارش سایت شماره یک، ، بیش از ۱۰ سال از زمزمه مطالبه رتبه بندی معلمان از طرف جامعه فرهنگیان می‌گذرد؛ دانش‌آموزانی که در آن زمان تازه کلاس اول ابتدایی را شروع کرده بودند، حالا دیگر فارغ‌التحصیل شده و راهی بازار کار یا دانشگاه شده‌اند. راه دور و درازی که طرح رتبه‌بندی معلمان آغاز کرده هنوز به ایستگاه آخر نرسیده و پیچ و خم‌های زیادی برای رسیدن به وضعیت پایدار و ثابت این طرح ملی باقی مانده است. رفت‌وآمدهای طرح رتبه‌بندی به مجلس و کمیسیون‌های تخصصی همچنان ادامه خواهد داشت. با این حال مهم‌ترین قدم یعنی تصویب طرح رتبه‌بندی و نخستین قدم برای اجرای آن برداشته شده است. عضو کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس، به ابهاماتی درباره اجرای این طرح برای معلمان در شرف بازنشستگی پاسخ می‌دهد.

طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از حرف و حدیث‌ها و چکش‌کاری‌های فراوان بالاخره اجرایی شد. طبق این طرح، معلمان با توجه به سوابق و عملکردشان در ۵گروه رتبه‌بندی می‌شوند و با توجه به امتیازی که در این رتبه‌بندی‌ها کسب می‌کنند، مشمول افزایش حقوق می‌شوند. این طرح از شهریور امسال آغاز شده و در نخستین روزهای اجرای طرح رتبه‌بندی، ابهاماتی درباره چند و چون پرداخت حقوق بازنشستگی فرهنگیان مطرح است.

سؤال مهم اینکه فرهنگیانی که در شرف بازنشستگی هستند یا در چند ماه گذشته بازنشسته شده بودند، تکلیفشان با طرح رتبه‌بندی چیست؟ آیا میزان حقوق بازنشستگی آنها با احتساب رتبه‌بندی صورت می‌گیرد؟

محمدرضا احمدی، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس شورای اسلامی در این‌باره می‌گوید: «در قانون بودجه ۱۴۰۱، تمام فرهنگیانی که از ۳۱شهریور ۱۴۰۰به بعد در خدمت آموزش و پرورش بوده‌اند، مشمول قانون رتبه‌بندی می‌شوند؛ یعنی حتی اگر فردی در اول مهر ۱۴۰۰بازنشسته شده، ابتدا در طرح رتبه‌بندی امتیاز او مشخص می‌شود و حقوق بازنشستگی او هم طبق همین قانون، براساس رتبه‌بندی اعلام‌شده پرداخت می‌شود.»

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش هنوز تعداد دقیق فرهنگیانی که امسال به جمع بازنشسته‌ها اضافه می‌شوند، مشخص نشده است. با این حال طبق قانون یادشده، همه معلمانی که بعد از تاریخ ۳۱شهریور ۱۴۰۰عضو خانواده بزرگ فرهنگیان بودند، شامل این قانون می‌شوند و می‌توانند از مزایا و مواهب این طرح برخوردار شوند.

بودجه‌ها تعیین شده

مصوبه مجلس به آموزش و پرورش اعلام شده و براساس نیازسنجی‌های انجام شده، قانون بودجه‌ای برای اجرای این طرح درنظر گرفته است. به‌گفته نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، قانون در سال ۱۴۰۰هم بودجه‌ای برای اجرای طرح رتبه‌بندی اختصاص داده بود. احمدی به همشهری می‌گوید: «طبق قانون بودجه ۱۴۰۰، برای اجرای دستورالعمل رتبه‌بندی معلمان از طرف آموزش و پرورش، ۱۲هزار میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان بودجه درنظر گرفته شده بود. در بودجه ۱۴۰۱هم مبلغ ۲۵همت برای این طرح پیش‌بینی شده است.»

