کد خبر : 457 / /
/

پیش فروش ایرانخودرو / تحول بزرگ در بازار خودرو در راه است+ جزئیات مهم

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به نهایی شدن طرح تحول در صنعت و بازار خودرو در کمیته صنعت این کمیسیون گفت: محور اصلی این طرح عرضه خودرو در بورس است و اگر خودرو در بورس عرضه نشود، جرم تلقی شده و مجازات آن تعیین می‌شود.​

پیش فروش ایرانخودرو / تحول بزرگ در بازار خودرو در راه است+ جزئیات مهم

خودرو در این روزها با سردرگمی روبه رو است . قیمت خودرو در دو فصل گذشته با افزایش چشم گیری روبه رو بوده است . خرید خودرو برای مردم همچون یک رویا شده است . بازار خودرو در ایران با قیمت های مختلفی روبه رو است . خودرو با دو قیمت کارخانه و بازار برای مردم هست.

حجت اله فیروزی از نهایی شدن طرح «تحول در صنعت و بازار خودرو» در کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته بررسی جزئیات این طرح هفته آینده در دستورکار کمیسیون صنایع و معادن قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: محور اصلی طرح «تحول در صنعت و بازار خودرو» عرضه خودرو در بورس است و اگر خودرو در بورس عرضه نشود، جرم تلقی شده و مجازات آن نیز براساس تبصره (۱) ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین می‌شود.

بازار+خودرو

وی کیفی‌سازی، متعادل کردن قیمت و داخلی سازی خودرو را از محورهای این طرح برشمرد و اضافه کرد: یکی از بندهای طرح مذکور درباره واردات خودرو و شرایط آن است که با تحقق این مهم بازار از انحصار شرکت‌های خودروسازی خارج شده و وارد فضای رقابتی می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین برخی خبرها مبنی بر اینکه کمیسیون صنایع و معادن در طرح «تحول در صنعت و بازار خودرو» واردات خودرو را به انحصار خودروسازان درآورده، تکذیب کرد و ادامه داد: در بند مربوط به واردات خودرو ذیل طرح مذکور واردات نه تنها در انحصار خودروسازان نیست بلکه هر فردی که بتواند خودرو صادر کند، امکان واردات خودرو دارد.

خودرو

، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به سایر راهکارها برای واردات خودرو، اضافه کرد: افراد حقیقی غیردولتی که نفت خریداری و آن را صادر و به فروش برسانند، می‌توانند از محل ارز آن، خودرو به کشور وارد کنند و همچنین اشخاصی که ارز در بیرون از کشور داشته و تعهدی نسبت به بازپرداخت آن به دولت ندارند، می‌توانند از محل آن خودرو به کشور وارد کنند.

سرانجام با گذشت چند هفته تلاش مشترک وزارت صنعت و خودروسازان برنامه آزادسازی قیمت ۴۵درصد خودروهای تولید داخل در حال به‌ثمر نشستن است. موضوعی که در چارچوب ارائه بسته جهش تولید خودروسازان توسط وزیر صنعت به شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی و پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت دنبال شد، با این مصوبات از این پس قیمت دست‌کم ۱۰خودرو کم‌تیراژ مونتاژی و تولید داخل که بیشتر شامل خودروهای چینی و برخی محصولات جدید خودروسازان، در شرکت‌های خودروسازی تعیین و وظیفه شورای رقابت در تعیین ضوابط قیمت‌گذاری به‌خودروهای قدیمی پرتیراژ و انحصاری ایران‌خودرو و سایپا محدود خواهد شد.

