کد خبر : 13159 / /
/

علت سفر قریب‌الوقوع امیرعبداللهیان به عمان

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات عمانی تهران را به مقصد مسقط ترک کرد.

علت سفر قریب‌الوقوع امیرعبداللهیان به عمان

محور اصلی گفت‌وگوها در این سفر، بررسی راه های گسترش مناسبات فیمابین در حوزه های مختلف سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی و همچنین رایزنی در خصوص مسائل مهم منطقه خواهد بود .

وزیر امور خارجه کشورمان را در این سفر هیئتی سیاسی از وزارت امور خارجه همراهی می‌کند.

اهداف امیرعبداللهیان از سفر به مسقط 

یک کارشناس مسائل عمان با اشاره به سفر وزیر خارجه کشورمان به مسقط گفت: به نظر می‌رسد اولویت اول این سفر پی گیری مسائل اقتصادی بین دو کشور و گسترش روابط در حوزه های تجارت و بازرگانی است.

 

جواد میر گلوی بیات در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه به نظر می‌رسد سفر آقای امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به عمان در راستای سیاست دولت سیزدهم یعنی افزایش و گسترش تعامل با همسایگان است، افزود: این اولین سفر  آقای امیر عبداللهیان  در مقام وزیر خارجه  به کشورهای حوزه خلیج فارس است و  پیش بینی می شود  دستور کار اصلی این سفر با توجه به نوع نگاه دولت سیزدهم به همسایگان ، مسائل اقتصادی و بازرگانی باشد.

 وی با اشاره به تعاملات اخیر دو کشور عربستان و عمان تصریح کرد: هیثم بن طارق سلطان جدید عمان اولین سفر خارجی خود را به عربستان انجام داد و چندی پیش نیز محمد بن سلمان در سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس به عمان سفر کرد و با توجه به توافقات صورت گرفته به نظر می رسد که عربستان قرار است سرمایه‌گذاری وسیعی در این کشور  انجام دهد  و عمان هم به دلیل مشکلات مالی از این سرمایه گذاری استقبال کرده است ، با توجه به این موضوع این مسئله مطرح می شود که آیا عمان  با توجه به سرمایه گذاری های عربستان در این کشور همچنان می خواهد به عنوان مرکز حل اختلاف کشورهای این حوزه با دیگر کشورها عمل کند و یا از این چارچوب خارج شود؟  

 

میر گلوی بیات ادامه داد: با توجه به تعاملات صورت گرفته با عربستان این احتمال مطرح می شود که عمان از پیشینه گذشته خود تا حدودی  فاصله بگیرد، گرچه این موضوع بعید است ولی این مسئله  ای است که برای ایران مهم است و احتمالا آقای امیرعبداللهیان در سفر به عمان این موضوع را مورد توجه قرار می دهد .

وی  همچنین با بیان اینکه گروه‌های مختلف یمنی به عمان رفت آمد دارند و در واقع به نوعی عمان پایتخت دوم انصارالله محسوب می شود، اظهار کرد : شاید یکی از دستور کارهای سیاسی وزیر خارجه در جریان سفر به عمان گفتگو با مقامات این کشور در ارتباط با آخرین تحولات یمن باشد.

میر گلوی بیات در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود:  ایران در راستای شخصیت بخشی به همسایگان خود تلاش کرده پرونده‌های مختلف را به همسایگان خود واگذار کند مانند این که عراق به عنوان مرکزی برای حل پرونده اختلافات بین ایران و عربستان انتخاب شده است و این احتمال وجود دارد که در همین چارچوب پرونده مهمی به  عمان واگذار شود که شاید بتوان در این زمینه به پرونده یمن اشاره کرد.

این کارشناس مسائل عمان همچنین با بیان اینکه ایران جزو کشورهایی بود که دیر با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراه شد و از رفع تحریم‌ها علیه ایران استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد:  گفت‌وگو  در مورد همکاری های بانکی و تبادلات ارزی و گمرکی از  دیگر پرونده های مورد گفت‌وگو بین مقامات ایران و عمان است.

 میر گلوی بیات همچنین گفت: یکی از پرونده‌های مهم بین دو کشور مسئله صادرات گاز ایران به عمان است تا عمان بتواند این گاز را به کشورهای دیگر صادر کند،ئ چنان که  چندی پیش وزیر نفت عنوان اعلام کرده بود که این کشور حاضر است گاز ایران را به شرق یمن ارسال کند .

این کارشناس مسائل عمان تصریح کرد: صادرات گاز ایران به عمان پرونده ای ۱۵ ساله است ولی به دلیل برخی از کارشکنی ها از جمله کارشکنی های امارات این موضوع تاکنون محقق نشده است./ایسنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.