او درباره تحقق بودجه‌های تعیین شده می‌گوید: «این بودجه‌ها در مجلس تعریف و تخصیص داده شده است. اینکه امسال چقدر از این بودجه صرف خواهد شد و نوع پرداخت این مبالغ چگونه خواهد بود؟ موضوعی است که باید در دستورالعمل آموزش و پرورش مشخص شود. با این حال مرداد امسال تا قبل از مشخص شدن وضعیت طرح رتبه‌بندی، با فشاری که مجلس به وزارتخانه آموزش و پرورش وارد کرد، یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان برای هر معلم به‌صورت علی‌الحساب واریز شد. البته تعدادی از فرهنگیان عزیز از این واریز جامانده‌اند که آموزش و پرورش موظف است این مبلغ را برای آنها هم واریز کند.»

همچنین مابه‌التفاوت حقوق معلمان قبل و بعد از اجرای طرح رتبه‌بندی باید از طریق آموزش و پرورش مشخص و به‌حساب آنها واریز شود؛ این پرداختی شامل حال بازنشستگانی که مشمول طرح رتبه‌بندی می‌شوند هم هست.

حذف معلمان مهرآفرین

اجرای طرح رتبه‌بندی در ابتدای مسیر خود کم و کاستی‌هایی هم دارد که باعث تذکر به وزیر آموزش و پرورش در نطق‌های پیش از شروع مجلس شد. جاماندن گروهی از معلمان از اجرای طرح رتبه‌بندی و اجرای سلیقه‌ای این طرح، موضوعی بود که صدای برخی نماینده‌ها و اعضای کمیسیون آموزش را درآورد.

احمدی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش می‌گوید: «وزیر، معلمان طرح مهرآفرینان را حذف کرد. از طرفی باید معلم‌های طرح امین و معلم‌های قرآن‌آموز هم به این طرح اضافه شوند. کم و کاستی‌های ضروری برای بازنگری در طرح توسط نمایندگان تهیه و از طریق نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی رسیده است تا به این موضوعات در هیأت دولت رسیدگی شود. از طرفی از وزیر آموزش و پرورش انتظار داریم تا سریع‌تر دستورالعمل طرح رتبه‌بندی را آماده کند تا جزئیات اجرای آن مشخص شود.»

او اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان با وجود همه این کاستی‌ها را، مثبت ارزیابی می‌کند و معتقد است معلمان در این شرایط با انگیزه و با دستی پر به کلاس‌های درس روانه می‌شوند و دانش‌آموزان هم از این مسئله منتفع خواهند شد. استفاده از کل ظرفیت خانواده فرهنگیان برای حل کردن مشکل کسری معلم، از دیگر اقداماتی است که به‌گفته این نماینده مجلس، انتظار می‌رود به‌زودی در دستور کار آموزش و پرورش قرار بگیرد؛ از برون‌سپاری آموزش و تدریس گرفته تا معلم‌های حق‌التدریسی و مدارس خصوصی و... که می‌توانند همگی از طریق آزمون مورد ارزیابی قرار بگیرند و به کمک سیستم آموزشی کشور بیایند.

رتبه بندی معلمان

واریز ناچیز به حساب معلمان بعد از رتبه بندی معلمان

بعد از ده سال پیگیری معلمان و دو سال بعد از ارسال لایحه رتبه بندی معلمان، دولت با واریز علی الحسابی به حساب فرهنگیان ظاهرا اجرای کردن این لایحه را آغاز کرده است. این در حالی است که طبق مصوبه مجلس زمان اجرای این مصوبه از شهریور ۱۴۰۰ است و بنا بر این معلمان بابت اجرای این رتبه بندی، افزایش یک سال را مطالبه دارند و حالا واریزی اعلام شده خیلی کمتر از چیزی است که به نظر می‌رسد معلمان بابت این رتبه بندی طلبکار شوند!

این موضوع در سال ۱۴۰۰ از دو جنبه قابل توجه بود: یکی گسترش اعتراضات و تجمعات معلمان که بارها در شهرهای مختلف برگزار شد و دیگری اینکه لایحه ای از سوی دولت قبل برای «رتبه بندی معلمان» در مجلس وجود داشت که از «ارسال آن به مجلس» تا «تائید آن در شورای نگهبان» فاصله ای یک ساله پیدا کرد، لایحه ای که علی رغم اینکه بسیاری از فعالان این صنف منتقد آن هستند و معتقدند ایراداتی دارد که باید رفع شود.

