کد خبر : 30733 / /
/

یارانه نقدی | یارانه یارانه نقدی معیشتی

خبر یارانه ای داغ روز یکشنبه | جزییات تازه درباره شیوه پرداخت یارانه نقدی آذرماه | واریز یک میلیون و دویست هزار یارانه نقدی یلدایی برای این خانوارها

هنوز زمان دقیقی از اجرای کالابرگ اعلام نشده است؛ اگرچه این طرح به طور آزمایشی در یک استان اجرا شده، اما بنا به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، احتمالا اجرای طرح کالابرگ در کل کشور به امسال نخواهد رسید.

خبر یارانه ای داغ روز یکشنبه | جزییات تازه درباره شیوه پرداخت یارانه نقدی آذرماه | واریز یک میلیون و دویست هزار یارانه نقدی یلدایی برای این خانوارها

آخرین اخبار مربوط به یارانه نقدی را در خبر آزاد دنبال کنید.سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه اخیر خود اعلام کرده که ۳ میلیون نفر از کسانی که پیش از این یارانه نقدی

شان حذف شده بود و در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند، مجددا مشمول دریافت یارانه نقدی شده و یارانه نقدی300 و 400 هزار تومانی واریز خواهد شد.هنوز درباره حذف و تغییر یارانه نقدی پس از اجرای کالابرگ یا درصد تغییر آن سخنان شفاف و دقیقی مطرح نشده اما به نظر می‌رسد که با اجرای کالابرگ باید بخش قابل توجهی از یارانه نقدی حذف و در شکل کالابرگ ارائه شود.

هنوز زمان دقیقی از اجرای کالابرگ اعلام نشده است؛ اگرچه این طرح به طور آزمایشی در یک استان اجرا شده، اما بنا به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، احتمالا اجرای طرح کالابرگ در کل کشور به امسال نخواهد رسید.

با وجود انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر این‌که احتمالا این ماه به دلیل اجرای طرح کالابرگ آخرین یارانه نقدی‌ای باشد که یارانه‌بگیران دریافت می‌کنند، اما بررسی‌ها حاکی از آن است که یارانه نقدی هیچ استانی قطع نخواهد شد و در روزهای آینده یارانه یلدایی واریز خواهد شد.

صولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در همین رابطه نهم آذرماه امسال در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در استان هرمزگان شروع شده و بازتاب خوبی از آن گرفته شد.

به گفته او، به محض اینکه بستر آن فراهم شود، به صورت آزمایشی اجرا می کنیم. امیدواریم هرچه زودتر این طرح اجرا شود.

مرتضوی تاکید کرد: استفاده از کالابرگ اختیاری است، یعنی کسانی که خواستند، می‌توانند از کالابرگاستفاده کنند و کسانی که خواستند، می‌توانند از مبلغ نقدی استفاده کنند.

وی متذکر شد: سازوکار اجرای این طرح این است که کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، پروتئین خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می شود، پول آن را برداشت کنند.

یارانه نقدی

پرداخت یارانه نقدی قطع نمی‌شود

در این میان، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز اعلام کرد: پرداخت یارانه به صورت کالابرگ اختیاری است و قرار نیست یارانه قطع شود.

سید طیبه حسینی درباره پرداخت یارانه آذرماه خانوارها و انتشار برخی اخبار مبنی بر حذف یارانه نقدی، افزود: بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پرداخت یارانه به صورت کالابرگ اختیاری است و قرار نیست یارانه نقدی هیچ فردی قطع شود.

وی اظهار داشت: پرداخت یارانه آذرماه طبق روال ماه‌های گذشته ادامه دارد و در صورت اجرا شدن این طرح در ماه‌های آینده افراد می‌توانند به صورت اختیاری کالابرگ الکترونیکی را انتخاب کنند، در غیر این صورت پرداخت یارانه به صورت نقدی ادامه دارد.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به ایرنا تاکید کرد: در ماه جاری یارانه هیچ استانی قطع نمی‌شود.

یارانه نقدی قطع می‌شود یا نه؟

اما این اظهارات در شرایطی است که سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت یکم آذرماه در نشست خبری با بیان اینکه مساله طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین‌ مالی ندارد، گفته بود: با توجه به اینکه این امر، نظام پرداخت یارانه را متاثر می‌کند، لازم بود دولت از مطمئن بودن زیرساخت فنی اطمینان حاصل کند و تغییرات در وزارت کار قدری تاخیر در بهره‌برداری پروژه انداخت‌ اما وعده داده شد که پس از آنکه این طرح در یک استان به شکل آزمایشی پیاده شد، از ماه‌های آینده برای کل کشور انجام می شود.

وی تاکید کرده بود: این‌ طرح مشکلی ندارد و مشکلی در تامین بودجه هم موجود نیست، پیش‌بینی این است که دوره آزمایشی یک ماه به طول بیانجامد و بعد از یک‌ماه برای سایر استانها هم انجام شود./خبرآنلاین

یارانه نقدی

حذف یارانه نقدی با آمدن کالابرگ

زنگنه می‌گوید: در مرحله آزمایشی، قرار نیست منابع مالی خاصی به آن تزریق شود و فعلاً دولت در حال بررسی است که آیا امکان اجرای طرح برای توزیع بسته‌های حمایتی را دارد یا نه. بر همین اساس اجرای طرح بی‌شک در سال جاری منتفی است و برای سال آینده هم باید دید در لایحه بودجه‌ای که هنوز به مجلس نیامده، دولت چه تدبیری اندیشیده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه نمی‌شود یارانه۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی که بخشی از تورم سنگین فعلی را پوشش می‌دهد، ناگهانی قطع کرد، اضافه می‌کند: دولت با آزمایش این طرح در یک استان می‌خواهد به قطعیت برسد که آیا می‌تواند در سال جاری یا سال آینده علاوه بر یارانه نقدی ماهانه، به تمام مردم یا بخشی از جامعه یارانه‌ای اضافه در قالب کالابرگ اختصاص دهد یا نه.

وی خاطرنشان می‌کند: بحث اجرای طرح کالابرگ الکترونیک زمانی مطرح شد که لازم بود دولت برای مراقبت از معیشت مردم، بسته‌های حمایتی فقط در حوزه کالا‌های اساسی و غذایی ارائه کند که متأسفانه آن زمان اجرا نشد و امروز منطقاً و عملاً امکان اجرای آن سلب شده است.

وی در پاسخ به اینکه به هر صورت اجرای این طرح در سال آینده هم هزینه مالی سنگین بر دولت و کشور تحمیل می‌کند و محل تأمین منابع آن نامشخص است، می‌گوید: برای پاسخ به چنین پرسش‌هایی باید منتظر لایحه بودجه سال آینده بمانیم. این امکان وجود دارد که مبلغ مشخصی به یارانه نقدی ماهانه افراد اضافه شود که فقط همین مبلغ اضافه شده به عنوان کالابرگ برای تأمین کالا‌های اساسی مردم اختصاص یابد که این موضوع هم نیازمند دیدن زیرساخت‌های فنی لازم برای پرکردن منافذ احتمالی طرح است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.