بازار+خودرو

آزادسازی قیمت خودرو در شورای هماهنگی اقتصادی

گزارش‌های دریافتی حاکی است موضوع آزادسازی ۴۵درصد بازار خودرو در ۲نهاد حاکمیتی به‌طور همزمان در حال پیگیری است. چنانکه علاوه بر بررسی پیشنهاد آزادسازی قیمت خودروهای کم‌تیراژ در نشست دیروز بعدازظهر شورای رقابت، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو نیز در دستور کار جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران سه‌قوه قرار داشت. در این بسته ۴محور کلی شامل: رشد ۵۰درصدی تیراژ، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری، پرداخت تسهیلات به‌خودروسازان و تامین ارز موردنیاز صنعت خودرو پیشنهاد شده؛ با تصویب و ابلاغ نهایی این طرح قیمت برخی محصولات کم‌تیراژ تولید داخل و مونتاژی نیز آزاد خواهد شد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با تأیید این خبر که موضوع آزادسازی قیمت برخی خودروهای داخلی در دستور کار نشست‌های روزهای یکشنبه و دوشنبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا قرار داشته و این شورا در حال بررسی این موضوع است، گفت: هنوز نتایج بررسی‌های این شورا اعلام نشده است. مازیار بیگلو با اشاره به اینکه آزادسازی قیمت برخی خودروها در دستور کار نشست دیروز شورای رقابت هم قرار داشته افزود: در این بسته آزادسازی قیمت ۴۵درصد خودروها و تعیین قیمت ۵۵درصد دیگر در شورای رقابت مدنظر قرار گرفته است.

خودرو_ژاپن

او با اشاره به اینکه طرح مذکور بر مبنای طرح مجلس تهیه شده افزود: طبق طرح مجلس ابتدا قرار بود خودرو در بورس عرضه شود، اما با اصلاح این طرح، قرار شده ۵۵درصد خودروهای تولیدی در شورای رقابت قیمت‌گذاری شوند. به‌گفته او این کار بر مبنای اسناد و مدارک خودروسازان صورت خواهد گرفت. در عین حال، قیمت ۴۵درصد باقی خودروها خارج از شورای رقابت و در هیأت مدیره شرکت‌های خودروساز تعیین خواهد شد. او توضیح داد: مقرر شده تا قیمت یکسری خودروها در رده قیمتی بالا را خودروسازان تعیین و قیمت خودروهای پر تیراژ را شورای رقابت اعلام کند. با این روند قیمت خودروهای پر تیراژ مانند تیبا، پژو۴۰۵، پژو پارس و برخی انواع سمند در شورای رقابت تعیین خواهد شد.

بیگلو تأکید کرد: در آخرین جلسه‌ای که در سازمان گسترش برگزار شد، برمبنای مدارک ارائه شده، رئیس شورای رقابت تقریبا توجیه شد و پذیرفت پایه قیمتی خودروها باید اصلاح شود، در نتیجه مقرر شد این هفته پاسخ نهایی را به این درخواست بدهد. دبیر انجمن قطعه‌سازان گفت: اگرچه حتی این اتفاق نیز با حالت ایده‌ال کشف قیمت در بازار خودرو فاصله دارد، اما می‌تواند به جبران زیان خودروسازان و افزایش تیراژ تولید منجر شود.

به‌گفته او برای حمایت از صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی یک بسته حمایتی پیش‌بینی شده که شامل قیمت‌گذاری و تأمین مالی است؛ این بسته برای اجرایی شدن نیازمند تأیید سران قواست. در عین‌حال پس از آن نیز باید به شورای پول و اعتبار برود. برای تأمین مالی نیازمند مصوبه این شورا هستیم. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی‌ نیز از احتمال تغییر قیمت‌گذاری کارخانه‌ای خودروها تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: در بسته اصلاح صنعت خودرو، تغییراتی در قیمت‌گذاری بخشی از خودروهای داخلی پیش‌بینی شده است. اینطور که گفته شده تا پایان این هفته تغییراتی در قیمت‌ها رخ خواهد داد. آرش محبی‌نژاد، با اشاره به اینکه قیمت خودرو باید اصلاح شود، افزود: قطعه‌سازان آماده تحقق جهش تولید در قطعه‌سازی‌ هستند اما تحقق این امر نیازمند حمایت است.