این لایحه اسفند سال ۱۳۹۹ به دست مجلس رسید و کلیات آن در خردادماه در مجلس به تصویب رسید اما بعد از آن گویی به فراموشی سپرده شد! این موضوع موجب شد که در مهرماه ۱۹۰ نماینده برای در اولویت قرار گرفتن لایحه رتبه‌بندی معلمان درخواست بدهند. در آن زمان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: احتمالاً تا دو ماه آینده رتبه‌بندی معلمان وارد فاز اجرا می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم تا دو ماه آینده رتبه‌بندی معلمان برای اجرا آماده باشد که از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ قابل احتساب است.

از همان زمان مشخص بود که آنچه کلیاتش در مجلس تصویب شده بود بار مالی زیادی برای دولت دارد و برای همین دولت نمی‌خواهد زیر بار آن برود. بر همین اساس رئیس سازمان برنامه و بودجه از مجلس درخواست کرد که نظام رتبه‌بندی فرهنگیان طبق لایحه دولت اعمال شود چون در لایحه منابع به اندازه پیش‌بینی شده است و اگر بیش از این در نظر گرفته شود به خلق پول، استقراض و هزینه سنگین به قشرهای دیگر منجر خواهد شد.

آبان ماه ۱۴۰۰ جلسه ای غیرعلنی برای «تخصیص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان» برگزار شد که علی الظاهر دولت با آن موافقت کرد اما بعضی نمایندگان بلافاصله خبر دادند که دولت هیچ دولتی در این خصوص نداد. با این حال بررسی این لایحه در دستور کار قرار گرفت و بعد از چند بار رفت و آمد بین کمیسیون آموزش و تحقیقات و صحن علنی برای رفع ابهامات مواد، بالاخره در ۲۴ آذرماه مواد این لایحه در صحن علنی به تصویب رسید. در این مدت تجمعات معلمان همچنان ادامه داشت و یکبار هم به نقل از نیکزاد خبر رسید که دولت در پی پس گرفتن لایحه است اما مجلس مقاومت می‌کند؛ که البته این خبر تکذیب شد.

بعد از آن نوبت شورای نگهبان بود که این لایحه را برگرداند. این اتفاق دو بار افتاد؛ یکبار در روزهای پایانی دی و یکبار در روزهای پایانی بهمن. بعد از اینکه مجلس ایرادات اولیه شورای نگهبان را رد کرد و دوباره آن را به مجلس برگرداند.

این ایرادات شورای نگهبان در جلسات اواسط اسفندماه مجلس و در بین بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و لایحه دوباره به شورای نگهبان ارسال شد و شانزدهم اسفندماه سخنگوی این شورا در توئیتر نوشت: لایحه نظام رتبه‌بندی که در مراحل قبل از سوی شورای نگهبان با اشکالات و ابهاماتی مواجه شده بود، در جلسه امروز این شورا بررسی شد و اعضا آن را خلاف موازین شرع و قانون اساسی ندانستند.

به این ترتیب داستان رفت و آمد این لایحه بین مجلس و شورای نگهبان هم به پایان رسید و در سالگرد ارسال این لایحه به مجلس، تصویب شد. ضمن این که این وعده هم داده شد که از اول شهریور ماه ۱۴۰۰ این لایحه مورد اجرا قرار بگیرد و بر اساس آن حقوق هفت ماه گذشته معلمان مشمول محاسبه و پرداخت شود. اما همه این موارد منوط به چگونگی اجرای این لایحه توسط دولت است. اگر چه بسیاری از معلمان به لایحه تصویب شده هم انتقاد دارند و آن را پایین تر از کف مطالبات فرهنگیان می‌دانند، اما باید منتظر نشست و دید که همین لایحه در اجرا چه سرنوشتی پیدا می‌کند و عملا تا چه حد رضایت معلمان را جلب خواهد کرد؟

در نهایت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی‌چهارشنبه ۱۸ اسفندماه در نامه ای به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور قانون رتبه بندی معلمان را برای اجرا ابلاغ کرد؛ اما دولت پنج ماه نتوانست این رتبه بندی را اجرا کند و فقط با شعارها و وعده‌ها این مدت را گذراند!

