کد خبر : 15351 / /
/

بازگشت محدودیت کرونایی برای سفرهای نوروزی!؟

بر اساس اطلاعات به دست آمده قرار است شرایط و پروتکل‌های بهداشتی برای حوزه حمل و نقل و سفرهای مردم با وسایل نقلیه شخصی به گونه‌ای تدوین تصویب و ابلاغ شود که افرادی که دو دز واکسن کرونا یا بیشتر دریافت کردند با افرادی که واکسینه نشده‌اند، متفاوت باشند.

بازگشت محدودیت کرونایی برای سفرهای نوروزی!؟

 با وجود گسترش سویه امیکرون در کشور، آمارها نشان می‌دهد که نه فقط رعایت پروتکل‌های بهداشتی روند کاهشی پیدا کرده بلکه تاکنون هیچ محدودیتی برای سفرهای مردم با وسایل نقلیه شخصی تصویب نشده که البته به نظر می‌رسد برای سفرهای نوروزی بررسی‌های در ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده و به زودی پروتکل‌های جدید در این زمینه اعلام خواهد شد.

در شرایطی که آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در کشور به دلیل گسترش سویه جدید این ویروس به نام امیکرون رو به افزایش است و بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۳۳۷ شهر در کشور در وضعیت قرمز ۶۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۴۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم روند کاهشی پیدا کرده و  تاکنون محدودیت و ممنوعیت جدیدی برای سفرهای مردم و ترددهای بین شهری آن‌ها در این مناطق پر خطر با وسایل نقلیه شخصی تصویب و ابلاغ نشده است.

این در حالی است که از آذر ماه سال گذشته محدودیت‌هایی برای مردم و شهرهای پر خطر کرونایی در نظر گرفته شد. بر این اساس اگر مردم با خودروی شخصی‌شان در پیک‌های کرونایی از یا به شهری نارنجی و قرمز سفر می‌کردند، ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان جریمه می‌شدند و در برخی مواقع ورودی و خروجی شهرهای قرمز و نارنجی بسته می‌شد و از تردد و سفر خودروهای شخصی جلوگیری می‌شد.

امسال نیز قرار بود سفرهای مردم با وسایل حمل‌ونقل عمومی و شخصی هوشمند شود و ممنوعیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی به صورت هوشمند برای افراد مشکوک و مبتلا اجرایی شود نه برای شهرهای قرمز و نارنجی.

بر این اساس مقرر شد تا سامانه امید که امکان اتصال سیستم اطلاعاتی وزارت بهداشت را به بخش حمل و نقل فراهم می‌کرد راه‌اندازی شود تا مردم با کد ملی‌هایشان کنترل و رصد شده و در صورت بروز تخلف با آن‌ها برخورد شود. گرچه همین تصمیم نیز چالش‌ها و نقایصی داشت اما در ماه‌های گذشته همچنان این سامانه در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل تکمیل نشده است و خبری از اجرای کامل سیستم هوشمند مدیریت و کنترل کرونا در همه بخش‌های حمل و نقل نیست.

البته با وجود اینکه تاکنون پروتکل جدیدی برای سفرهای بین استانی مردم با وسایل نقلیه شخصی در شرایط قرمز کرونایی کنونی ابلاغ نشده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، جلسات مختلفی در ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس‌جمهور تشکیل شده و قرار است به زودی و در جلسات پیش‌رو شرایط و پروتکل‌های جدیدی برای سفرهای جاده‌ای مردم با وسایل نقلیه شخصی اعلام شود.

سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این موضوع اظهار کرد: موضوع رعایت شیوه‌نامه‌ها در حوزه اصناف و حمل‌ونقل را باید مورد توجه قرار داد و ضمن تاکید بر ضرورت نظارت دقیق وسخت‌گیرانه بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این بخش، وزارت راه و سایر دستگاه‌های مرتبط همچون شهرداری‌ها، اجرای آئین‌نامه‌های بهداشتی را در پروازها، مترو و دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی به دقت و با جدیت دنبال کنند.

وی همچنین با اشاره به افزایش آمار ابتلای کودکان به سویه جدید بیماری کرونا خاطرنشان کرد: اجازه ندهیم جان مردم و به ویژه کودکان با سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی در خطر قرار گیرد

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود بر اعتبار مصوبات و تصمیمات پیشین ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید و تاکید کرد: تا به روزرسانی آیین‌نامه‌های مربوط به رنگ‌بندی‌های کرونایی، تصمیمات قبلی ستاد ملی مبارزه کرونا به قوت خود باقی است و ستادهای استانی باید با رصد دقیق وضعیت نسبت به مدیریت شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های احتمالی برای مدارس و دانشگاه‌ها اقدام کنند. علاوه بر رعایت شیوه‌نامه‌ها، باید کنترل‌های هوشمند هم به طور کامل اجرا شود تا آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا به طور چشمگیر کاهش پیدا کند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده قرار است شرایط و پروتکل‌های بهداشتی برای حوزه حمل و نقل و سفرهای مردم با وسایل نقلیه شخصی به گونه‌ای تدوین تصویب و ابلاغ شود که افرادی که دو دز واکسن کرونا یا بیشتر دریافت کردند با افرادی که واکسینه نشده‌اند، متفاوت باشند و همچنین برای افرادی که واکسینه نشده‌اند و به ویژه افراد مبتلا و مشکوک به کرونا محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدیدی در نظر گرفته شود./همشهری

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.