بازار+خودرو

رای مثبت شورای رقابت به آزادسازی قیمت‌ها

رئیس شورای رقابت هم با بیان اینکه آزادسازی قیمت برخی خودروهای تولید یا مونتاژ داخلی را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت ارائه کرده، گفت: شورا این درخواست را برای بررسی به مرکز ملی رقابت ارائه کرد تا با توجه به سهم بازار و تیراژ تولید خودروهای مذکور، با استفاده از فرمول مشخص، نظر نهایی خود را به شورای رقابت ارائه کند.

در نهایت طی نشست دیروز دوشنبه، اعضای شورا این موضوع را بررسی نهایی کردند که نتایج آن به‌زودی اعلام می‌شود.

به‌گفته رضا شیوا، با این مصوبه قیمت بیش از ۱۰خودرو، که اغلب آنها به‌صورت سی‌کی‌دی وارد می‌شود، مانند دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو۲۰۷ پانوراما، چانگان، آریا و کی۱۳۲ ایران‌خودرو و سایپا به‌دلیل تولید محصولات مشابه آنها در کرمان موتور، بهمن و مدیران خودرو و خروج بازار این خودروها از انحصار، از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج و از این پس در شرکت‌های خودروسازی قیمت‌گذاری می‌شود.

به‌گفته او با وجود این ۵۵درصد خودروهای پرتیراژ داخلی که بازاری انحصاری دارند، همچنان مشمول ضوابط دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت خواهند بود. شیوا تأکید کرد: قیمت‌گذاری خودرو در بورس، در شورای رقابت مطرح و بررسی شد اما رأی نیاورد.

ماشین

تندتر شدن شیب کاهش قیمت خودرو

 در شرایطی که شمارش معکوس برای آزادسازی‌ قیمت ۴۵درصد خودروهای تولید و مونتاژ داخلی آغاز شده؛ گزارش میدانی از بازار خودرو حاکی از تندتر شدن شیب کاهش قیمت در روز دوشنبه نسبت به ۲روز اول هفته بود؛ به‌نحوی که قیمت برخی مدل‌های خودرو مانند سمند و دنا تا ۴میلیون تومان کاهش یافت. حال باید دید آیا با آزادسازی قیمت برخی خودروهای داخلی و کاهش شکاف بین نرخ کارخانه و حاشیه بازار، در بازار راکد خودرو، همانند گذشته برای این نوع خودروها خریداری وجود خواهد داشت؟ این گزارش حاکی است: دیروز قیمت سمند LX با کاهش یک میلیونی نسبت به یکشنبه به ۱۷۱میلیون، سمندEF۷ با کاهش ۴میلیونی به ۱۸۲میلیون، سمند دوگانه‌سوز با کاهش ۴میلیونی به ۲۱۱میلیون، پژو۴۰۵ جی‌ال‌ایکس با کاهش ۳میلیونی به ۱۷۴میلیون، پژو پارس TU۵با کاهش ۲میلیونی به ۲۳۲میلیون، پژو۲۰۶ تیپ۲ با کاهش ۲میلیونی به ۱۷۸میلیون، پژو۲۰۶ تیپ۵ با کاهش ۳میلیونی به ۲۴۲میلیون، دنا معمولی تیپ‌یک با کاهش ۴میلیون تومانی به ۲۴۲میلیون تومان رسید. نکته قابل توجه کاهش ۵میلیون تومانی قیمت بازار دنا پلاس توربو اتومات و رسیدن نرخ حاشیه بازار این خودرو نامزد آزادسازی قیمت به ۴۱۵میلیون تومان بود. همچنین دیروز نرخ پراید۱۳۱ بین ۹۹ تا ۱۰۰میلیون و پراید۱۳۲ در محدوده ۱۰۲میلیون تومان اعلام می‌شد که هرکدام نسبت به یکشنبه هفته جاری کاهش یک تا ۲میلیون تومانی قیمت را شاهد بود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.