بهرحال از روز آخر مرداد با آغاز واریز علی‌الحساب بخشی از مطالبات معوق معلمان وارد فاز جدید اجرایی شد و سامانه آن جهت بارگذاری مدارک تا نهم شهریورماه فعال است تا بنابر وعده‌ای که وزیر آموزش و پرورش داده، از ماه‌های آینده و با صدور احکام جدید، نظام رتبه‌بندی تمام و کمال اجرایی شود. اما این موضوع از جنبه‌های مختلف مورد اعتراض جامعه فرهنگیان است.

نگرانی از اجرا نشدن وعده‌ها درباره قانون رتبه‌بندی معلم‌ها سبب شد بخشی از فعالان این صنف بیانیه‌ای منتشر کنند، بیانه‌ای که در آن معتقدند نه واریزی ۱۱ میلیونی تمام حقی است که به گردن آموزش و پرورش دارند و نه پروسه طولانی بارگذاری مدارک شغلی نشانه‌های مثبتی از نهایی شدن اجرای این قانون دارد.

نکته دیگر اینکه معلمان بازنشسته در این رتبه بندی فرموش شده اند. در طی سالهایی که سخن از رتبه بندی بوده است تعداد زیادی از معلمان بازنشسته شده اند، و حالا نظام رتبه بندی شامل حال این افراد نمی‌شود. این اجحاف و تبعیض حالا صدای اغتراض بازنشستگان را بلند کرده که توقع دارند اجرای رتبه بندی شامل حال آنها هم بشود.

رتبه بندی معلمان

کدام معلمان از مشمولان رتبه بندی معلمان نیستند؟

وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه تاکنون ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دانش آموز ثبت نام شده‌اند و عمده آنها که باقی مانده‌اند، کلاس دهمی هستند، گفت: توصیه و درخواست ما این است ثبت نام هر چه زودتر انجام شود تا کلاس‌بندی و ساماندهی نیرو برای ابتدای سال تحصیلی سریع‌تر انجام شود.

یوسف نوری در برنامه صف اول شبکه اول سیما ضمن تبیین عملکرد دولت سیزدهم در آموزش و پرورش گفت: برای مناطق مرزی و عشایری برنامه‌هایی داریم و برای ۱۶ منطقه پایگاهی ایجاد کردیم تا معلم ثابت برای آنها اعزام کنیم. همچنین توزیع امکانات را مد نظر داریم. در این بخش از کمک گروه‌های جهادی و خیرین بسیار خوب استفاده کردیم.

او افزود: حدود ۸۰۰۰ فضای آموزشی کانکسی و مدارس سنگی خشکه‌چین داریم که در فاز اول ۱۲۰۰ مدرسه بالای ۱۰ دانش‌آموزی با مدارس ایمن جایگزین می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش در توضیح جزئیات اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد: اجرای رتبه‌بندی به دلیل تنگنای مالی در ابتدای دولت سیزدهم امکان‌پذیر نبود اما چون شعار رئیس‌جمهور و تلاش ایشان بر این بود و آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده بود رتبه‌بندی به مرحله اجرایی رسید. بر اساس ماده یک قانون، هدف رتبه‌بندی اول ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و دوم ارتقای صلاحیت معلمی و بعد از آن اصلاح نظام پرداخت است. معلمان و جامعه فرهنگیان دست‌به‌دست هم خواهند داد تا این سه هدف حتما محقق شود.

نوری ادامه داد: شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجاربی که معلمان کسب می‌کنند در این فرآیند مد نظر است و برآیند اینها در کیفیت آموزش و پرورش مؤثر هستند.

