کد خبر : 13251 / /
/

اتفاقی عجیب و غریب در بازار مسکن!

گزارشهای میدانی از سطح شهر تهران، کاهش نسبی معاملات مسکن نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد.

اتفاقی عجیب و غریب در بازار مسکن!

مشاوران املاک می‌گویند خریداران و فروشندگان در انتظار تعیین تکلیف وضعیت سیاسی و اقتصادی هستند و به همین دلیل از خرید و فروش امتناع می کنند؛ در عین حال تقاضا برای واحدهای ارزنده بیش از عرضه‌ی آنها است.

مشاوران املاک شهر تهران از کاهش نسبی معاملات در دی ماه نسبت به آذرماه خبر می‌دهند. پس از رونق نسبی بازار مسکن در آذرماه امسال که به رشد ماهیانه ۳۴ درصدی معاملات و انعقاد حدود ۹۸۰۰ فقره قرارداد خرید و فروش در پایتخت منجر شد، تحت تاثیر عوامل سیاسی بین‌المللی، افت بازارهای ارز و بورس، معاملات مسکن به حالت تعلیق در آمد. طرف تقاضا در انتظار افت قیمتها و طرف عرضه منتظر افزایش است. در عین تغییر قیمت چندانی در یک ماه گذشته رخ نداده است.

با وجود کسادی معاملات مسکن در اغلب مناطق تهران، واسطه‌های ملکی غرب پایتخت از رونق نسبی در این محدوده خبر می‌دهند. علت آن می‌تواند به غنای عرضه آپارتمان در منطقه ۵ مربوط باشد. در شرایطی که به دلیل کمبود فایلهای فول امکانات ناشی از افت ساخت و ساز در مناطق جنوبی و شرقی تهران، افزایش عرضه نسبت به تقاضا در غرب تهران از ایجاد یخ رکود در این محدوده جلوگیری کرده است.

اگرچه آپارتمانهای قدیمی و ناقص در بازار مسکن به وفور وجود دارد، عرضه خانه‌های نوساز در بازار کاهش یافته و همین مساله فاصله قیمتی بین واحدهای نوساز و قدیمی را تشدید کرده است.

گذشته از رشد شدید قیمتها طی چهار سال گذشته که علت اصلی رکود معاملات محسوب می‌شود، دلیل دیگر افت قراردادهای خرید و فروش در تهران به عقب نشینی فروشندگان برمی‌گردد. بنا به گفته واسطه‌های ملکی، هم‌اکنون تعداد خریداران برای واحدهای ارزنده بیش از فروشندگان است. این نسبت برای آپارتمان های دارای نقص، برعکس دیده می‌شود؛ بدین صورت که عرضه واحدهای قدیمی به مراتب بیش از تقاضا است.

 

از حدود یک ماه قبل بر تعداد کسانی که از طریق وام ۴۸۰ میلیون تومانی اوراق تسهیلات بانک مسکن قصد خرید خانه دارند افزوده شده است. از روز ۲۳ آذرماه، بانک مسکن هزینه دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن را ۵۰ درصد کاهش داد. همین مساله جذابیت دریافت این نوع تسهیلات را بالا برد و قیمت اوراق تسه از متوسط ۱۰۷ هزار تومان در روز ۲۲ آذرماه با نوسانات افزایشی هم اکنون به حدود ۱۱۵ هزار تومان رسیده است.

اغلب کسانی که قدرت خریدشان با وام ۴۸۰ میلیون تومانی اوراق افزایش یافته، متقاضیانی هستند که قصد تبدیل به احسن واحدهای خود را دارند؛ چرا که با ۴۸۰ میلیون تومان تقریبا در هیچ جای تهران نمی‌توان آپارتمان خریداری کرد. متوسط قیمت یک آپارتمان ۵۰ متری در منطقه ۱۸ به عنوان ارزانترین منطقه تهران ۵۹۰ میلیون تومان است.

متوسط قیمت خانه در تهران ۳۲.۶ میلیون تومان

طبق اعلام بانک مرکزی، در آذرماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۲۱.۱ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۹.۸ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۳۳.۸ و ۲۸۲.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ایسنا

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.