وی با اشاره به اینکه هیات‌های ممیزی تعیین می‌کنند که رتبه فرد کدام یک از رتبه‌های پنجگانه باشد گفت: اگر اعتراضی باشد ثبت آن در سامانه طراحی‌شده، امکانپذیر است. جا دارد از همکارانم عذرخواهی کنم. سامانه‌های قبلی دچار اشکال بودند و انتقال اطلاعات مشکلاتی را به وجود می‌آورد. ما ناچار شدیم بخواهیم همکاران همه اطلاعات را دوباره بارگذاری کنند که زحمت مضاعف شد و همین یک‌مرتبه انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه علت تأخیر در اجرای رتبه‌بندی را دایره شمول دانسته بود، آیا مشکل حل شده است،‌ گفت: تقریباً همه همکاران فرهنگی شاغل در مدرسه و اداری‌های بخشنامه ۲۳۰ که رسته معلمی دارند مشمول هستند. آنها که کد استخدامی نداشتند در آیین‌نامه قبلی مشمول نبودند که اصلاح شد و ۸۱۰ هزار نفر را دربرمی‌گیرد. رتبه‌بندی شامل بازنشسته‌ها نمی‌شود.

 رتبه بندی معلمان

نوری ادامه داد: تاریخ اجرای رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است و تا پایان مرداد بخشی از حق معلمان در رتبه‌بندی به صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شود. بابت تأخیر عذرخواهی می‌کنیم.

او درباره عدم شمولیت معلمان طرح مهرآفرین نیز گفت: معلمان مهرآفرین زمانی از قرارداد شرکتی وارد آموزش و پرورش شدند و بعضا تا ۱۵ سال از خدماتشان می‌گذرد. در مصوبه سال ۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده هر کس وارد آموزش و پرورش می‌شود باید آزمون داده و تعیین تکلیف شده باشد. صحبت شده که اینها در آزمون داخلی شرکت کنند. تلاش می‌کنیم مجوزش را بگیریم تا آخر شهریورماه آزمونشان را برگزار کرده و تعیین تکلیف شوند.

وزیر آموزش و پرورش درباره علت سختگیری در کسب رتبه‌های ۴ و ۵ نیز گفت: از جمله شرایط قانون، سنوات و احراز امتیاز لازم در شایستگی‌های چهارگانه است. طبیعی هم هست و در دانشگاه‌ها نیز همین گونه است. کسب رتبه بالاتر و نهایی تلاش بیشتری نیاز دارد. بر اساس قانون، دانشجومعلمان مشغول به تحصیل در دانشگاه، کارکنان اداری رسته اداری، مهرآفرینان، بازنشستگان، ماموران به خدمت به سایر دستگاه‌ها مستثنی هستند و مابقی استثنا نیستند و مشمول‌اند.

نوری درباره نحوه محاسبه مبلغ رتبه‌بندی گفت: آیین‌نامه و شیوه‌نامه ابلاغ شده است و بر اساس آن پس از تعیین رتبه در حکم افراد درج می‌شود. دولت برای سال رتبه‌بندی ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه دیده است.

وی درباره مشکل الزام تحویل مدارک هنگام ثبت نام در مدارس و عدم امکان ثبت نام غیر حضوری گفت: سامانه‌ای که ما داریم نیازمند مراجعه حضوری حتمی نیست اما کمیسیون معین اعلام می‌کند باید مدارک تحویل شود. توصیه کردم ثبت نام میان پایه‌ها بدون نیاز به تحویل مدارک انجام شود اما به خصوص برای اول و دهم تحویل مدارک را داریم. این قوانین دست و پاگیرند و باید به‌روزرسانی شوند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تاکنون ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دانش‌آموز ثبت نام شده‌اند و عمده آنها که باقی مانده‌اند، کلاس دهمی هستند. توصیه و درخواست ما این است ثبت نام هر چه زودتر انجام شود تا کلاس‌بندی و ساماندهی نیرو برای ابتدای سال تحصیلی سریع‌تر انجام شود.

نوری با اشاره به اینکه حدود چهار میلیون دانش‌آموز در دوران کرونا دچار عدم دسترسی به آموزش و شبکه شاد بودند، گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران و تثبیت یادگیری اختصاص داده شد و دوره‌های تابستانی هم‌اکنون نیز در حال برگزاری است. دولت از آموزش و پرورش در این بخش نیز حمایت کرد و دو میلیون دانش‌آموز تحت پوشش طرح جبران یادگیری قرار گرفتند.

او افزود: برای دانش‌آموزانی که به واسطه زیست‌بوم جدید و عدم دسترسی جا مانده باشند ادامه طرح‌های جبران یادگیری را خواهیم داشت. ۱۶۴ هزار بازمانده از تحصیل طی یک و نیم ماه اخیر را برگردانده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش مهم‌ترین دستاورد دولت را مردمی‌سازی دانست به این معنا که زمینه حضور مردم در همه فرآیندها فراهم شده است،‌ گفت: اولیا را باید در امور مدرسه و حتی ارزیابی‌ها دخیل کنیم. عدالت و مردمی‌سازی دو مؤلفه مهم حکمرانی خوب هستند.

طرح رتبه بندی معلمان

رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟

آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان یکشنبه 12 تیرماه از سوی دولت به وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ شد؛ اما آیین‌نامه اجرایی معلمان که در دولت مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گرفت شامل 25 ماده است.

همچنین یوسف نوری وزیر آموزش‌وپرورش در این باره گفته است: امروز نسخه اولیه شیوه‌نامه ارزیابی معلمان آماده می‌شود چون قبلاً سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه درباره آن همکاری داشتند، جلسه مشترک شیوه‌نامه برگزار می‌شود و برای تدوین نهایی آن، حدود یک هفته بیشتر متصور نیستیم.

آموزش‌وپرورش در تبصره 3 ماده 4 آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، مکلف شده است شیوه‌نامه‌ای برای فرایند اجرای آیین‌نامه و قانون رتبه‌بندی معلمان با همکاری سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تدوین کند که این را سریع انجام می‌دهیم.

رتبه بندی معلمان

ارزیابان رتبه بندی معلمان چه کسانی هستند؟

طبق ماده 2؛ ارزیابان حرفه‌ای، افراد صاحب نظری هستند که به پیشنهاد و معرفی وزارت آموزش‌وپرورش از بین اعضای هیئت علمی شاغل یا بازنشسته دانشگاه‌های کشور یا وابسته به وزارت یا معلمان شاغل و بازنشسته آموزش‌وپرورش با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر که از سوی مرکز آموزش مدیریت دولتی براساس الگوی ارزیابی حرفه‌ای آموزش داده شده و گواهینامه ارزیابی دریافت می‌کنند.

در ماده 3 آمده است: مشمولان این آیین‌نامه عبارتند از مشمولین طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان و نیروهای توان‌بخشی مدارس استثنایی که در حال حاضر صرفاً در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت تمام‌وقت دارند.

رتبه بندی معلمان

شرایط رتبه‌بندی کارکنان اداری

افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش‌وپرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند از طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان - مصوب 1358- شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن، مشمول این آیین‌نامه هستند.

آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پست‌های کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبه‌بندی می‌شوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمت‌های اداری حسب شرایط ذی‌ربط از فوق‌العاده رتبه‌بندی برخوردار نخواهند بود.

همچنین نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور، کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی (با حفظ پست سازمانی با بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (به‌استثنای مدیران و معاونین که از آموزش‌وپرورش حقوق دریافت می‌کنند)، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه، کلیه افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت می‌کنند، افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برند، افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و افراد مأمور به تحصیل مشمول این آیین‌نامه نیستند.

طبق ماده 4، امتیازات لازم برای کسب رتبه‌های پنج‌گانه مشخص شده و مشمولین در مرحله استقرار، با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول زیر سنجش و ارزیابی‌شده و بر اساس امتیازات کسب‌شده در یکی از رتبه‌های پنج‌گانه قرار خواهند گرفت.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر